MX vs ATV All Out Anniversary Edition

MX vs ATV All Out Anniversary Edition is een prima game. Het biedt enorm veel content voor een zachte prijs. Grafisch gezien is het niet heel spectaculair, maar het is goed genoeg. De verschillende banen lijken af en toe wel een beetje op elkaar, maar dat mag de pret niet drukken.

Ongeveer een jaar geleden verscheen MX vs ATV All Out voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Blijkbaar was het succes van deze game groot genoeg om twaalf maanden later een speciale versie uit te brengen in de vorm van MX vs ATV All Out Anniversary Edition. Het bevat de basisgame en alle DLC die na de launch verschenen is. Ook heeft deze versie een iets schappelijkere prijs meegekregen, namelijk € 29,99. Wij hebben de nodige rondjes gemaakt om te kijken of deze game de moeite waard is.

De meeste racegames richten zich op een specifiek genre: DiRT Rally 2.0 is een echte rallygame, MXGP Pro draait om crossmotoren en MotoGP 18 is helemaal gericht op het racen op circuits met motoren. In MX vs ATV All Out Anniversary Edition kun je racen met drie verschillende voertuigen: motoren, buggy’s en quads. Je kunt zelf kiezen wat het best bij je past en wisselen wanneer je daar zin in hebt. De vele banen die je tot je beschikking hebt, kunnen namelijk allemaal gespeeld worden met eerdergenoemde voertuigen. Je begint je avontuur in een soort van playground waar je de mogelijkheid hebt om verschillende tutorials te volgen. Deze leggen je de fijne kneepjes van de besturing uit, maar om de finishlijn te halen is het niet echt nodig: het is niet echt heel erg moeilijk allemaal. Wanneer je denkt dat je genoeg geoefend hebt, kun je aan de slag met de vele races die dit spel te bieden heeft.

En dat is precies wat dit spel de moeite waard maakt: de enorme hoeveelheid content. Alle DLC alleen al brengt veertien extra banen met zich mee, daarnaast zijn aan deze editie nog eens negen banen toegevoegd. En dat is allemaal bovenop de hoeveelheid die al aanwezig was in de basisgame. En je zou je ook uren kunnen vermaken in de playground alleen. Het geeft je als gamer in ieder geval de volledige vrijheid en dat is goed, want je hebt niet altijd zin om alleen maar rondjes te rijden.

De besturing is natuurlijk een heel erg belangrijk aspect bij een racegame en die voelt behoorlijk arcade-achtig aan, wat een goed iets is. De bewegingsvrijheid in de lucht is niet heel erg realistisch, maar zorgt er wel voor dat je toffe stunts kunt uithalen. In het begin is het misschien een beetje wennen, maar oefening baart kunst. De buggy is nog het meest eenvoudig om mee te beginnen en daarvoor heb je niet heel veel talent nodig. Mocht je iets meer uitdaging zoeken, dan zou je de motor kunnen proberen. Grafisch gezien ziet het er redelijk uit, maar verwacht niet zoiets als Forza Horizon 4. Het is goed genoeg en als je geconcentreerd bent, krijg je toch weinig mee van de omgeving. Daarnaast heeft de muziek een lekker tempo en maakt van alles een mooi geheel.

MX vs ATV All Out Anniversary Edition doet weinig dingen echt fout en is gewoon een vermakelijke racegame. Verwacht geen diepgaande carrièremodus waarin je moet denken aan zaken als sponsoren. Dit spel is bedoeld voor gamers die gewoon lekker willen racen. De prijs maakt het vooral heel aantrekkelijk, want voor nog geen € 30,- heb je urenlang speelplezier. Ben je een racefan en ben je opzoek naar iets dat lekker wegspeelt, zoek niet verder. Ben je in het bezit van het origineel, dan kun je deze versie rustig overslaan tenzij de extra banen je enthousiast maken.

MX vs ATV All Out Anniversary Edition is voor deze review gespeeld op de Xbox One. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc.