Night in the Woods Switch-versie

Night in the Woods lijkt op het eerste gezicht een kinderlijk spel, maar het verhaal over Mae kent vele lagen en met name de duistere ondertoon maakt het heel interessant.

De vrienden Alec Holowka en Scott Benson begonnen eind 2013 met hun Kickstarter-project Night in the Woods. Al binnen 26 uur werd de beoogde $ 50.000 opgehaald en binnen 30 dagen was er in totaal $ 209.375 beschikbaar voor het project. Iets meer dan drie jaar later was het spel klaar en was er een versie voor de PlayStation 4 en pc. Eind 2017 was het de beurt aan de Xbox One en nu, meer dan vier jaar na de start van het Kickstarter-project, is het tijd voor de Night in the Woods Switch-versie.

Het verhaal van Night in the Woods draait om de kat Mae. Ze is gestopt met haar studie en keert weer terug naar haar ouderlijk huis in Possum Springs, maar het is niet meer zoals het was vanwege het sluiten van de koolmijnen. Mae ontdekt een duister mysterie en dat leidt haar naar de dichtbijgelegen bossen. Ze wordt bijgestaan door Bea de kettingrokende alligator, Gregg de hyperactieve vos en de beer Angus. De absurde personages lijken het decor voor een grappig verhaal, maar niets is minder waar. Onder de simpel ogende bovenlaag gaat een diep gelaagd verhaal schuil. Mae maakt dezelfde problemen mee als iedere andere jonge volwassenen en het spel zit vol met thema’s als cynisme, angst, nieuwsgierigheid, vriendschap, onzekerheid etc. Het verhaal komt enigszins traag op gang, maar geeft je de kans om je te hechten aan de personages en dat zal ook zeker gebeuren. Het zit allemaal heel erg slim in elkaar en met name de duistere ondertoon maakt het zeer de moeite waard.

Night in the Woods is voor het grootste gedeelte een interactief verhaal, maar niet zoals de bekende Telltale-games. Je hebt vrijheid en kunt rondlopen en mensen aanspreken. Het bevat simpele platform-elementen die geen enkele uitdaging vormen, maar dat is helemaal niet erg en zou alleen maar afleiden van de gebeurtenissen in Possum Springs. Mocht je toch nog opzoek zijn naar een beetje uitdaging, dan kun je altijd een van de minigames spelen. Zo kun je bijvoorbeeld op verschillende plekken een simpele versie van Guitar Hero spelen; een leuke toevoeging die dit prachtige spel nog completer maakt.

Night in the Woods lijkt op het eerste gezicht een kinderlijk avonturenspel, maar niets is minder waar. Het verhaal kent een hele slimme en interessante gelaagdheid waardoor je de Switch niet weg wilt leggen. Het bevat veel bekende thema’s en ook daardoor zul je snel een band krijgen met de soms absurde personages. De platform-elementen zijn erg simpel en bieden weinig uitdaging, maar dat is helemaal niet erg. Zoek je dat wel, probeer dan een van de verschillende minigames. De Switch-versie heeft als voordeel dat je zelfs onderweg nog op avontuur kunt gaan met Mae en consorten.