Danger Zone 2

Danger Zone 2 is een prima ode aan de crash-modus die we kennen uit de Burnout-games. Het maken van flinke crashes blijkt nog steeds zo leuk als een tijd geleden en door de korte levels en het "nog een potje"-gevoel dat het spel oproept, is het een perfect tussendoortje.

Gamers die al wat langer meegaan kennen ongetwijfeld nog de Burnout-reeks van Criterion. Naast dat dit uitstekende arcade-racers waren, stonden ze ook bekend om nog iets anders, namelijk spectaculaire ongelukken. Dit vertaalde zich door middel van takedowns tijdens de races, maar ook in de speciale crash-modus, waarin het de bedoeling was om na een korte aanloop een ongeluk te veroorzaken met zoveel mogelijk schade. Nu komt ontwikkelaar Three Field Entertainment met Danger Zone 2, een ode aan laatstgenoemde modus. Is het hun gelukt om de Burnout-reeks eer aan te doen?

Wanneer we het spel starten, merken we meteen dat we niet met een AAA-titel te maken hebben. Het goedkope opstartscherm en de simpele menu’s beloven weinig goeds voor wat ons te wachten staat. Gelukkig merken we al snel dat deze valse start geen voorbode is van iets slechts en blijkt Danger Zone 2 juist ontzettend leuk.

Zoals gezegd is dit een ode aan de crash-modus uit de Burnout-reeks, wat inhoudt dat het geen echte racer is. Je hoeft dus niemand in te halen en eerste worden zit er al helemaal niet in. Alles draait puur en alleen om het veroorzaken van zware ongelukken.

Danger Zone 2

Om deze te veroorzaken moet je er eerst voor zorgen dat je de Danger Zone bereikt. Deze zit meestal op ongeveer een à twee kilometer van het startpunt en onderweg hiernaar krijg je allerlei uitdagingen voor je kiezen. Zo moet je bijvoorbeeld alle taxi’s van de weg drukken, of luxe sportwagens van opleggers tikken. De uitdagingen zijn erg leuk om te doen, al zit er wel een hoop verschil tussen de moeilijkheid ervan. Zo is het van de weg afdrukken van taxi’s een stuk eenvoudiger dan met een Formule 1-auto tien “near misses” te behalen, omdat die auto bij het minste of geringste in de poeier ligt. Danger Zone 2 voelt hierbij niet altijd even eerlijk. Soms is de meest onbenullige botsing een garantie voor extra punten, terwijl het licht schampen van een andere wagen ervoor zorgt dat je crasht. Dat is soms erg frustrerend, omdat je het gevoel hebt dat de regels steeds veranderen.

Gelukkig zijn de levels kort en duurt het opnieuw laden ervan een fractie van een seconde. Hierdoor is het een perfecte game voor het “nog één poging”-syndroom, vergelijkbaar met wat bijvoorbeeld Trackmania Turbo heel erg heeft. Het veroorzaken van de crashes is ook erg hilarisch en zorgt ervoor dat je met een grote glimlach de schade tot je neemt.

De ongelukken zijn ook precies zoals we ze nog van Burnout herinneren. Je gooit jezelf tegen een vrachtwagen en door middel van power-ups verleng je je crash. Zo kun je je wagen een aantal keren laten exploderen met de juiste power-ups en doordat je daarna een stuk door de lucht vliegt, kun je manoeuvreren naar de volgende power-up. Dit werkt allemaal prima en je gaat ongetwijfeld een hoop plezier beleven aan het zoveel mogelijk schade veroorzaken.

Dangerous Driving-gameplay

Grafisch gezien doet het spel ons helaas ook sterk aan Burnout denken. Die game zag er destijds erg goed uit, maar dat was op hardware van de vorige generatie. Inmiddels zijn we heel wat meer gewend en een game waarin het om schade aan auto’s draait, heeft ook zeker wel baat bij wat fraaiere graphics.

Een ander minpunt is dat Danger Zone 2 buiten de basisgameplay niet veel te bieden heeft, waaruit ook blijkt dat we niet met een grote titel te maken hebben. Zo lenen de ongelukken zich perfect voor een fraaie replay, of zelfs een film-editor om de puinhoop die je hebt gemaakt te delen met de wereld. Dat is helaas niet inbegrepen. Daarnaast ben je vrij snel door de content heen die het spel te bieden heeft. Nadat je eenmaal overal de hoogste medaille hebt gehaald, is het gedaan met de pret en we verwachten dan ook dat je het spel, als de nieuwigheid eraf is, al snel aan de kant zult leggen.

Tot die tijd zul je je echter prima vermaken met Danger Zone 2. Het is een prima ode geworden aan de crash-modus van Burnout en doet ons verlangen naar een echte nieuwe versie van die game. Qua content is de game helaas niet zo uitgebreid, al kunnen we dat natuurlijk ook niet echt verwachten van een spel dat voor €17,99 te koop is. Het maakt van Danger Zone 2 het perfecte tussendoortje.