Doorgaan naar artikel
Blacksad: Under the Skin
Thom van den Hork
Thom van den Hork
Hoofdredacteur / Lead Developer
Profiel

Conclusie

Blacksad: Under the Skin heeft het meest weg van een Telltale-game en lijkt een prima alternatief voor die spellen. Het draait natuurlijk allemaal om de kwaliteit van het verhaal en daar hebben we helaas maar een klein deel van gezien. Wij zijn in ieder geval wel benieuwd naar de uiteindelijke versie van dit avonturenspel.

Tijdens Gamescom 2019 hebben wij een bezoek gebracht aan Microïds, een Franse uitgever bekend van titels als Syberia, Gear.Club Unlimited 2 en Asterix & Obelix XXL 2. Op dit moment zijn ze met verschillende titels bezig, waaronder de game die we bijna een uur mochten proberen, Blacksad: Under the Skin. Wil je weten wat wij van deze game vinden, lees dan snel verder.

Blacksad is een Spaanse stripreeks gemaakt door Juan Diaz Canales en Juanjo Guarnido. Hoewel het in Nederland misschien niet zo bekend is, geldt dat niet voor Spanje en Frankrijk. Niet zo gek dat Pendulo Studios op het idee kwam om er een game van te maken. De protagonist van Blacksad: Under the Skin is privé-detective John Blacksad, een zwarte kat met een witte snuit. Het verhaal speelt zich af in New York in de jaren 50 en begint wanneer Sonia Dunn, dochter van een boksschoolhouder, met een opdracht bij John komt.

Blacksad: Under the Skin is een avonturenspel en is het best te vergelijken met Telltale-games en dan misschien nog het meest met The Wolf Among Us. Het draait dus vooral om het verhaal en de interactie met voorwerpen en personen. De bediening is vrij eenvoudig en als je ooit een Telltale-spel hebt gespeeld, zal je ook weinig problemen hebben om deze game op te pakken. Maar John is een privé-dective, dus je zult ook aanwijzingen moeten vinden en deze op de juiste manier samenbrengen. De wijze waarop dat gedaan is, lijkt wel een beetje op het systeem dat gebruikt wordt bij The Sinking City. Hierin moet je losse aanwijzingen met elkaar zien te verbinden en dat systeem lijkt ook hier prima te werken.

Aangezien wij maar een uurtje hebben mogen spelen, is het dus lastig te zeggen of het verhaal goed is. Het stuk dat wij hebben gedaan, was vooral een inleiding. Ondanks dat het kort was, wist het wel goed de toon te zetten. De omgeving zag er goed uit, de muziek paste perfect bij de jaren ’50 en de personages waren stuk voor stuk interessant.

Wat betreft besturing was het wel even wennen. John Blacksad is geen klein huiskatje, maar een getrainde Tweede Wereldoorlog-veteraan en heeft dus zo’n beetje de draaicirkel van een flinke tank. Hierdoor wil het nog weleens voorkomen dat je tegen objecten aanloopt, terwijl dat niet de bedoeling is. Het feit dat de camera maar minimaal te bewegen is, helpt daar natuurlijk ook niet echt bij. Gelukkig zijn het irritaties waar je je al snel overheen kunt zetten en als het verhaal uiteindelijk goed blijkt te zijn, ben je het ook zo weer vergeten.

Blacksad: Under the Skin lijkt een interessante titel te worden en een prima vervanging voor het gat dat ontstaan is met het verdwijnen van Telltale Games. Het zal vooral afhangen van de kwaliteit van het verhaal, want dat is toch waar dit soort spellen het van moet hebben. Wij hebben in ieder geval zin gekregen om met de uiteindelijk versie aan de slag te gaan. Blacksad: Under the Skin zal op 5 november verschijnen voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.