Citadel: Forged With Fire
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Het concept achter Citadel: Forged With Fire is leuk bedacht, maar de uitwerking laat heel veel te wensen over. De wereld is groot, maar voelt ook leeg aan en door het ontbreken van een overkoepelend verhaal, krijgen we nooit het idee dat we een prachtig avontuur beleven.

Twee jaar geleden vertoefde Citadel: Forged With Fire in Early Acces op Steam. Nu is deze sandbox-RPG van ontwikkelaar Blue Isle Studios ook verkrijgbaar voor de consoles en wij zijn de grote, open wereld van Ignus ingedoken om te zien wat het ons allemaal te bieden heeft.

Nadat we in de wereld gedropt worden, kunnen we meteen aan de slag gaan met het verzamelen van hout, stenen en magische kristallen. Citadel: Forged With Fire draait namelijk om het vergaren van materialen om daar vervolgens wapens, drankjes en andere spullen van te maken. Deze voorwerpen zal je wel eerst moeten ontgrendelen door middel van knowledge-punten, die je krijgt door je personage in level te laten stijgen. Je bent zelf vrij om te bepalen wat je wilt gaan maken. Wat wel vervelend is, is dat het spenderen van deze punten niet ongedaan kan worden gemaakt. Heb je een bepaald voorwerp nodig, maar niet genoeg knowledge-punten, dan zal je moeten wachten tot je weer in level stijgt.

Al snel begonnen we toch wat verveeld te raken. Het verzamelen van materialen is best leuk, maar je bent soms uren aan het zoeken om de juiste hoeveelheid bij elkaar te sprokkelen. Niet alleen dat, maar we werden ook nog eens om de haverklap aangevallen door wilde zwijnen, wolven, beren en andere wezens die in de wereld wonen. De combat is eentonig en saai. Of je nu een wolf of een ork aanvalt, het gevecht voelt altijd precies hetzelfde aan als het vorige. Dan heb je nog de mogelijkheid om diverse soorten spreuken te leren, maar helaas veranderen deze niets aan de dynamiek van de gevechten.

Wat wel positief is, is de mogelijkheid om de regels van het spel aan te passen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om voorwerpen te maken zonder dat je in het bezit moet zijn van de benodigde materialen. Of je verhoogt of verlaagt de hoeveelheid ervaringspunten die je krijgt met elke handeling die je uitvoert. Het geeft de speler de mogelijkheid om het spel te spelen zoals hij of zij dat wilt.

Naast verveling, begonnen we ook gefrustreerd te raken over de vele problemen die Citadel: Forged With Fire rijk is. De wereld van Ignus is groot, maar voelt ook leeg aan. Je kan bijvoorbeeld grotten verkennen of vijandelijke kampementen uitroeien, maar we kregen nooit het gevoel dat we een prachtig avontuur beleefden. Het ontbreekt aan een overkoepelend verhaal, interessante personages om mee te praten en toffe quests om te volgen.

Dan zijn er ook nog de nodige problemen met de besturing. De overzetting van muis en toetsenbord naar controller is niet perfect uitgevoerd en dat merkten we vooral in de menuutjes en tijdens het neerzetten van vloeren, muren en daken. Het bouwen van hutten, huizen en zelfs complete kastelen is een behoorlijk groot onderdeel in Citadel, maar mondt uit in frustratie. Een stukje vloer op de grond plaatsen was bijvoorbeeld al heel erg lastig. Na het selecteren van de vloer kwam dit stuk drie meter boven de grond uit en was het vrijwel onmogelijk om het naar beneden te krijgen. Het is bizar dat je nauwelijks controle hebt over de plaatsing van deze voorwerpen. Ook is het merkwaardig dat je het spel niet kunt pauzeren in de singeplayer-modus. Je kan wel op de pauze-knop drukken, maar de wereld om je heen komt niet tot stilstand en je kan dus gewoon aangevallen worden. Zeer vervelend als je even wat drinken wilt halen of de telefoon moet oppakken.

Citadel: Forged With Fire gaf ons een opeenstapeling van frustrerende momenten en door het gebrek aan een overkoepelend verhaal, voelt de wereld leeg aan. Door de focus op het verzamelen van materialen en het maken van allerlei spullen of het bouwen van huizen, kregen we nooit het gevoel dat we een mooi avontuur aan het beleven waren.

Citadel: Forged With Fire is voor deze review gespeeld op de Xbox One. Het spel is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.