Vacation Simulator (VR)

Vacation Simulator is een leuke ervaring. Het voelt als een volwaardig vervolg op Job Simulator en doet daadwerkelijk wat anders. Alleen voelen bepaalde interacties oppervlakkig en sommige dingen voelen als herhaling. Zeker een aanrader als je genoot van het eerste spel, maar als je dat niet leuk vond, zal dit spel je zeker niet overhalen.

Vacation Simulator is het vervolg op Job Simulator en heeft dezelfde insteek. Je ontmoet verschillende robots in het jaar 2053, die jou ditmaal gaan vertellen hoe de mensheid vroeger vakantie vierde. Wij keken naar dit spel uit in onze VR top 3 van 2018 en nu is de game eindelijk verschenen. Lees hier of je daadwerkelijk kunt ontspannen als mens in deze VR-game, waarbij je drie verschillende vakanties gaat ervaren.

Vacation Simulator

Het eerste dat opvalt als je Vacation Simulator opstart, is dat je jouw personage aan mag passen. Daarbij kun je kiezen uit verschillende haarstijlen en -kleuren, net als andere kleine aanpassingen. Ook kun je jezelf nu verplaatsen door verschillende ruimtes door te teleporteren. Waar je in het eerste deel vast zat aan de bestaande kamer, kun je hier dus meerdere gebieden ontdekken door tussen vaste plekken te wisselen. Na de korte introductie van het spel, is het de bedoeling dat je drie verschillende parken bezoekt om ervoor te zorgen dat je genoeg herinneringen krijgt, want dat is het belangrijkste van hoe mensen vakantie vierden. Zodoende ga je het avontuur tegemoet bij een van de drie vakanties.

Een groot verschil tussen Job Simulator en Vacation Simulator is dat je hier geen directe opdracht krijgt om uit te voeren, maar juist zelf op zoek moet gaan naar missies die je kunt vervullen. Denk daarbij wat bestellingen voltooien van de lokale eettent en deze bezorgen, ballen overgooien of zandkastelen bouwen. Heb je deze opdrachten goed vervuld, dan verdien je een herinnering. Heb je genoeg herinneringen verzameld, dan is de vakantie goed afgerond. Gelukkig kun je tussendoor wisselen tussen alle vakanties als je iets anders wilt doen, zodat je niet verplicht dezelfde vakantie eerst moet afronden. In elk vakantiegebied kun je verschillende gebieden ontdekken. Zo biedt de strandvakantie bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om te gaan diepzeeduiken.

Het is erg leuk om de verschillende gebieden te verkennen, allerlei spullen te ontdekken en minigmes te spelen, allemaal terwijl je herinneringen verzamelt. Toch is het duidelijk merkbaar dat de focus in Vacation Simulator iets meer ligt op het ontdekken en niet zozeer de interactie met spullen zelf; de game blijft namelijk erg oppervlakkig. Er is een hoop te doen, maar niks is erg diepgaand qua gameplay. Zo zijn er een hoop voorwerpen om mee te spelen en veel gebeurtenissen om mee te maken, maar toch is het jammer dat niets echt eruit springt. Ook heeft elke vakantie een aantal activiteiten die op elkaar lijken, zoals het bouwen van zand- en sneeuwkastelen en er een foto van maken. Dit is minder storend als je ervoor kiest deze dingen niet te snel na elkaar uit te voeren, maar toch.

Uiteindelijk is Vacation Simulator een leuke opvolger van Job Simulator, waarbij je een nieuwe reeks aan ervaringen krijgt. Afhankelijk van hoe snel je door alle vakanties heen vliegt, kun je het spel in een paar uurtjes uitspelen. Toch biedt de game wel weer een aantal leuke gebieden om te ontdekken en heeft het dezelfde humor als het eerste spel. Als dat je ligt, is deze game zeker het halen waard. Als je het vorige spel te kinderachtig vond, dan zal Vacation Simulator daar geen verandering in brengen. Mocht je openstaan voor slechte grappen, leuke minigames en een inkijk in hoe mensen vakantie vieren, dan is het zeker waard om dit spel in huis te halen.

Voor deze review is Vacation Simulator gespeeld met een HTC Vive. Het spel is verkrijgbaar op Steam en ook speelbaar met Oculus Rift en Windows Mixed Reality.