ONRUSH

ONRUSH is een arcade-racer, maar eigenlijk ook weer niet. Het is een hele unieke game en moet het vooral hebben van het nog-een-potje-principe. Wat betreft content voelt het soms wel wat magertjes en dat maakt de prijs wel wat aan de hoge kant.

Codemasters kennen we natuurlijk allemaal van titels als F1 2017, DiRT 4 en Micro Machines. Stuk voor stuk echte racegames en op het eerste gezicht past ONRUSH perfect thuis in dit rijtje. En ondanks dat het wel een aracade-racer is, is het niet te vergelijken met een ander spel op de markt. Codemasters heeft voor deze game een blik met ex-ontwikkelaars van Driveclub en MotorStorm opengetrokken en ze hebben alle leuke aspecten van race- en andere games samengeperst tot ONRUSH. De vraag is alleen of het uiteindelijk ook leuk is om te spelen.

ONRUSH is een racegame, maar er is een heel groot verschil met andere spellen uit hetzelfde genre: er is geen start en geen finish. Het maakt ook helemaal niet uit of je vooraan of achteraan rijdt. Je mag niet eens te ver achterop raken en gebeurt dat wel, dan word je door het spel weer naar voren geslingerd. Ook speel je het niet alleen, maar in teams die bestaan uit vijf spelers. Hoe je dat kunt winnen als er geen finish is? Eigenlijk is het heel erg eenvoudig: door meer punten te scoren dan je tegenstander. Maar hoe je dat doet, hangt wel af van de modus die je speelt. In ONRUSH heb je de keuze uit vier verschillende modi: Overdrive, Countdown, Lockdown en Switch. Deze zijn te spelen in de carrièremodus en online. Eerstgenoemde stelt niet echt veel voor en is vooral bedoeld als voorbereiding op het online-gedeelte.

In Overdrive is het de bedoeling om zoveel mogelijk boost te gebruiken binnen een bepaalde tijd. Heeft jouw team binnen die tijdsspanne de meeste boost gebruikt, dan krijg je een punt. Na een x aantal van deze rondes, wint het team met de meeste punten. In Countdown loopt er een teller en deze kun je ophogen wanneer je door poortjes heenrijdt. Ook hier zal je tegenstander proberen om je van de weg af te drukken, waardoor je enige tijd niet deel kan nemen aan het spel. Het vergt een iets andere tactiek dan Overdrive en hier is het belangrijker dat je samenwerkt. In Lockdown verdien je een punt wanneer je met je team vijf seconden aan een stuk in een cirkel blijft rijden. Dit klinkt eenvoudiger dan dat het is, want er staan met enige regelmaat objecten in de weg en ook je tegenstander zal proberen je neer te halen. In Switch draait het meer om overleven. Je begint in de lichtste klasse en als je dood gaat, moet je een voertuig uit een hogere klasse kiezen. Wanneer je hele team drie keer heeft moeten wisselen, ben je af. De verschillende modi zitten slim in elkaar. Ben je op zoek naar iets waar je niet al te veel bij hoeft na te denken, ga dan voor Overdrive of Lockdown. Wil je wat meer tactiek, dan ben je beter af met Countdown of Switch. Elke modus heeft zijn voor- en nadelen, maar stuk voor stuk zijn ze leuk om te doen.

ONRUSH heeft in totaal acht verschillende klassen met ieder hun eigen stijl en besturing. Zo heb je bijvoorbeeld snelle wendbare motoren, maar deze zijn wel het meest kwetsbaar. Ieder voertuig heeft zijn eigen specialiteit en eigen RUSH. De Charger heeft als specialiteit het uitschakelen van andere voertuigen in de lucht. RUSH is te vergelijken met een special move die je maar eens in de zoveel tijd kunt uitvoeren. In het spel zul je zoveel mogelijk boost moeten verzamelen door andere auto’s neer te halen, perfect te landen of een trucje te doen. Door het gebruik van deze boost word je RUSH-meter gevuld. Indien deze 100% vol is, kun je RUSH activeren. Ook dit is per voertuig weer verschillend. Zo laat Blade een spoor achter waar je als tegenstander niet doorheen kunt rijden zonder uitgeschakeld te worden. Dynamo vult juist weer de boost van je teamgenoten. Omdat elk voertuig een eigen specialiteit en special move heeft, is het dus heel belangrijk om een team samen te stellen met de juiste klassen. Hierdoor lijkt het meer op een team-based shooter dan op een echt racespel. Dat is ook precies wat het zo bijzonder maakt. Acht verschillende voertuigen lijkt misschien niet zoveel, maar omdat het eigenlijk klassen zijn, is het meer dan genoeg. Het is alleen wel jammer dat bijvoorbeeld de RUSH van Charger zo krachtig is, dat je er weinig tegen kunt doen. Misschien had Codemasters wat meer aandacht kunnen schenken aan het balanceren van de verschillende specialiteiten.

De besturing van ONRUSH is vrij simpel en wijkt niet veel af van andere racespellen. En omdat het zo simpel is, is het voor iedereen ook erg makkelijk om op te pakken. Dit is vergelijkbaar met een spel als Rocket League; makkelijk op te pakken, maar moeilijk om echt goed te beheersen. Wel heb je, zeker in het begin, vaak het gevoel dat er een hoop geluk bij komt kijken. Dit gevoel wordt vooral versterkt als je het ene potje geen enkele takedown hebt en het volgende als MVP het strijdveld verlaat. Hoe langer je speelt, hoe minder sterk dit gevoel zal worden. Een andere vergelijking met Rocket League is het principe van “nog één potje”. De wedstrijden in ONRUSH duren nooit al te lang en dat zorgt ervoor dat je er vaak nog eentje wilt doet. Hierdoor heb je niet het idee dat je al een paar uur aan het spelen bent en dat is een vrij krachtig iets.

ONRUSH lijkt een arcade-racer, maar heeft veel meer weg van een team-based shooter zoals Overwatch. De verschillende modi bieden genoeg speelplezier voor langere tijd. Je kunt kiezen voor iets met veel tactiek of juist wat minder en dat maakt het lekker afwisselend. De verschillende voertuigklassen zijn goed uitgewerkt, alleen is het wat jammer dat de RUSH van Charger iets te krachtig is in vergelijking met de rest. De hoeveelheid content is met vier verschillende modi wel wat aan de magere kant, zeker gezien de prijs. Codemasters zal het spel dus wel moeten blijven ondersteunen om het interessant te houden.