Doorgaan naar artikel
Overload
Cindy van Gerwen
Cindy van Gerwen
Profiel

Conclusie

Overload is een snelle 6DOF-shooter met veel actie en kleurrijke ontploffingen, maar mist diepgang om iedere gamer aan te spreken.

In 1995 bracht Parallax Descent uit dat erg populair bleek doordat de 3D-shooter een hele nieuwe dimensie bracht. Jaren later hebben de ontwikkelaars samen via Kickstarter de waardige opvolger Overload in het leven geroepen. De game is bijzonder in het genre doordat het zichzelf identificeert als een 6DOF-shooter. Het nostalgische gevoel van een klassieke FPS in een modern grafisch jasje, zal vele harten sneller doen kloppen.

De term 6DOF zal wellicht niet iedereen bekend in de oren klinken, maar het staat voor ‘six degrees of freedom’. Dit betekent eigenlijk dat de speler de mogelijkheid heeft om zich in x, y en z-as te bewegen. Met deze mogelijkheden kun je letterlijk iedere denkbare kant op, wat veel vrijheid geeft. Daarbij komt ook nog eens dat je de piloot van een schip bent en dus de vrijheid hebt om iedere kant op te vliegen, rollen of uitwijken. Tegelijkertijd zit hier de uitdaging in want een bijkomend effect van alle wilde bewegingen is dat je al snel gedesoriënteerd raakt. De besturing is dan ook iets wat direct goed gaat of juist vrij veel tijd kost. Wanneer je deze eenmaal onder controle hebt opent de wereld van allerlei wilde manoeuvres terwijl je door smalle passages beweegt.

Overload

Overload kent niet echt een duidelijk verhaal, maar bestaat vooral uit speelbare missies waarin je grotendeels bezig bent met vijanden verslaan. Bijvoorbeeld een station ergens ver weg van Saturnus, waar blijkt dat de operators vijandelijk zijn geworden. Met je ruimteschip ga je de omgevingen verkennen die variëren van lava-achtige grotten tot industriële ruimtestations, waarin een combinatie van grote ruimtes en nauwe gangetjes te vinden zijn. Af en toe krijg je tijdens het spelen iets meer mee van het achtergrondverhaal over wat er gebeurt is, maar dit is niet bijzonder vaak.

Het is dan ook niet een game die je moet spelen vanwege het verhaal maar vooral vanwege de gameplay. De kracht zit in het feit dat het vooral draait om actievolle gameplay. Snelle potjes met veel actie en weinig rustmomenten is wat vooral goed tot uiting komt. De hectiek van alle kanten opvliegen terwijl uit alle hoeken vijandige robots op je schieten heeft zijn charme en daagt je uit. De gevechten worden vaak al snel chaotisch omdat de vijanden in groepjes komen. Er zijn verschillende strategieën hierop toe te passen, van heel tactisch tot erg agressief. Het enige wat telt is dat je er levend uitkomt. Tevens is er de mogelijkheid om je schip te upgraden wat zeker loont. Er zijn verschillende wapens en andere zaken die het verschil kunnen maken of je het red tijdens een missie of niet.

Overload

Een extra die Overload ook heeft is de ondersteuning voor virtual reality. De HTC Vive en Oculus Rift worden beiden ondersteund, al heb je wel een controller of muis en toetsenbord nodig. Desondanks is de toevoeging van VR wel een extra uitdaging die zeker de moeite waard is. De actie beleven terwijl je je in het schip bevindt, geeft de shooter net wat extra dimensie. Echter blijft dit van korte duur omdat het 6DOF-element vrij snel bewegingsziekte veroorzaakt.

Overload is een waardige opvolger van 3D-shooter Descent, die extra dimensie biedt dankzij de mogelijkheid om alle kanten op te bewegen. In combinatie met actievolle en snelle levels vormt dit de kern van een FPS-game. Tegelijkertijd is dit niet een game die iedereen zal aanspreken omdat er weinig diepgang in zit en een verhaal ontbreekt.