Project CARS 2

Project CARS 2 is een flinke verbetering ten opzichte van de vorige game. Het bevat weinig tot geen bugs, de besturing is beter en het ziet er nog mooier uit. Het vorige deel was praktisch niet te spelen met een controller, maar daar is nu echt verandering in gekomen. Met een racestuur krijg je overigens nog steeds de beste ervaring. Forza Motorsport 7 en Gran Turismo Sport zullen van goeden huize moeten komen om deze game te evenaren.

Project CARS van ontwikkelaar Slightly Mad Studios verscheen in 2015 en moest de ultieme race-ervaring zijn. Het pakte helaas wel iets anders uit. Het spel had behoorlijk wat minpunten; zo zaten er vanaf begin af aan behoorlijk wat bugs in, was spelen zonder racestuur praktisch onmogelijk en bleek het voor de meeste mensen gewoon veel te moeilijk. Toch kreeg Project CARS behoorlijk hoge cijfers, omdat het in de kern wel degelijk een goed spel was. Nu, twee jaar later, is het tijd voor Project CARS 2 en hebben de mannen van Slightly Mad Studios een nieuwe poging gedaan om de ultieme race-ervaring te creëren. Zijn ze hierin geslaagd of is het weer veel van hetzelfde?

Net zoals vergelijkbare racegames heeft Project CARS 2 een carrièremodus. Je kunt ervoor kiezen om onderaan de ladder te beginnen, maar dat is niet noodzakelijk. De verschillende niveaus zijn verdeeld in zogenaamde Tiers. Tier 6 bevat disciplines zoals Karts, Formula Rookie en Ginetta Juniors. Langzaam werk je jezelf naar de top. Wil je liever beginnen op een hoger niveau, dan is dat mogelijk. De bovenste twee Tiers zijn echter niet beschikbaar en zul je vrij moeten spelen. Slightly Mad Studios heeft de carrièremodus zo in elkaar gezet dat het zoveel mogelijk overeenkomt met de werkelijkheid. Wil je op het hoogste niveau rijden, dan zul je indruk moeten maken. Het gaat dus niet alleen maar om het maken van kilometers. De carrièremodus in Project CARS kreeg wat kritiek omdat er niet echt een duidelijke progressie was. Deze keer hebben ze dit beter voor elkaar en heb je meer het gevoel dat je de loopbaan van een racer doorloopt.

Een racegame draait natuurlijk om auto’s en daar zijn er genoeg van in Project CARS 2. Het spel bevat er zo’n 180 in 9 verschillende disciplines. Niet elke racetak heeft de beschikking over evenveel auto’s, maar je hebt in ieder geval niets te klagen. Elk voertuig voelt compleet anders aan en vereist een andere aanpak. Hierdoor krijg je echt het gevoel dat de ontwikkelaars alle moeite hebben gedaan om de ervaring zo realistisch mogelijk te maken. Waarschijnlijk zul je wel een voorkeur ontwikkelen voor een bepaald type auto, omdat de ene nu eenmaal beter onder controle is te krijgen dan de ander.

De eerste Project CARS zag er bepaald niet slecht uit, maar ditmaal zijn ze nog een stapje verder gegaan. De 60 verschillende banen zien er werkelijk waar prachtig uit. Er is enorm veel aandacht uitgegaan naar de details. Bomen, dieren, slootjes, aan alles is gedacht. Ook de auto’s zien er prachtig uit en het is bijna zonde om te racen met cockpit-view. Gelukkig heb je altijd nog de mogelijkheid om je race terug te kijken door middel van de replay-functie.

De carrièremodus, de verschillende auto’s en het grafische geweld maken van Project CARS 2 al een behoorlijk goede racegame. Maar om heel eerlijk te zijn, was dit in het eerste deel ook al aardig voor elkaar. Wat maakt deze versie dan nog veel beter dan zijn voorganger? Dat is makkelijk. Het is de besturing die van Project CARS 2 een topper maakt. Project CARS was eigenlijk niet te spelen met een controller en dat zorgt ervoor dat een spel niet aanslaat bij het grote publiek. Slightly Mad Studios heeft toen de belofte gedaan om het deze keer wel goed aan te pakken en met succes. Deze game is volledig te spelen met een controller en het is nog leuk ook. Je bent niet langer verplicht om een duur racestuur aan te schaffen, maar natuurlijk geeft dat nog wel steeds de meest realistische ervaring.

Toch krijgt Project CARS 2 niet de hoogst mogelijke score, want er is namelijk wel een probleem. Direct uit de doos lijkt het nog steeds heel erg op de vorige versie en is het lastig te besturen met de controller. Je zult dus echt de verschillende instellingen moeten afgaan en net zo lang proberen tot je de juiste hebt gevonden. Heb je het uiteindelijk voor elkaar dan heb je aan Project CARS 2 een prachtige game waar je nog lang plezier aan gaat beleven.

Project CARS 2 is in alle opzichten veel beter dan zijn voorganger. Het bevat weinig tot geen (hinderlijke) bugs, ziet er nog mooier uit en is deze keer wel te spelen zonder racestuur. Je kunt het spel zo instellen dat het meer richting een simulator gaat of meer de kant op van spellen als Forza Motorsport en Gran Turismo. Wanneer je echt op zoek bent naar de ultieme simulator ben je misschien beter af met iRacing. Forza Motorsport 7 en Gran Turismo Sport zullen flink hun best moeten doen om Project CARS 2 te evenaren. Toch is het niet perfect, want je zult de nodige instellingen moeten aanpassen om het goed te krijgen. Dit maakt het toch iets minder toegankelijk dan waarschijnlijk de bedoeling is.