MXGP PRO

MXGP PRO is grafisch gezien iets mooier dan zijn voorganger, maar nog steeds niet echt bijzonder. De gameplay daarentegen is gewoon weer hartstikke goed en niet alleen voor liefhebbers van het genre.

Bij de aankondiging werd MXGP PRO gepresenteerd als een nieuwe start voor de franchise. De engine die jaren werd gebruikt door Milestone, verdween in de prullenbak en met behulp van de Unreal Engine 4 werd er een nieuwe geschreven. Dit zou het spel grafisch gezien naar een hoger niveau moeten tillen, aangezien MXGP 3 nou niet echt een visueel spektakel was. Ook hebben ze in samenwerking met professionals een poging gedaan om het nog realistischer te maken. Nu de game eindelijk uit is, leek ons dat een mooi moment om MXGP PRO eens onder de loep te nemen.

Wat gelijk opvalt bij het opstarten van MXGP PRO, is de gelijkenis met MotoGP 18. Niet zo heel gek misschien, aangezien beide games uit de stal van Milestone komen. De indeling van de menu’s, de verschillende modi en zelfs coureurs met zielloze uitdrukkingen; alles is ook terug te vinden in deze game. Maar waarom zou je er ook heel veel moeite in stoppen, het gaat namelijk vooral om het racen zelf. Grafisch gezien lijkt het ook enorm op die andere game. Het ziet er wel beter uit dan zijn voorganger, maar het is nog steeds niet geweldig. Vooral wanneer je van dichtbij gaat kijken, zie je dat het allemaal wat vaag is. Ook verschijnen sommige objecten pas naarmate je dichterbij komt. Iets wat we tegenwoordig niet meer gewend zijn, maar gelukkig gaat het niet zozeer om de omgeving.

Natuurlijk bevat MXGP PRO, net zoals elke racegame, een carrièremodus. Hierin begin je onderaan de ladder en zul je jezelf omhoog moeten werken naar de absolute top. Hiervoor zul je verschillende races moeten rijden en krijg je, afhankelijk van je positie, de nodige punten. Mocht je tijdens een transferperiode genoeg punten hebben verzameld, dan kun je ook promoveren naar een hogere divisie. Alles is vrij standaard, maar wij zien ook niet in hoe het anders zou kunnen. Het is leuk om te zien dat je je eigen personage helemaal kunt samenstellen, en niet alleen naam, land en geboortedatum. Ook je motor kun je tot in de kleinste details helemaal fine-tunen. Naarmate het spel vordert, komen er ook meer onderdelen beschikbaar. Het zit allemaal goed in elkaar, maar is vooral leuk voor de echte fans.

Elke racegame draait natuurlijk maar om een ding en dat is racen. Gelukkig zit het met dat aspect wel goed. De leercurve is een stuk minder stijl dan bij MotoGP 18 en binnen de kortste keren rij je rond als een echte professional; weliswaar op easy. De besturing is vrij eenvoudig om te leren, maar wel lastig om echt goed onder de knie te krijgen. Wat leuk is, is dat je bij deze game niet alleen maar de bocht op de juiste manier moet aansnijden, maar ook je voertuig onder controle moet houden in de lucht. Dit zorgt voor wat meer uitdaging en maakt het leuk om het voor langere tijd te blijven spelen. Zeker omdat er flink wat verschillende banen zijn, die allemaal weer de nodige uitdagingen bieden.

MXGP PRO is ondanks het gebruik van de nieuwe engine nog steeds geen lust voor het oog. Ook bevat het nog redelijk wat kleine fouten, maar daar is doorheen te kijken. De gameplay is namelijk wel gewoon dik in orde en zorgt ervoor dat het een leuke game is om te spelen. Zeker voor fans van het motorrace-genre, maar zelfs voor gamers die normaal spellen als Forza Motorsport 7 of Project CARS 2 spelen.