review
Dissidia Final Fantasy NT

Conclusie
Dissidia Final Fantasy NT is in de kern een best vermakelijke game, maar er zijn te veel storende factoren die voorkomen dat het spel echt goed is voor deze prijs. Het had zoveel meer kunnen zijn.Na het succes van Final Fantasy XV en bijbehorende DLC, heeft Square Enix in samenwerking met Team Ninja en Koei Tecmo een derde Dissidia-game uitgebracht. In Dissidia Final Fantasy NT strijdt men met helden en slechteriken uit vrijwel alle Final Fantasy-games tegen elkaar. Voor het eerst zijn er drie-tegen-drie-gevechten en dit is de eerste versie die niet op de PlayStation Portable verschijnt. Naast arcades in Japan, is Dissidia Final Fantasy NT nu eindelijk wereldwijd beschikbaar voor PlayStation 4.
De grote aandachtstrekkers zijn de verschillende vechters uit de bekende spellen. Zo kan men kiezen uit de klassieke publieksfavorieten Warrior of Light, Cloud en Sephiroth of de recentere Lightning en Noctis Lucis Caelum. Uit vrijwel elk Final Fantasy-spel komt zowel een held als schurk, waardoor het aanbod van personages weer verhoogd is ten opzichte van de vorige Dissidia-delen. Elk personage is in een van de vier klassen te verdelen met elk hun sterke en zwakke kanten. Zo zijn er personages voor aanvallen over een lange afstand of juist voor veel schade dichtbij. Drie van die vier klassen werken in een steen-papier-schaar-stijl waardoor er geen enkel figuur onoverwinnelijk is. De vierde, de Specialist, is nergens zwak voor, maar is ook niet bijzonder sterk. Deze hebben vaak wel bijzondere eigenschappen die hen in gevechten moet helpen.
Ieder personage heeft zijn of haar unieke vaardigheid en een keuze uit een paar EX-spreuken. Deze zijn variërend en kunnen schade doen, de speler versterken of de vijand verzwakken. Alle karakters spelen uniek en hierdoor is het aan de speler om zijn/haar ideale speelstijl te vinden. Naast deze keuze, heeft de speler ook de mogelijkheid om een zogeheten ‘summon’ te kiezen. Dit is een wezen die de speler extra kan helpen tijdens het gevecht door de vijand enorme schade te doen of de helden flink te versterken.

Er zijn een aantal modi om te spelen. Zo kan men de verhaalmodus doorgaan om herinneringen van personages te verkrijgen, of offline tegen de computer te knokken. Ook is er de online-modus om zo je kracht te meten tegen de rest van de wereld. Hier ontstaan de meest spectaculaire gevechten waar veel tactisch inzicht vereist is. Dit alles, in combinatie met de verschillende personages en vechtstijlen, zorgt ervoor dat het spel nog lang interessant zal blijven.
Helaas zijn er ook een aantal problemen met de huidige staat van het spel. Zo verdient men veel minder beloningen online dan offline. Zodoende worden spelers ontmoedigd om online te spelen omdat men zo langzamer alles vrij speelt. Ook zijn deze beloningen erg slecht gebalanceerd, want je krijgt veel rommel. Hierdoor verliest het belonen zijn nut. Bepaalde animaties onderbreken het gevecht, wat online erg storend is en er zijn geen tutorials of lijsten met aanvallen die specifiek zijn voor de personages. Hierdoor moet er veel geoefend worden om bekend te worden met hun vechtstijl. Daarbovenop wordt in-game-geld verdiend met potjes, waar filmpjes mee gekocht moeten worden. Voor de verhaalmodus zie je dus niet meteen de filmpjes, deze moet je kopen.
Uiteindelijk is Dissidia Final Fantasy NT een redelijk interessante en vermakelijke game. Zeker nu het voor het eerst speelbaar is op een console. Er zijn alleen een hoop problemen die voorkomen dat de game vier sterren krijgt. Ook is het prijskaartje wat aan de hoge kant voor de hoeveelheid content. Een liefhebber van Dissidia en Final Fantasy kan deze game beter laten liggen of wachten tot deze goedkoper wordt.
