The Evil Within 2

The Evil Within 2 is spannender en grotesker dan zijn voorganger. Doordat je regelmatig terug moet lopen naar vorige gebieden kan het spel soms traag aanvoelen, echter maken de uitgebreide aanpassingsmogelijkheden en spannende momenten een hoop goed.

The Evil Within 2 is het tweede deel in de horror survival-gameserie van Bethesda. Het eerste deel werd redelijk ontvangen, maar was geen hoogvlieger. Na onze speelsessie op Gamescom waren wij echter blij verrast, waardoor we toch wel hoge verwachtingen hadden van deze opvolger. Voldoet de volledige versie van The Evil Within 2 hier ook aan?

The Evil Within 2 afbeeldingen

In The Evil Within 2 moet Sebastian Castellanos opnieuw de STEM-wereld betreden nadat hij leert dat zijn dochter, Lily, nog in leven is. Zij wordt gebruikt als energiebron voor deze wereld maar is sinds kort vermist waardoor die in elkaar stort. Sebastian zal daarbij afschuwelijkere monsters moeten overwinnen en sterker in zijn schoenen moeten staan dan ooit om het kwaad te overwinnen. De slechterik deze keer is een fotograaf die Lily’s kracht als energiebron voor zichzelf wil gebruiken. Hij wil mensen in hun moment van overlijden vastleggen en zo mooie kunstwerken creëren. Dat is alleen niet het enige gevaar in deze verraderlijke wereld. Het verhaal is meeslepend en interessant met een aantal plot-twisten. Zo blijkt lang niet iedereen te vertrouwen te zijn en een eigen agenda erop na te houden. Dit zet de speler regelmatig op het verkeerde been wat past bij de sfeer van de game.

The Evil Within 2 zorgt ervoor dat de speler zich, buiten de Safe Rooms om, nergens echt veilig voelt. Doordat gevaar achter elke hoek loert, zit je bijna constant op het puntje van je stoel. De sfeer wordt goed opgebouwd en doordat het spel zich afspeelt in een onechte wereld, heeft Bethesda de volledige vrijheid gekregen om te maken wat het wil, ongeacht realisme. Hierdoor kan de omgeving nooit vertrouwd worden. Zodra je door een deur heen gaat, kan deze veranderen in een muur waardoor je niet meer terug kunt. Monsters kunnen dood lijken maar vallen aan als je te dichtbij komt. Ook is er een geest die je telkens de stuipen op het lijf jaagt door op de meest onverwachte momenten te verschijnen. Al deze onzekerheden zorgen ervoor dat Sebastian altijd op zijn hoede moet zijn voor eventuele verrassingen.

The Evil Within 2 Guardian

De lineaire stukken helpen de spanning goed op te bouwen en de open gebieden voegen daar aan toe. Elke ruimte in die open gebieden bevat wel een mysterie. Sebastian is een voormalig detective en het uitpluizen van alle duistere geheimen plaatst je ook echt in die rol. Wanneer deze mysteries niet worden ontdekt, hoeft de speler gelukkig niet bang te zijn dat hij niet de rode draad in het verhaal mee krijgt. Alle extra onderdelen voegen echter wel toe aan de complete ervaring van The Evil Within 2 dus het loont om de tijd te nemen, zeker aangezien hier vaak ook items te vinden zijn.

Customization is flink uitgebreid vergeleken met het eerste deel. Je kunt vuurwapens aanpassen voor bijvoorbeeld betere vuurkracht of sneller herladen, maar er kunnen ook speciale toegevoegd worden. Denk daarbij aan rookgranaten waarvan de rook giftig wordt. Daarnaast zijn er van bepaalde wapens ook verschillende varianten te vinden. Zo is er bijvoorbeeld een pistool met laser-sight of geluidsdemper. Doordat Sebastian zelf ook verbeterd kan worden, kan de speler zo een speelstijl vinden die het beste past bij hem. Daarbij heb je de mogelijkheid om de focus te leggen op vuurwapens maar de keuze bestaat ook om beter rond te kunnen sluipen om gevechten uit de weg te gaan. Personages in het spel reageren af en toe op je gekozen speelstijl door commentaar te leveren over hoe je iets aan hebt gepakt.

The Evil Within 2 Priester-trailer

De vrijheid van open gebieden heeft helaas ook een nadeel. Soms moet de speler terug naar een eerder bezocht gebied en dit kan veel tijd kosten, zeker aangezien acties net te lang duren (bijvoorbeeld een ladder beklimmen en deuren openen). Het verhaal lijkt daardoor op een achtbaan; angstaanjagende momenten en adrenaline-opwekkend maar helaas ook met momenten dat je rustig omhoog getakeld wordt. Deze momenten van rust verminderen de spanning, wat sommige spelers prettig zullen vinden, maar het haalt wel het tempo uit de game. Ook kan de besturing soms wat houterig aanvoelen omdat alles wat traag gebeurt. Gelukkig komt dit probleem zelden voor, tenzij het intens spannend is en je snel munitie wil oppakken want ook dan neemt Sebastian rustig de tijd.

The Evil Within 2 is een uitdagende en spannende game die ambitieus is geweest omtrent het idee ‘hetzelfde-maar-meer’. Door de uitgebreide customization, open gebieden en monsters die gruwelijker zijn dan ooit, zorgt The Evil Within 2 ervoor dat je vaak op het puntje van je stoel zit. Helaas is dat is niet het geval wanneer je heen en weer loopt tussen de verschillende gebieden, wat af en toe erg langdradig aan kan voelen. Het spel biedt meer dan genoeg om je de komende tijd flink bezig te houden in de afschuwelijke STEM-wereld en haar verschrikkelijke monsters.