Doorgaan naar artikel
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Conclusie

V-Rally 4 zag er in de huidige vorm al heel erg goed uit. Het team van Kylotonn heeft nog de nodige tijd om het een en ander te finetunen, dus wij zijn er benieuwd naar het eindresultaat.

Het laatste deel in de V-Rally-serie verscheen op 21 juni 2002 en werd uitgebracht voor PlayStation 2, Game Boy Advance, Xbox, Nintendo GameCube en pc. Daarna werd het compleet stil rond deze franchise, zeg maar doodstil. Eeuwig zonde natuurlijk om zo’n klassieke gameserie een still dood te laten sterven en dat moeten de mensen bij Kylotonn en Bigben Interactive ook gedacht hebben. In maart kwamen zij namelijk met het nieuws dat er na zestien jaar eindelijk een vervolg op V-Rally 3 zal verschijnen. Wij kregen op 30 mei alvast een voorproefje tijdens de Bigben Week 2018. In de versie die wij voor onze neus kregen, was natuurlijk niet alles beschikbaar. De carrière- en multiyplayer-modus waren jammergenoeg nog niet te spelen.

V-Rally 4 wordt ontwikkeld door Kylotonn; de Franse ontwikkelaar kennen we onder andere van WRC 7, TT Isle of Man: Ride on the Edge en FlatOut 4: Total Insanity. Ze hebben dus de nodige ervaring met racegames en lijken dus ook een geschikte partij om de franchise nieuw leven in te blazen. Het zal je niet verbazen dat V-Rally 4 dezelfde engine krijgt als WRC 7 en dat is een verstandige keuze, want het zevende deel in de WRC-serie is een uitstekende game. Het was vanaf de start ook al vrij duidelijk dat beide games dezelfde basis hebben. Grafisch gezien lijken de twee enorm op elkaar en ook de besturing doet erg aan WRC 7 denken.

Maar gaat Kylotonn niet een beetje de concurrentie met zichzelf aan met twee rally-games? Nee, eigenlijk niet. WRC 7 is een pure rally-game en kent eigenlijk maar een echte discipline: Rally. V-Rally 4 heeft veel meer weg van Codemasters’ DiRT 4. Naast Rally kun je namelijk ook nog losgaan in Extreme-Khana, V-Rally Cross, Buggy en Hillclimb. Het uiteindelijke spel zal ongeveer 25 verschillende banen bevatten die je kunt verkennen met zo’n 50 auto’s.

Zoals eerder gezegd, lijkt de besturing erg op die van WRC 7 en gaat het aardig de kant van simulatie op. Het is dus niet een game die je gelijk onder de knie hebt, maar je zult er de nodige uurtjes in moeten stoppen. Gelukkig is er voor de mensen die iets minder talent hebben, maar wel veel plezier halen uit het spelen van racegames, een very easy-stand. Dit maakt de besturing niet eenvoudiger, maar zorgt ervoor dat je de nodige fouten kunt maken en alsnog als eerste over de finish kunt komen. Tijdens het racen verzamel je punten die je kunt gebruiken om je auto te upgraden. Hierdoor zal je auto sneller worden en kun je deze dus ook gebruiken naarmate de tegenstanders sneller worden. Dat zorgt ervoor dat je het spel kunt spelen met slechts enkele auto’s en deze van binnen en buiten kunt leren kennen. Dat is fijn, want de verschillende auto’s die wij hebben getest, voelden stuk voor stuk net iets anders aan.

De meest interessante discipline die we hebben gespeeld, is waarschijnlijk wel Hillclimb. Hierin gebruik je krachtige machines om over kronkelige bergwegen je weg naar boven te vinden. Dit wijkt behoorlijk af van bijvoorbeeld Rally en V-Rally Cross, en er komt veel meer techniek bij kijken. De banen waarop je deze discipline uitoefent, zijn een stuk krapper en je kunt dus niet als een dolle stier naar boven racen. Ook hier komt weer duidelijk naar voren dat V-Rally 4 geen arcade-racer is.

V-Rally 4 zag er zelfs in deze vorm al heel erg goed uit. De uiteindelijke versie zal pas in september 2018 verschijnen en dat geeft het team van Kylotonn nog de nodige tijd om de game te finetunen. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd naar het eindresultaat.