Narcos: Rise of the Cartels
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Narcos: Rise of the Cartels mist diepgang in de gameplay en het verhaal. De bekende gezichten en redelijke graphics voorkomen een volledig negatief oordeel, maar het spel aanraden kunnen we helaas niet.

In 2015 werd de serie Narcos op Netflix onwijs populair. De dramatische serie die de waargebeurde gebeurtenissen in Colombia in de tijd van drugsbaron Pablo Escobar naspeelde, is volgens velen nog steeds een van de beste Netflix-series ooit gemaakt. Ontwikkelaar Kuju en uitgever Curve Digital komen nu met de game Narcos: Rise of the Cartels, waarin je de verhaallijn en vooral de confrontaties uit de serie en meer voorgeschoteld krijgt. Wij gingen ermee aan de slag en helaas doorbreekt deze game niet de trend dat spellen gebaseerd op films en series vaak niet veel soeps zijn.

In Narcos: Rise of the Cartels speel je grofweg het eerste seizoen van de serie na. Het unieke is dat je met zowel de Amerikaanse DEA (Drugs Enforcement Agency) als met het Colombiaanse kartel kunt spelen. Je zult wel moeten beginnen met de DEA alvorens je de andere optie vrij speelt. In de cutscenes en voice-overs zien we meteen bekende gezichten en horen we de stem van Boyd Holbrook die Steve Murphy speelt in de serie. Een leuke toevoeging, maar helaas is hij de enige die zijn stem heeft willen lenen aan het spel, waardoor de stem van Javier Peña bijvoorbeeld vrij anders is.

Verder sleept het verhaal je niet echt mee. De serie staat vooral bekend om het uitstekende verhaal en goede drama, maar in het spel bestaan de cutscenes uit niks meer dan wat vage fragmenten van de serie en of wel de DEA die zegt dat je kartelleden moet vermoorden of Escobar die zegt dat je wat agenten moet gaan vermoorden. Verder ziet de game er grafisch niet baanbrekend uit, maar dat valt ook niet te verwachten met een ietwat kleinere titel. Het heeft wel een bepaald prettig stijltje dat altijd consequent is. Narcos: Rise of the Cartels is nooit echt lelijk, maar ook nooit echt mooi.

De gameplay bestaat uit vuurgevechten in een turn-based-formaat en zijn het meest te vergelijken met games als XCOM, maar dan helaas met een stuk minder diepgang. De eerste foute keuze die de ontwikkelaars hebben gemaakt is dat je per beurt, maar een van je ongeveer vijf personages kunt laten bewegen en schieten. Hierdoor ben je iedere beurt met een persoon bezig, waarna de vijanden ofwel allemaal naar dit personage toelopen of van diegene wegrennen, waardoor je wederom met hetzelfde personage kunt gaan spelen omdat deze in gevaar of het dichtst bij de vijand is. Daarnaast bieden de gevechten niet veel diepgang. Je hebt een actiepunt om te bewegen en een actiepunt om te schieten en dat was het. Een leuk aspect is wel dat als je een vijand net niet doodschiet, je soms een soort bullet-time moment krijgt waarin je in derde persoon alsnog het fatale schot kunt lossen.

Narcos: rise of the cartels

Tussen de missies door bevindt je je in een planningsruimte. Tevens een leuk idee, maar het mist diepgang. Je kunt je volgende missie kiezen, een paar wapens wisselen, je personages kiezen en deze levelen. Door te levelen ontgrendel je een paar perks, maar niks echt speciaals, het bestaat vooral uit verder kunnen bewegen, preciezer kunnen schieten en een paar andere handige bonussen.

Narcos: Rise of the Cartels is over het algemeen helaas een teleurstelling. Vooral het ontbreken van diepgang in het verhaal en de gameplay doen het spel de das om. Het feit dat het er prima uitziet en het leuk is om wat bekende gezichten uit de serie te zijn, maakt helaas niet veel goed. Voor het verhaal kun je beter de serie kijken en voor de gameplay kun je het beste een andere turn-based strategiegame kopen.

Voor deze review speelden we Narcos: Rise of the Cartels op pc. De game is beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.