FIFA 19
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Ook dit jaar weet EA Sports weer een prachtige game uit te brengen, waarmee de voetbalfans weer vol goede moed met hun favoriete team aan de slag kunnen. Het toevoegen van onder andere de Champions League en wat enkele verbeteringen waaronder de 'Active Touch' zorgen ervoor dat je een compleet pakket in handen hebt. Het laatste deel van The Journey biedt voldoende vermaak als je even niet met je team bezig wilt zijn, maar is niet baanbrekend en is alleen leuk voor even tussendoor. Desalniettemin biedt FIFA 19 genoeg om er het komende jaar zoet mee te zijn.

Eindelijk is het dan zo ver. Het voetbalseizoen is inmiddels enkele weken onderweg wat inhoudt dat de nieuwe voetbalgame van EA Sports weer de hoek om komt kijken. Al meer dan een decennium mogen we jaarlijks een nieuw deel verwachten en dit jaar is dit FIFA 19. Bij elk deel gaan fans massaal aan de slag met de nieuwe creatie van EA en zijn er discussies of FIFA weer beter is dan het concurrerende Pro Evolution Soccer van Konami.

Een van de grote verschillen in het verleden was dat Pro Evolution Soccer het alleenrecht had wat betreft de Champions League en Europa League. Deze bijzonder populaire toernooien, waar alleen de beste teams aan deelnemen, zijn nu ook in handen van EA Sports en speelbaar in FIFA 19. Dat ze hier trots op zijn is ook duidelijk merkbaar, want als je de game voor de eerste keer start, beland je direct in een Champions League-duel tussen Juventus, waar game-mascotte Christiano Ronaldo reeds naar is verhuisd, en Paris Saint Germain. Het voelt al gauw bekend aan, alsof het al jaren aanwezig is in de franchise. De sfeer zit er in het stadion goed in en het ziet er wederom prachtig uit met veel juichende fans en de liederen die door het stadion galmen. EA wil hiermee een nóg groter publiek trekken en een totaalpakket aanbieden.

Ze hebben tevens nieuwe features toegevoegd aan onder andere de Kick Off-modus. Het is namelijk mogelijk om een wedstrijd te spelen waarbij bijzondere spelregels ingesteld kunnen worden. Zo is het mogelijk om zonder scheidsrechter te spelen of wedstrijden te beginnen waarbij alleen de kopballen en volleys als doelpunt tellen. Verassend leuk is de Survival-modus waarin bij elk doelpunt een speler van de scorende partij naar de kant wordt gehaald. Het is dan nog maar de vraag of je binnen vijftien minuten met drie doelpunten voor wilt staan. Deze spelopties zijn overigens alleen offline beschikbaar, maar dit maakt het niet minder leuk en zijn juist vermakelijk wanneer je een avondje met wat vrienden op de bank wilt spelen.

Er zijn overigens ook aanpassingen gedaan aan de gameplay. Zo is de ‘Active Touch’ toegevoegd waarbij een juiste timing veel voordeel oplevert. Dit werkt als volgt: boven de aanvallende speler is een extra schotmeter geplaatst. Wanneer je de schietknop hebt ingedrukt gaat het metertje lopen en kan je op het juiste moment de knop nogmaals indrukken. Wanneer je dit goed doet wordt de bal met extra kracht en precisie geschoten. De doelman kan enkel naar dit schot kijken en de bal is vrijwel onhoudbaar. Is je timing niet juist dan gaat de bal ook ver over. Het is een kwestie van tijd voordat gamers dit onder de knie hebben. Wanneer ze deze techniek eenmaal beheersen, zul je veel ballen uit het net mogen gaan vissen. Het kan worden gezien als een te sterke aanval in vergelijking met de rest, maar in ruil daarvoor krijg je er wel unieke en spectaculaire goals voor terug.

FIFA 19

Sinds FIFA 17 kunnen we ook aan de slag met The Journey, een verhaalmodus waarin alles draait om Alex Hunter. In FIFA 19 is het derde en laatste hoofdstuk aangebroken en draait het volledig om de drie hoofdpersonages die we in de vorige delen ook zijn tegengekomen. Halfzus Kim Hunter heeft als droom het WK voor vrouwen te winnen. Goede vriend Danny Williams keert terug naar zijn oude team om daar als grote ster te gaan spelen en Alex zet alles op alles om de beker van de Champions League in handen te krijgen. Deze modus is een leuke afwisseling van het standaard voetbal omdat het ook een leuk verhaal brengt en je meeneemt naar het leven buiten de velden om. Je krijgt beslissingen voor je kiezen die je carrière kunnen beïnvloeden en je persoonlijkheid bepalen. Het is allemaal wel aardig gemaakt en brengt ook zeker wel een leuke ervaring met zich mee, maar na even heb je het wel gezien en ga je al gauw terug naar je eigen competitie.

FIFA 19

Als we kijken naar het algehele spel merken we dat FIFA 19 wat langzamer speelt dan dat we gewend zijn. Er is meer ruimte voor tactiek die overigens snel tijdens de wedstrijd aangepast kan worden. Voordat de wedstrijd begint is het mogelijk om enkele strategische stappen vast te leggen om ze vervolgens tijdens de wedstrijd snel te kunnen toepassen door een druk op de knop. Dit biedt de mogelijkheid om snel te kunnen omschakelen en de achterstand weg te poetsen. EA heeft ook gezorgd voor een betere balans. Zo is het team met de snelste vleugelspelers niet direct meer in het voordeel. Naast dat snelheid nog steeds een grote rol speelt is ook de fysieke bouw van een speler belangrijker dan voorheen. Je hebt hierdoor meer kans tegen tegenstanders met snelle vleugelspelers. Helaas zijn er ook nog steeds de onverklaarbare rare acties en bewegingen die de computergestuurde spelers maken. De keeper kan bijvoorbeeld finaal langs een bal grijpen wanneer deze rustig aangerold komt. Ook de automatische selectie van spelers wil nog niet altijd meewerken. Hopelijk wordt hier in de toekomst nog meer aandacht aan besteed.

FIFA 19

Als we kijken naar de grafische aspecten ziet FIFA 19 er weer spectaculair uit. De stadions, de sfeer en de spelers zorgen voor de echte voetbalervaring. Zelfs het commentaar is een klein beetje verbeterd door wat uitgebreider te vertellen over een speler of team en niet continu terug te vallen op de standaard uitspraken die elke wedstrijd terugkomen. Het is overigens ook wel duidelijk merkbaar dat er meer tijd is gestoken in het namaken van de bekendste spelers. Zo ziet Neymar er levensecht uit in zowel zijn uiterlijk, maar ook in zijn bewegingen. Kortom, FIFA 19 biedt voldoende om je het komende jaar weer te vermaken.