Bow To Blood: Last Captain Standing (VR)

Bow To Blood: Last Captain Standing is een leuk concept voor virtual reality, maar slaat de plank redelijk mis vanwege een complexe en onhandige besturing en misselijkmakende bewegingen. Het idee achter het spel is interessant, maar doordat je direct het diepe in wordt geworpen met deze tekortkomingen, nodigt het niet uit door te spelen. Als je het spel zou spelen buiten VR om, zou het nog best vermakelijk kunnen zijn.

In Bow To Blood: Last Captain Standing neem je het op tegen verschillende piraten door met je vliegende boot in een arena elkaar uit te schakelen. Piraatje spelen in virtual reality kan blijkbaar met deze game. Laten we kijken of het zo leuk is als het klinkt in deze review.

Bow To Blood: Last Captain Standing

Na een korte introductie over hoe de besturing werkt, mag je meteen uittesten of je een echte piraat bent met jouw schip. Je hebt twee hulpjes die je kunt inzetten op een van de vijf onderdelen, waardoor deze versterkt worden. Zo kun je jouw schilden sterker maken, een hogere snelheid behalen, speciale voorwerpen detecteren, een automatische turret inschakelen of drones gebruiken om tegenstanders te vertragen.

In de verschillende potjes van een toernooi waarin je strijdt tegen de rest, komen allerlei spelmodi aan bod die variëren tussen een groot wezen uitschakelen, zo snel mogelijk de uitgang vinden, andere tegenstanders uitschakelen en meer. Hierbij kun je keuzes maken zoals samenwerken of juist compleet solo gaan en dit heeft invloed op de verloop van je verdere toernooi. Tussen potjes gedurende een in-game dag behoud je de schade die je hebt opgelopen, dus wees voorzichtig. De twee piraten die onderaan het klassement staan aan het einde van een dag, moeten in een knockout-wedstrijd bepalen wie er uitvalt. Je moet dus zoveel mogelijk punten scoren, ook al win je de afzonderlijke potjes niet.

Wat ons direct opviel in de eerste twee missies van het spel, is dat je meteen het diepe in wordt gegooid. Zonder gewend geraakt te zijn aan alle opties en mogelijkheden die jouw vliegende schip te bieden heeft, moet je meteen aan de bak, want als je laatste bent in het toernooi, is er een kans dat je permanent uitgeschakeld wordt. Dat we meteen erg veel informatie moesten opnemen in een korte tijd, zorgde ervoor dat we het idee hadden maar willekeurig wat te doen, wat een erg chaotisch gevoel gaf. Het was erg onduidelijk wat er van ons verwacht werd en we kregen geen tijd om onszelf te trainen.

Bow To Blood: Last Captain Standing

We noemen de hoeveelheid aan informatie wel veel, maar laten we kijken wat je als piraat allemaal moet beheren. Je moet namelijk de energie van vier afzonderlijke delen verdelen om hiermee vier speciale hulpmiddelen in te kunnen zetten. Daarbij heb je het schild, de behuizing en zuurstof van je schip waar je rekening mee moet houden en je hebt twee teamgenoten die je moet inzetten om extra kracht te krijgen. Vervolgens moet je zelf ook nog mikken op vijanden, rondvaren door de ruimte, bedenken wat de beste tactiek is en soms een revolver trekken voor drones die dichtbij komen. Dat allemaal terwijl je wordt beschoten van alle kanten en je team jouw vertelt dat er raketten op je afvliegen, je op zoek moet naar de sleutel en andere informatie. Al met al vraagt Bow to Blood: Last Captain Standing dus vrij veel van je als ruimtepiraat.

Daarbij hielp het ook niet dat het rondvaren enigszins misselijkmakend is als je rond moet kijken terwijl je de besturing gebruikt. Wellicht is het ook een zittende ervaring, ook al wordt dat niet gemeld. Ook geeft het spel aan dat het mogelijk is om met een controller te spelen: het is vermoedelijk dat misselijkheid dan minder snel optreedt.

Bow To Blood: Last Captain Standing is helaas in de kern wel leuk bedacht, maar weet dit niet goed weg te zetten. Dat is mede te danken aan de onhandige besturing, de onnodig complexe uitleg vanaf het begin en de instapdrempel waarmee je direct geconfronteerd wordt. Daarbij kan er ook zeker misselijkheid ontstaan vanwege de manier waarop je door de ruimte vliegt. Al met al een leuke poging, maar de game slaat de plank enorm mis. Dit is een spel die je eigenlijk niet in VR zou moeten spelen, want het maakte ons het alleen maar moeilijker dan nodig.

Voor de review van Bow To Blood: Last Captain Standing is de game gespeeld met een HTC Vive op pc. Het spel is ook te gebruiken met een Oculus Rift en Windows Mixed Reality en op de PlayStation 4 met PSVR.