Doorgaan naar artikel
Dead in Vinland
Arran Winmai
Arran Winmai
Algemeen manager
Profiel

Conclusie

De personages zijn interessant en de gameplay is flink uitdagend. Ook is alles mooi vormgegeven. De gevechten zijn iets minder en, alhoewel het verre van slecht is, zullen spelers zich haasten om verder te kunnen met de rest van het spel.

De Viking-survivalgame Dead in Vinland is nu te spelen op de Switch. Wat doet een Viking als hij moet vluchten voor zijn volk en strandt op een onbekend eiland?

Als dorpelingen voor zijn leven komen, vlucht Eirik met zijn familie naar de zee. Door een storm stranden ze echter op een voor hen onbekend eiland. De Viking-familie vindt gauw een verlaten hut en zet alles op alles om te overleven. Al gauw komen ze er echter achter dat ze niet alleen zijn. De machtige Björn “Headcleaver” eist elke week een eerbetoon. Als dat niet betaald wordt, zal hij de familie afslachten.

Het verhaal van Dead in Vinland is niet bijzonder diep, maar het is genoeg om de toon te zetten. Het is een brute wereld waarin spelers worstelen om iedereen levend te houden. Bovendien is de wereld mooi vormgegeven. De game doet erg denken aan een combinatie tussen The Banner Saga en Darkest Dungeon. Daarnaast zijn de personages interessant. Het zijn duidelijk niet helden, maar “normale” Vikingen die gewoon willen overleven. Iedereen heeft een persoonlijkheid en hoewel niet iedereen even aangenaam is, hebben ze allemaal de nodige diepgang.

Dead in Vinland

Dead in Vinland wordt verdeeld in drie dagdelen. ’s Morgens en ’s middags kunnen spelers elk personage een taak uit laten voeren. Dat houdt in dat iedereen twee taken uit kan voeren per dag. Ze kunnen het bijvoorbeeld het eiland verkennen, houthakken of jagen voor voedsel. Meer personages betekent meer opties per dag. Daar staat echter wel wat tegenover als de zon neergaat. ’s Nachts gaat iedereen rusten en de personages gaan dan met elkaar in gesprek en spelers bepalen hoe het eten en water verdeeld wordt. Meer personages betekent dat er meer eten en water nodig is. Daar komt bovenop dat het grootste gedeelte van het eten beperkt houdbaar is, dus het is niet echt mogelijk een voorraad op te bouwen. Als iemand een te kleine bijdrage levert, kan het daarom soms beter zijn om hem of haar gedag te zeggen.

De dagverdeling in de game werkt erg goed. Omdat elk iedereen twee taken per dag uit kan voeren, moeten spelers selectief zijn: het is niet mogelijk alle problemen op te lossen. Daarentegen voelt men wel een zekere voortgang als het gereedschap beter wordt, er meer mogelijkheden zijn vrijgespeeld en er betere wapens gevonden worden. Beetje bij beetje wordt het leven op dit onbekende eiland gemakkelijker. Langzaamaan is er hoop dat je in opstand kan komen tegen Björn. 

Ook qua gameplay doet Dead in Vinland sterk denken aan Darkest Dungeon en The Banner Saga. Het is uitdagend en fouten worden niet vergeven. Spelers moeten letten op water en eten, zoals dat gaat in survival-games. Echter kunnen personages ook doodgaan als ze te ziek of depressief raken, zelfs vermoeidheid kan iemand fataal worden. Bovendien bepaalt de (mentale) gezondheid van een personage hoe goed hij of zij acties uit kan voeren. Iemand die depressief is zorgt minder goed voor het kamp, terwijl iemand die vermoeid is minder goed is in fysieke taken, zoals houthakken.

Dit systeem werkt uitstekend. Je overweegt bepaalde personages wat meer te laten slapen omdat die de volgende dag moeten jagen voor eten. Anderen krijgen wat mede om het moraal te verhogen, maar moeten wel vroeg opstaan om het vuur in leven te houden. Daar komt bovenop dat elk personage zijn eigen krachten en zwaktes heeft, die je helpen beslissen wie waarvoor te gebruiken. Echter kan iedereen alles, dus in een noodgeval is het altijd mogelijk af te wijken.

Daarnaast zijn er soms gevechten. Deze gaan beurtelings dus spelers moeten hun personages strategisch vooraan of achteraan verplaatsen. De positie bepaalt wat voor aanval een personage uit kan voeren. Ook zullen de personages die achterin staan minder vaak aangevallen worden. Deze gevechten zijn strategisch, maar niet zo lastig dat alles optimaal gespeeld moet worden. De gevechten zijn verre van slecht, maar het is toch het zwakste punt van het spel. Spelers zullen ze zo gauw af proberen te ronden om terug te gaan naar de rest.

Dead in Vinland

Dead in Vinland is een uitstekende survival-game die spelers flink uitdaagt, maar je toch een gevoel van voortgang geeft. De gevechten zijn niet slecht, maar het voelt toch een beetje als iets dat er maar bij zit en waar spelers zo gauw mogelijk doorheen willen. Het spel is bruut en kleine fouten kunnen je de das om doen. Als je echter wel van wat uitdaging houdt, is dit spel misschien wel wat voor jou.

Speel Dead in Vinland nu op Nintendo Switch en pc. Voor deze review speelden wij op de Switch.