Giga Wrecker Alt.
Arran Winmai
Arran Winmai

Wat technische problemen die vooral naar boven komen tijdens het puzzelen kunnen het speelplezier met verder uitstekende gameplay toch redelijk verpesten. Het verhaal is erg anime-achtig en daardoor vermakelijk maar voorspelbaar. De muziek past helaas te vaak niet bij wat er gebeurt.

Giga Wrecker Alt. komt binnen als een sloopkogel voor Nintendo Switch. Spelers vechten, vernietigen en puzzelen hun weg door de verwoeste landschappen van een post-apocalyptische aarde. Klinkt dit als wat voor jou? Lees dan gauw verder.

De aarde is overgenomen door ‘Ajeet,’ mysterieuze robots die ogenschijnlijk uit het niets kwamen. Niemand weet wat ze zijn of waar ze vandaan komen. Mensen worden opgejaagd en als slaven in mijnen en fabrieken gebruikt of geëxecuteerd als ze niet productief zijn. Hoofdpersonage Reika is een normaal meisje dat is gevangengenomen door de Ajeet en na een onwaarschijnlijk ongeval de kracht krijgt nanomachines te besturen. Met haar nieuwe kracht gaat ze op pad om wraak te nemen en om de mensheid misschien weer te bevrijden.

Het verhaal en de tekenstijl in Giga Wrecker Alt. doen erg denken aan anime, en dan vooral het actie-genre ‘shonen.’ Dat is erg tof voor fans van het genre en de wereld is mooi vormgegeven. Het nadeel is echter wel dat het verhaal voorspelbaar is. Het plot is nooit moeilijk te volgen en spelers weten meestal wat iemands rol in het verhaal is voordat dat uitgelegd wordt. De man die Reika redt ziet er bijvoorbeeld precies uit als andere gemartelde wetenschappers zoals Urahara uit Bleach. Shonen-fans weten meteen dat hij grote geheimen heeft, maar geen kwade bedoelingen in zich heeft. Ook hebben personages karaktereigenschappen die veel voorkomen in Shonen. Misschien komt het door de vertaling, maar de gesprekken die hieruit voortkomen zijn, om het zacht uit te drukken, niet van de beste kwaliteit.

De muziek is een geval apart. In het eerste gebied is de muziek kalm en rustgevend en het past absoluut niet bij de sfeer van de game. Het begin vindt zich nota bene plaats in een drukke fabriek vol vijandige Ajeet! Er zijn zelfs momenten waarop er helemaal geen muziek is. Het is waarschijnlijk beter om zelf muziek aan te zetten tijdens het spelen.

Giga Wrecker Alt.-banner

Giga Wrecker Alt. is een Metroidvania zoals Hollow Knight. Dit houdt in dat het een platformer is waarin spelers gaandeweg sterker worden en met hun nieuwe krachten ook toegang krijgen tot gebieden die eerder niet betreed konden worden. Als twist is het puzzel-element in Giga Wrecker Alt. sterker aanwezig. Spelers kunnen veel terrein vernietigen of strategisch in laten storten om zo een pad te creëren. Brokstukken die op vijanden vallen zullen de robots zelfs vernietigen. Daarbij komt dat vijanden uitschakelen op zich al even puzzelen kan zijn, omdat ze een schild hebben waarvoor spelers, zeker aan het begin van een gebied, een manier moeten vinden om te omzeilen. Gaandeweg zal je echter genoeg kracht verzameld hebben om ze gewoon met een mep te neutraliseren, maar die kracht blijft altijd achter in het huidige gebied en moet dus steeds opnieuw verzameld worden.

Dat de kracht steeds opnieuw verzameld moet worden, is om het puzzelen mogelijk te maken en om het spel wat uitdagender te maken en dat werkt. Je moet soms echt even je best doen en de uitdaging is leuk. Het nadeel is echter dat de game op den duur repetitief aan gaat voelen. Elke keer dat je in een gebied komt ga je eerst op zoek naar manieren om je kracht te versterken voordat je echt gaat vechten en verkennen. Dit systeem wordt overigens ook ingezet in baasgevechten, waardoor ze allemaal een element hebben waarin spelers kracht verzamelen, een klap uitdelen en weer opnieuw die kracht moeten verzamelen. Hoewel de bazen daadwerkelijk anders zijn, voelt dat niet altijd zo door dit systeem. Jammer, want het zijn op zich fascinerende gevechten.

Het puzzelen is vermakelijk en de manier waarop verwoesting en zwaartekracht worden toegepast zorgt voor interessante puzzels. De verschillende krachten die gaandeweg worden vrijgespeeld komen hier ook zeker bij kijken en ze voegen een extra laag toe die het nog net even wat leuker maken. Wel kan het platformen soms wat frustrerend worden: het is vaak belangrijk dat een speler een voorwerp op precies de juiste plek raakt, maar op net de goede plek staan is soms wat gefriemel door de gevoeligheid van de controller. Als een speler weet wat hij moet doen, maar toch een minuutje aan het worstelen is om op exact de juiste plek te staan, kan het plezier soms toch verdwijnen. Gelukkig komt dit probleem niet té vaak naar voren.

Giga Wrecker Alt.

Giga Wrecker Alt. lijdt her en der aan wat problemen die er toch voor zorgen dat het geen topgame is. Het verhaal is voorspelbaar, de gesprekken matig en de gameplay voelt soms repetitief. Bovendien is de muziek ronduit slecht. Toch weet de game prima te vermaken met de actie en puzzels die beiden leuk en uitdagend kunnen zijn.

Voor deze review werd Giga Wrecker Alt. gespeeld op de Switch. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.