Black Clover Quartet Knights
Arran Winmai
Arran Winmai

De animebeelden in de verhaalmodus zijn vermakelijk en fans krijgen nu de kans te spelen als hun favoriete personages. Helaas heeft het spel veel gebreken en is de gameplay, door de hoge instapdrempel die typisch is voor MOBA's, de moeite niet waard.

Fans van de anime Black Clover kunnen nu in de huid kruipen van Asta en andere magiërs uit de serie met Black Clover Quartet Knights. Is deze gameadaptatie het spelen waard, of kunnen fans beter bij de anime blijven? Lees verder om erachter te komen.

Black Clover Quartet Knights is een MOBA, een gamevorm die we kennen van League of Legends en Overwatch. Spelers kiezen aan het begin van een match één van de tientallen personages die onderverdeeld zijn in een aantal rollen (support, fighter, shooter en healer). In Quartet Knights zijn dit personages uit het universum van de anime Black Clover. Dat is een serie die zich afspeelt in een wereld vol magie en mensen die deze magie gebruiken om te vechten. Ondanks dat Astra één van de weinigen is die geen beschikking heeft tot magie is hij vastberaden een ridder te worden van de Black Bulls, een groep krijgers die vechten voor hun land, Clover.

Dat de personages uit een anime komen is een leuke toevoeging voor fans en voor mensen die niet bekend zijn met de serie kan het een uitstekende introductie aan de serie zijn. De verhaalmodus heeft een plot dat niet voorkomt in de anime, wat spoilers voorkomt en tegelijkertijd extra achtergrond toevoegt. De cutscenes zijn bovendien voornamelijk animebeelden, wat erg aangenaam is om te zien. Helaas is het verhaal vergezocht en niet erg interessant. Het voelt meer aan als een vrij lange tutorial.

Na een uur of twee is de verhaalmodus uitgespeeld en begint het spel echt. Er zijn verschillende gamemodi, waarbij spelers over het algemeen in een team van vier tegen een ander team spelen om een doel te bereiken. Dit kan variëren van het escorteren van een voertuig tot het bemachtigen van een vlag uit het vijandige kamp. Alle personages hebben een basisaanval en verschillende speciale vaardigheden. Daarnaast kunnen ze springen en lage muren beklimmen. Hoewel de button-layout voor alle personages hetzelfde is hebben zijn hun vaardigheden die allemaal uniek zijn. Zo kan Astra een schild oproepen en voert hij aanvallen uit met zijn zwaard. Charmy, daarentegen, kan een wolk oproepen en als springkussen gebruiken, of een wezen creëren dat voor haar zal vechten.

Laat je niet misleiden door de verhaalmodus. Net zoals elke MOBA is het begin van Black Clover Quartet Knights erg uitdagend. Spelers moeten de werking van het spel leren en tegelijkertijd hun eigen personage en die van hun teamgenoten en tegenstanders begrijpen. Wat niet helpt is dat het niet mogelijk is details te lezen over personages, behalve tijdens een missie. Gezien het hoge tempo van het spel voelt dit echter ook niet echt aan als een optie, dus spelers moeten de informatie opzoeken op het internet of alle knoppen uitproberen en kijken wat er gebeurt, terwijl ze vechten met hun tegenstanders. Hetzelfde geldt voor de verschillende gamemodi, die bovendien willekeurig door de game geselecteerd worden. Bovendien is de enige pvp-modus naast ‘custom matches’ ranked. Dit kan erg afschrikwekkend zijn voor nieuwe spelers die nog niet van de game weten.

Als een speler eenmaal wat meer bekend is met het spel en kundig is met een aantal personages wordt het spel wat leuker. De snelle gameplay voelt dan een stuk minder chaotisch. Aan de andere kant voelt het soms ook wel onhandig aan. Zo is het bijvoorbeeld noodzakelijk L1 in te drukken om weg te rollen. Vervelend, omdat L1 ook een vaardigheid activeert. Ook kan het moeilijk zijn te richten met een controller, terwijl iedereen vrij snel heen en weer rent. Tenslotte is het moeilijk in te schatten of een muur te hoog is. Personages kunnen klimmen, maar alleen over kleine hellingen. Waar deze grens ligt is niet altijd duidelijk.

Black Clover Quartet Knights

Black Clover Quartet Knights is leuk voor fans die graag de kans willen te spelen als hun favoriete personages en de animebeelden zijn vermakelijk om naar te kijken. Helaas is het verhaal niet goed uitgewerkt en is de gameplay zowel onhandig als snel, wat niet de beste combinatie is.