Shovel Knight: Showdown
Arran Winmai
Arran Winmai

Als je houdt van Smash en van Shovel Knight is Shovel Knight: Showdown een uitstekende investering. Het mist wat van Smash's diepgang en uitbundigheid, maar het is ook minder willekeurig in de aard. Het is echter niet genoeg om een op zichzelf staande game te zijn.

Hou jij wel van een beetje Smash, maar ben je ook helemaal weg van Shovel Knight? Dan is Shovel Knight: Showdown misschien wel iets van jou. Deze uitbreiding komt gratis met Shovel Knight: Treasure Trove, maar het kan ook los gekocht worden. Bovendien komt het tegelijkertijd uit met Shovel Knight: King of Cards. Maar is het ook alles waar de fans op hebben zitten wachten?

In een poging de Enchantress haar kwade plan tegen te houden, breekt Spectre Knight per ongeluk een magische spiegel. De helden die fans onderhand al kennen uit het Shovel Knight-universum worden daardoor getransporteerd naar een andere wereld. Een die bestaat uit arena’s. Het lijkt erop dat de enige weg naar huis is om met elkaar te gaan vechten. Zo begint Shovel Knight: Showdown.

Zoals dat gaat met dit soort spellen is het verhaal niet echt boeiend. Het is gewoon een excuus voor de opzet van de game. Hetzelfde geldt voor de verhaalmodus, die meer fungeert als een tutorial om een personage te leren kennen en een manier om meer personages vrij te spelen. Het is duidelijk niet waar de game om draait. Wel is het leuk om iedereen weer terug te zien keren en Yacht Club Games houdt de humor er nog steeds goed in. Het gesprek tussen Spectre Knight en King Knight in de verhaalmodus is hier een leuk voorbeeld van. Tenslotte heeft het dezelfde visuele stijl als voorheen: een retro-look waar de kleuren van af spatten, prachtig!

Shovel Knight: Showdown

De gameplay van Shovel Knight: Showdown is sterk te vergelijken met de Smash-serie op Nintendo-platformen. Spelers kiezen een personage en proberen elkaar vervolgens uit te schakelen. Echter zijn er wel wat verschillen. Ten eerste het meest voor de hand liggende verschil: het zijn personages uit Shovel Knight. Een groot gedeelte daarvan was al speelbaar in verschillende segmenten of uitbreidingen van het basisspel en hun vaardigheden zijn hetzelfde gebleven. Verder zijn de besturingen minder complex dan in Smash. Sommige mensen zullen dat jammer vinden, maar het is ook zo dat het hierdoor gemakkelijker is Showdown op te pakken.

Bovendien is het spel veel minder willekeurig. Er zijn nog steeds voorwerpen die verschillende effecten hebben, maar ze zijn veel minder uitbundig dan bijvoorbeeld een ‘Ultimate Smash’ of een ‘autohamer.’ Showdown is wat meer ingetoomd en het voelt voor spelers meer aan alsof ze controle hebben over wat er gebeurt. Dat geldt ook voor de manier waarop schade werkt. In plaats van de rare schade-mechaniek in Smash gaat Showdown simpelweg voor een aantal levenspunten per personage. Elke keer dat je geraakt wordt, raak je er een kwijt. Zijn ze op? Dan ben je af.

Er zijn ook verschillende soorten levels. Daarbij bedoelen we niet de stadiums die geselecteerd kunnen worden, maar de spelmodi. Het doel kan simpelweg zijn dat je je tegenstanders uit moet schakelen, maar het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat je juwelen moet verzamelen of zoveel mogelijk doelwitten kapot moet slaan. Dit zorgt voor de nodige afwisseling.

Shovel Knight: Showdown

De grote zwakte van Showdown is dat het niet aanvoelt als een volwaardige game. Geen probleem voor mensen die de Treasure Trove bezitten, maar het voelt wel een beetje karig voor spelers die het los kopen. De hoeveelheid speelbare personages is lang niet zo uitgebreid als dat van Smash Ultimate en de gameplay is net iets te simpel om op zichzelf te staan. Nee, Showdown voelt veel meer aan als iets extra’s dat hoort bij de rest. Een leuke toevoeging aan een verder toffe game, maar niet genoeg om los aan te schaffen. Zeker op de Switch, waar het toch een erg grote rivaal heeft.

Shovel Knight: Showdown is een simpele beat-em-up die aardig gemakkelijk is om in te stappen. Personages zijn allemaal anders, maar het is niet zo ingewikkeld dat het hele spel opnieuw geleerd moet worden als je als iemand anders wilt spelen. Showdown heeft dezelfde humor en visuele stijl als de fans van Shovel Knight gewend zijn en dat is erg welkom. Echter mist het ook wat in diepgang en voelt het eerder als iets extra’s dan als een op zichzelf staande game.

Speel  Shovel Knight: Showdown nu op PlayStation 4, PlayStation Vita, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Voor deze review speelden wij op de Switch.