Halo: Reach pc-versie

Een van de beste shooters van de afgelopen tien jaar op pc kunnen spelen, is een waar genoegen. Helaas zijn er technische problemen die op sommige momenten de pret echt bederven. Worden die in de toekomst opgelost, dan schiet deze score naar vijf sterren.

Halo: Reach is toch wel een van de betere shooters van de vorige consolegeneratie. Na Halo 3 en ODST was het een gouden tijdperk voor Halo: talloze mensen speelden de online multiplayer elke dag en de singleplayer-campaigns behoorden tot de beste van het genre. Nu is Halo: Reach eindelijk naar de Master Chief Collection gekomen, maar nog groter nieuws: de game is nu voor het eerst ook op pc te spelen.

Zodra je het verhaal begint, valt op hoe de balans in het geluid volledig verstoord is, iets wat al vóór de release bij de studio bekend was als ‘known issue’. We kunnen best tegen wat minder goed geluid, maar het gaat wel erg ver. Als je niet meteen het geluid van de muziek 50% lager zet, hoor je dingen als kogels en stemmen amper. Zelfs als dat is gedaan, is het een rotzooitje. Als je je trouwe Assault Rifle afschiet, klinkt het alsof de kogels worden afgevuurd door iemand die twintig meter verderop staat. Ook hadden we zelfs met een erg goede headset moeite om te horen of een tegenstander nou van links of van achteren kwam, iets wat bij andere games geen probleem vormt. Shooters als DoomRage 2 en ironisch genoeg ook Destiny hebben laten zien hoe ongelooflijk veel een lekker geluid kan bijdragen aan het gevoel van een schietspel. Dat er in de pc-versie van Halo: Reach niets van klopt, is dan ook jammer, om het voorzichtig te zeggen.

Er is zelfs een missie, die zich in de ruimte afspeelt, waarbij het allemaal nog tien gradaties erger wordt. Vrijwel het hele level lang krijg je een gigantische ruis en klinkt het alsof je naar een gevecht onderwater zit te luisteren, met dan ook nog eens een boel herrie die je niet kan plaatsen. Dit is onacceptabel en het is belangrijk om te weten dat de Xbox One-versie hier geen last van heeft en ook de originele Xbox 360-versie dit niet had. We kunnen er met de pet niet bij dat het spel is uitgebracht met deze problemen erin.

Halo: Reach pc-gameplay

Als we even doen alsof deze problemen niet bestaan, dan is het een geweldige port. Halo: Reach kunnen spelen op een hogere resolutie en FPS is heerlijk. De verbeterde graphics van de Master Chief Collection zijn niets om naar huis over te schrijven, maar het doet wat het moet doen.

Maar laat dat allemaal even links liggen: Halo is voorbestemd om op de pc gespeeld te worden, met een muis en toetsenbord. Dit wisten we al toen we achttien jaar geleden de allereerste Halo op pc speelden, met klassieke maps als Blood Gulch en Hang ‘em High. Daarom was het zo oneindig zonde dat Halo 2 alleen beschikbaar was op Windows Vista en er daarna nooit meer een Halo op pc is verschenen.

De fantastische campagne van Halo: Reach kunnen spelen met muis en toetsenbord is daarom een geweldige mogelijkheid. De nog veel sterkere multiplayer is de kers op de taart. We hopen daarom vooral dat er genoeg spelers zullen blijven het komende jaar, naarmate Microsoft de andere games ook op pc uitbrengt.

Halo: Reach in de huidige staat op pc een score geven is erg lastig. Aan de ene kant is het eindelijk kunnen spelen van Halo: Reach op de best mogelijke manier (met muis en toetsenbord), een gigantische overwinning die veel plezier met zich meebrengt. Aan de andere kant zijn de problemen met het geluid onacceptabel. We weten weliswaar dat dit een fix gaat krijgen in de toekomst, maar als een nieuw en onbekender spel met deze problemen had gelanceerd, had het overal lage cijfers gekregen.

Maakt het je niet uit dat het geluid van een verschrikkelijk slechte kwaliteit is en op een paar plekken zelfs zo erg dat je liever de ‘mute’-knop aanzet, haal de pc-versie van Halo: Reach dan meteen in huis. Vind je dit onacceptabel, wacht dan een maandje tot de problemen (hopelijk) opgelost zijn.

Halo: Reach is als onderdeel van de Master Chief Collection te spelen op de Xbox One en pc. Voor deze review hebben wij de pc-versie getest.