Sony Bravia A1 (KD-55A1)

De Sony Bravia A1 is een grandioze tv die een geweldig ontwerp combineert met prachtig beeld en een uitstekend geluid. Het maakt de bioscoop overbodig en is een absoluut paradepaardje.

Tijdens de Consumer Electronics Show (CES) van vorig jaar onthulde Sony de Bravia A1. Een supertv waar wij tijdens een event gelukkig al snel een voorproefje van konden krijgen. Hierna was het wachten, lang wachten. Maar inmiddels hebben we het toestal (model KD-55A1) al enige tijd in ons bezit en uitgebreid kunnen testen op de gebieden die voor NWTV belangrijk zijn: film, games en tv.

De Bravia A1 onderscheidt zich door een aantal unieke eigenschappen. Al direct bij het uitpakken valt het bijzondere ontwerp op: de gehele voorkant is scherm en alle aansluitingen zijn in de standaard verwerkt. Afhankelijk van je meubilair kan dit de installatie bemoeilijken, maar wanneer het toestel eenmaal staat, is het een lust voor het oog. De televisie kan met een uitgeklapte standaard worden neergezet of aan de muur worden bevestigd. Wij maakten gebruik van de eerste optie. Aanvankelijk voelt het wat vreemd dat het scherm licht naar achteren staat gekanteld, maar dit went al snel.

Sony bravia A1

Sony heeft al een jarenlange ervaring met OLED-panelen, maar het scherm van de A1 is geleverd door LG. Desondanks blijft de expertise van het Japanse bedrijf onbetwist: softwarematig wordt er een dusdanige progressie geboekt, dat het toestel alle concurrenten achter zich laat. Stel je het beste beeld mogelijk voor en de A1 weet dit waarschijnlijk nog te overtreffen. Een mooi detail is het witte led-lampje onder het beeld. Deze enige vorm van mogelijke afleiding kan in de instellingen worden uitgeschakeld: het illustreert mooi de aandacht voor een kijkervaring zonder compromissen.

Maar de beeldkwaliteit is niet het meest indrukwekkende aspect van de Sony Bravia A1, dat is het geluid. Aangezien de voorzijde van het toestel enkel uit een scherm bestaat, is er dus geen ruimte voor conventionele speakers. Hier is een bijzondere oplossing op gevonden: het paneel fungeert zelf namelijk als luidspreker. Dit ‘Acoustic Surface’ zorgt voor een behoorlijk ruimtelijk stereogeluid. Het is misschien geen echte vervanging voor een dure geluidsinstallatie, maar komt wel aardig in de buurt bij het niveau van een prima soundbar. Een bijzondere prestatie, die wordt afgemaakt door de in de standaard verwerkte subwoofer.

Sony bravia A1

Met het grote scherm is de tv ideaal geschikt voor de nieuwste consoles, de PlayStation 4 Pro en Xbox One X. Deze 4K-machines weten het paneel uitstekend te benutten, maar ook bij minder krachtige consoles is het beeld bijzonder mooi. Dit is zeker het geval in combinatie met de PlayStation 4, die bij bepaalde games al HDR ondersteund. Games als Assassin’s Creed Origins zijn hierdoor een absolute lust voor het oog.

Maar het is vooral bewonderenswaardig hoe het toestal mindere bronnen weet te verwerken. Zelfs met een matig tv-signaal spatten de kleuren van het scherm en is de scherpte dik in orde. De upscaling doet uitstekend zijn werk en laat zelfs 720p-beelden er geweldig uitzien. Helaas werd de televisie in onze testsituatie ook zo nu en dan gebruikt voor het kijken naar Goede Tijden, Slechte Tijden, maar we moeten toegeven: het werd bijna een plezier om naar te kijken.

Toch komt de kwaliteit van het scherm pas echt goed naar voren bij het kijken naar een 4K Ultra HD Blu-ray. Er is een speciale speler voor vereist en helaas ondersteunt Sony’s eigen PlayStation 4 Pro het formaat niet (maar de Xbox One S of X wel), maar dit is eigenlijk een verplichte aanschaf voor iedereen die het maximale uit zijn 4K-scherm wil halen. De Bravia A1 levert op deze manier zo’n beetje het beste beeld dat we ooit hebben gezien; alleen Dolby Cinema weet het te overtreffen. De A1 maakt de bioscoop echt obsoleet. We zijn benieuwd wat deze serie in de toekomst gaat brengen, het is een absoluut paradepaardje.