RICO

RICO is zeker een vermakelijke game, maar wordt gehinderd door een hoop middelmatigheid. Zo zijn de menu's onhandig voor console-gebruikers, voelt melee futloos aan en is er geen spannende muziek. In de kern qua gameplay dus prima vermaak, zeker met een vriend, maar in de totaliteit voelt RICO erg middelmatig en karakterloos aan.

Na onze preview vorig jaar, bleef het lang stil omtrent de game, tot de releasedatum eindelijk werd bekendgemaakt. Na lang wachten kunnen we eindelijk RICO spelen. In RICO speel je als een agent die een criminele organisatie wil opdoeken. Dat kun je alleen proberen of met de hulp van een vriend, zowel op de bank als online. Daarbij moet je gebouwen leegruimen en verschillende taken uitvoeren. Laten we kijken hoe leuk het intrappen van deuren blijft.

Rico en Decay of Logos

RICO heeft verschillende spelmodi waaruit je kunt kiezen. Zo kun je de verhaal-modus doen, waarbij je elke 24 uur weer een nieuw, willekeurig gegenereerd, setje van levels kunt doen, om een sleutelfiguur van de criminele organisatie uit de weg te ruimen. Zo krijg je elke dag weer een nieuw avontuur op je bord, zodat verveling niet snel op de loer ligt. Tijdens deze levels dien je gebouwen door te gaan, terwijl je vijanden afmaakt en bommen ontmantelt, bewijs verzamelt en servers vernietigd. Ook is er een dagelijkse uitdaging, waardoor je elke dag ook kunt kijken hoe goed je het doet in verhouding met de rest van de wereld. De andere modi zijn een snelle missie spelen of Lockdown. In dat laatste zit je in een level en moet je golven aan vijanden zien te overleven, die ook steeds sterker worden.

Samen met een vriend is het erg tof om deuren in te trappen en vijanden uit te schakelen. Je kunt gezamenlijk dezelfde deur intrappen voor maximaal effect waarbij de tijd kort vertraagd zodat je strategisch zoveel mogelijk criminelen kunt raken voordat ze iets doorhebben, of je kiest beide een andere deur om het gebouw sneller uit te ruimen. Gelukkig kun je elkaar niet uitschakelen want door de chaos van opengetrapte deuren en rondvliegende kogels kan dat nog wel eens gebeuren.

Na het spelen van de eerste paar levels valt meteen iets op aan RICO. De besturing is namelijk niet ideaal, zeker niet voor consoles. De gevoeligheid van de besturing is minimaal aan te passen, waardoor het erg onwennig is om te gebruiken. Ook zijn de menu’s gebouwd voor de pc, waardoor het navigeren met een controller erg onhandig is. Zo kun je alleen uit een keuzemenu komen door op ‘oké’ te drukken, niet door een terug-knop te gebruiken. Ook het bepalen van je uitrusting is onhandig, want je moet per onderdeel apart selecteren, wat onlogisch is opgebouwd en onnodig extra tijd kost. Ze hadden bijvoorbeeld beter een cursor kunnen gebruiken, waardoor je iets makkelijker door de menu’s gaat.

RICO-releasedatum

Daarnaast mankeert er meer aan RICO. Zodra je voorwerpen verkrijgt in de verhaal-modus, zijn deze ook beschikbaar voor alle andere modi. Het nadeel is wel dat elke 24 uur de hoofdmodus gereset wordt, waardoor je vaak een aantal missies opnieuw moet spelen voor je nieuwe content kan verkrijgen. Zeker voor de gamer met slechts een uurtje per dag tijd voor een paar levels, is dat zeer frustrerend. Je kunt namelijk niet verder gaan waar je gebleven was en zult dus opnieuw aan de bak moeten.

Ook voelt de game levenloos aan. De vijanden zijn typische handboek-criminelen en lijken dertien in een dozijn qua uiterlijk. Ook is er geen achtergrondmuziek en voelt melee aan alsof je een een muur raakt met een knakworst. Soms moet je computerservers uitschakelen met een klap en het lijkt alsof je deze ook kapot had kunnen blazen, aangezien je slag hooguit het geluid maakt alsof je met je vinger op een tafel tikt. Hierdoor zit er geen kracht achter en is het bijna humoristisch slecht om vijanden mee uit te schakelen. Verder verandert de gameplay na een aantal missies al snel in repetitief deurtje intrappen en vijanden doodschieten. Slechts leuk voor een uurtje of twee per keer, wat de verhaal-modus nog irritanter maakt dankzij de beperking.

RICO is een leuke game, zeker met een vriend, ongeacht of diegene naast je op de bank zit of online in je oor praat. Helaas laat de besturing wat te wensen over en is de manier van spullen vrijspelen irritant. Ook voelt het spel levenloos vanwege de middelmatigheid die het spel duidelijk uitstraalt, alsof de ontwikkelaars nog een kleine aanvulling zouden moeten doen voor uiteindelijke release. Mocht je daar allemaal langsheen kunnen kijken, dan vind je toch een vermakelijke game voor een uurtje of twee per keer, helemaal als je dit samen met een vriend doet.

Voor deze review is RICO gespeeld op een PlayStation 4. Het spel is ook verkrijgbaar voor Xbox One, Nintendo Switch en pc.