Rise of Industry

Rise of Industry ziet er mooi uit en heeft een leuke gameplayloop die je best een paar uurtjes kan vermaken. Echter is de tutorial erg onduidelijk en legt het spel gedurende je eerste speelsessies dingen gewoon niet goed uit. Verder ontbreekt de echte diepgang wanneer je verder komt in het spel, waardoor het als een hele lege overwinning voelt als het eindelijk goed gaat.

We houden van managementgames, omdat het een genre is dat veel creativiteit biedt aan zowel de speler als de ontwikkelaars. Er zijn eindeloos veel onderwerpen om te bespreken, zoals het telen en verkopen van wiet in Weedcraft Inc of het spelen van een tropische dictator in Tropico. Daarom zijn we altijd toch wel weer benieuwd wanneer er een nieuwe game in het genre verschijnt, al helemaal als ze er zo charmant uitzien als Rise of Industry.

Rise of Industry gaat eigenlijk om een hele simpele ‘gameplayloop’ die we steeds vaker centraal zien staan in veel managementgames. Je begint heel simpel door bijvoorbeeld een paar gebouwen neer te zetten die grondstoffen gaan verzamelen in de omgeving. Vervolgens ga je in je ’tech tree’ nieuwe technieken ontgrendelen, zoals het maken van deeg, waarmee je weer betere dingen kan gaan maken. Met die betere dingen ontgrendel je weer nieuwe technieken en ga zo maar door.

Wat Rise of Industry interessant maakt, is dat de kaart is ingedeeld in verschillende regio’s die allemaal een stad hebben. Deze steden hebben weer een eigen markt met een verschillende vraag naar verschillende producten. Zo kan je het ene product veel beter in de ene regio verkopen dan in de andere. Rise of Industry wordt daarom vooral een kwestie van kijken wat het slimst is om te verkopen en waar.

Het jammere echter is dat Rise of Industry behoorlijk vaag is. De tutorial is behoorlijk uitgedund en tijdens je speelsessie worden veel dingen ook niet zo goed uitgelegd. Daarom zal je gewoon twee of drie potjes hebben (die vrij lang zijn) die niet zo succesvol zullen zijn. Dit is prima als je het gevoel hebt dat het met name je eigen fout is en je ervan kan leren, maar als het gevoelsmatig alleen maar is omdat het spel dingen slecht uitlegt, dan is het toch jammer.

Rise of Industry-gameplay

Als je eenmaal de grootste valkuilen weet te vermijden en succesvol hebt geïdentificeerd welk product je waar gaat verkopen, merk je dat Rise of Industry helaas niet zo heel veel diepgang heeft. Je begint met een flinke zak geld en je wilt meer geld verdienen, maar iets anders om naar te streven is er niet echt. Je gaat geen ontzettend mooie steden bouwen zoals in SimCity of een verhaal doorspelen met uitdagingen zoals in Anno 1800Op een gegeven moment gaan dingen lekker en dan … heb je gewoon niet echt meer iets te doen. Daardoor voelt het wat als Dawn of Man, waar we ook een beetje het gevoel van een eindfase miste.

Begrijp ons niet verkeerd, het is leuk om te identificeren wat het beste product is om voor te gaan en hier naartoe te werken. Het is tof om te zien hoe je verschillende handelsroutes van wagens, zeppelins en meer van stad naar stad gaan, maar er is niet veel meer dan dit kleine, voldoening gevende gevoel. Er is geen groter doel om naartoe te werken anders dan ‘zorg ervoor dat dingen goed lopen’ en dat is gewoon erg jammer. De gameplayloop zoals we eerder beschreven, is interessant. De missende diepgang, gecombineerd met het feit dat de game gewoon veel te onduidelijk is en een slechte tutorial heeft, zorgt er echter voor dat het voelt alsof Rise of Industry nog steeds een Early Access-game is.

Rise of Industry is voor deze review gespeeld op pc. De game is uitsluitend op dit platform beschikbaar.