The Light Between Oceans

Met geweldige acteerprestaties en een oogstrelende cinematografie weet The Light Between Oceans een mooi portret van een vuurtorenwachter te schetsen. De structuur en vooral de opbouw van het verhaal laten nog wel wat te wensen over.

The Light Between Oceans is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Na een aantal tv-series brak regisseur Derek Cianfrance door met Blue Valentine, de film die actrice Michelle Williams zelfs een Oscarnominatie opleverde. Zijn opvolger The Place Beyond the Pines was indrukwekkend ambitieus, met een verhaal dat meerdere decennia besloeg. De verwachtigen voor zijn The Light Between Oceans, een verfilming van het gelijknamige boek van M.L. Stedman, zijn dan ook (vuur)torenhoog.

Vuurtorenwachter Tom (Michael Fassbender) en zijn vrouw Isabel Graysmark (Alicia Vikander) wonen samen op een afgelegen eiland. Een eenzaam bestaan, maar voor het stel zou het hebben van een kind voldoende gezelschap bieden. Helaas lopen meerdere zwangerschappen op onfortuinlijke wijze af, waardoor de relatie onder druk komt te staan. Dan lijkt er plots een wonder te gebeuren, er spoelt een bootje aan met een baby aan boord. Tom en Isabel besluiten het op te voeden als hun eigen, maar ergens is moeder Hannah Roennfeldt (Rachel Weisz) naar haar verdwenen dochter op zoek.

Derek Cianfrance en cinematograaf Adam Arkapaw hebben een prachtige film gemaakt, door het adembenemende kleurgebruik is haast elk shot om in te lijsten. Ook is de vormgeving van de tijdsperiode uitermate geloofwaardig. Op geen moment wordt de illusie verbroken dat je naar het interbellum tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog zit te kijken. Michael Fassbender (X-Men, Steve Jobs) en Alicia Vikander (Ex_Machina, The Danish Girl, Jason Bourne) doen de vormgeving eer aan met hun sterke acteerwerk. Niet alleen zijn de rollen op zichzelf sterk, ook de chemie tussen de personages is bijzonder goed. Dat er tijdens de opnames een relatie tussen hun opbloeide, is duidelijk te merken en komt de film ten goede.

Enkel de structuur en opbouw van het verhaal zijn iets minder geslaagd. Het speelt zich af over een lange periode, maar we krijgen slechts kleine snippers te zien. Hierdoor komen we niet heel veel over de hoofdperonages te weten en komen komen de emotionele momenten niet altijd aan. Ondanks het uitstekende acteerwerk, ontbreekt de band met de personages en zijn bepaalde gebeurtenissen niet zo hartverscheurend als duidelijk de bedoeling is. The Light Between Oceans is een erg indrukwekkende film, maar er is zeker ook ruimte voor verbetering.