Simulacra

Simulacra is een leuke horrorervaring met een aantal prima jumpscares. Je kunt de game echter beter op een apparaat met touchscreen spelen voor een optimale ervaring.

Stiekem zouden we allemaal wel eens in de telefoon willen snuffelen van een bekende of onbekende om te kijken wat diegene allemaal uitspookt. Wanneer je dit doet is echter de kans groot dat dit de nodige problemen met de eigenaar van de telefoon gaat veroorzaken. Gelukkig zijn er dan games als Simulacra die deze behoefte vervullen. Dat is overigens nog niet alles, want er lijkt iets goed mis met de telefoon van Anna, de eigenaresse van het mobieltje. Het eerste dat je ziet is een opname van haar en ze zit flink in de problemen. Aan jou om de telefoon helemaal te kraken en deze dame in nood te redden!

Simulacra is een horrorgame, waarbij je eigenlijk niets anders ziet dan de telefoon van Anna. Alle gameplay vind dan ook plaats binnen het OS van haar mobiel. Je zult moeten praten met vrienden en potentiële dates en je in sommige gevallen als haar voor moeten doen. Ondertussen pluis je de apps op de telefoon door, op zoek naar cruciale informatie om verder te komen.

Wie verwacht flinke hackerskills nodig te hebben om alle informatie te krijgen, komt bedrogen uit. De puzzels zijn nergens echt lastig, wat er wel voor zorgt dat de vaart er lekker in blijft. Je zult bijvoorbeeld corrupte tekstberichtjes in de goede volgorde moeten zetten, of corrupte videobeelden restaureren om filmpjes te ontgrendelen. Je bent echter vooral bezig met het communiceren met Anna’s beste vriendin Ashley, haar ex-vriendje Greg en haar Spark-match Taylor.

Simulacra

Vooral het gevoel van rondsnuffelen in de telefoon van een ander wordt erg goed nagebootst. Regelmatig moet je dan ook morele keuzes maken die je vooral terugziet tijdens de gesprekken die je voert. Ook voelt het apart om in te loggen op de social media-accounts en om door haar werkmail te bladeren.

De horrorervaring is daarbij nog eens prima uitgevoerd en moet het vooral van jump-scares hebben. Soms ben je nietsvermoedend en geconcentreerd gesprekken aan het nalezen, wanneer plots de telefoon wordt overgenomen en je je weer een hoedje schrikt. Wat daarbij ook helpt is het mysterie rondom je gesprekspartners; wie kun je vertrouwen en wie niet? Afhankelijk van de keuzes die je hierin maakt zul je bij verschillende eindes kunnen uitkomen.

Waar we iets minder tevreden over zijn is de besturing. Natuurlijk laat een telefoonsimulatie zich het beste spelen op een telefoon, maar de console-vertaling had toch echt wel wat beter gekund. Net zoals op je mobiel zul je veel moeten typen, maar waar je toestel een touchscreen heeft, moet je op de console met je cursor letter voor letter invoeren. Af en toe zul je best lange teksten moeten typen, wat het tot een tijdrovende en irriterende ervaring maakt.

Simulacra is een toffe puzzelgame met een boeiend verhaal en een aantal goede jumpscares. Daarnaast weten de makers het gevoel van rondsnuffelen in de telefoon van een ander uitstekend over te brengen. De game komt helaas op de console niet helemaal optimaal uit de verf en kan beter op een apparaat met touchscreen gespeeld worden.

Wij speelden Simulacra op de PlayStation 4, de game is daarnaast verkrijgbaar voor Xbox One, Nintendo Switch, pc, MacOs, iOS en Android.