Extinction

Het idee achter Extinction leek leuk. Helaas is de uitwerking een stuk minder, want het komt vooral neer op veel herhaling.

Vorig jaar juni werd Extinction aangekondigd door Iron Galaxy en Maximum Games (Troll and I). De toenmalige trailer zag er spectaculair uit en datzelfde gold ook voor de daaropvolgende video’s. De gigantische Ravenii en ogers deden denken aan Lord of the Rings en dat is altijd interessant. Valt Extinction in dezelfde categorie of valt het uiteindelijke product tegen?

Zolang iedereen zich kan herinneren, is de mensheid in oorlog met zichzelf. Generaties lang hebben koninkrijken met elkaar gestreden en dat terwijl het echte gevaar al tijden op de loer lag, de Ravenii. Oprukkende legers van deze gigantische, bloeddorstige monsters, die vroeger de mensheid al een keer in zijn bestaan bedreigden, zijn onderweg. Alleen de laatste Sentinels, leden van de oude orde, zijn in staat om een einde te maken aan deze dreiging. Als speler kruip je in de huid van Avil en zul je het op moeten nemen tegen een eindeloze golf van Ravenii en ogers.

Het verhaal in Extinction is niet heel erg bijzonder, maar het grootste probleem is dat het niet op een interessante manier verteld wordt. Het grootste gedeelte krijg je voorgeschoteld door middel van conversaties, voordat een missie begint. Je ziet dan een plaatje van een personage en daaronder de tekst. Ze hebben nog wel de moeite genomen om de tekst in te spreken, maar daar blijft het dan ook bij. Het spel mist gewoon indrukwekkende cutscenes die ervoor zorgen dat het verhaal blijft boeien. Het meest positieve is de mogelijkheid om conversaties over te slaan, omdat je naar verloop van tijd geen zin meer hebt om het te volgen.

Een goed verhaal is belangrijk, maar minstens zo belangrijk is de gameplay. Deze is voor Extinction vrij simpel. De campagne bestaat uit zeven verschillende hoofdstukken die allemaal weer een aantal missies bevatten. Tijdens zo’n missie zul je mensen moeten bevrijden terwijl de stad wordt aangevallen door ogers. De mensen zijn vrij eenvoudig te helpen, omdat ze zich verzamelen bij een van de portalen die verspreid staan door het level. Ze worden ondertussen wel aangevallen, maar deze kleinere tegenstanders zijn eenvoudiger te verslaan. Door middel van het inhouden van een specifieke toets, activeer je het portaal en worden de mensen naar een veilige plek getransporteerd. Het bevrijden van mensen vult je krachtmeter. Doe dit een aantal keer achter elkaar en je hebt genoeg kracht verzameld om de strijd aan te gaan met een Ravenii. Deze giganten zul je eerst op de grond moeten krijgen voordat je ze de genadeslag kunt geven. De meesten hebben bescherming om hun armen, benen en hoofd, die zul je dus eerst kwijt moeten zien te raken. Dit alles moet je doen binnen een bepaalde tijd. In het begin is het nog best leuk om je eerste kolos te verslaan, maar omdat je steeds hetzelfde aan het doen bent, gaat het al snel vervelen. Het feit dat je sommige missies opnieuw moet doen, omdat je punten moet verzamelen voor cruciale upgrades, helpt natuurlijk ook niet echt mee.

Er is gelukkig ook wel een positief punt te melden. De bewegingsvrijheid van de protagonist maakt het nog enigszins aantrekkelijk. Zo kun je tegen gebouwen oplopen en kun je als een soort van Spider-man van gebouw naar gebouw (of boom) springen. Dit doet heel erg denken aan Talion in Middle-earth: Shadow of War. Na verloop van tijd is het zelfs mogelijk om grote stukken te overbruggen zonder dat je de grond maar hoeft aan te raken. Die vrijheid is een hele prettige manier om je voort te bewegen door de stad. Helaas is het niet genoeg om deze titel echt aan te kunnen raden.

Het idee achter Extinction leek op papier heel erg leuk, maar helaas komt het niet goed uit de verf. Je bent eigenlijk steeds dezelfde soort handelingen uit aan het voeren en dat wordt op een gegeven moment erg saai. Het verhaal is ook niet heel erg interessant te noemen en versterkt het saaie gevoel alleen maar meer. De bewegingsvrijheid van de hoofdpersoon is wel een positief punt. Wanneer het niet zou gaan om een game van €60, zou je nog een aantal zaken door de vingers kunnen zien. Helaas voor Extinction heb je voor hetzelfde geld veel betere spellen tot je beschikking.