Doorgaan naar artikel
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Frostpunk: The Last Autumn brengt een volledig nieuw type scenario dat nét andere gameplayaspecten wat extra nadruk geeft. Deze kleine veranderingen hebben gigantische gevolgen voor de gameplay, wat het een erg frisse uitbreiding maakt.

Het mag geen geheim zijn: wij bij NWTV zijn fan van Frostpunk. Deze innovatieve combinatie van een survivalgame en een citybuilder hebben we zowel op pc als op console eindeloos gespeeld. Een nieuwe DLC-uitbreiding is dan alleen maar goed nieuws, toch?

Om heel eerlijk te zijn, waren we wat sceptisch toen we hoorden dat er een uitbreiding zou komen voor Frostpunk. We verwachtten (niet geheel eerlijk misschien) dat het vooral veel van hetzelfde zou brengen. Bij het zien van de trailer, werden onze twijfels gelukkig al snel weggenomen: The Last Autumn beloofde een echt andere ervaring te bieden dan de basisgame.

Voor wie het niet weet, Frostpunk speelt zich af op een aarde waar een ongekend harde winter is aangebroken. Het is aan jou om een stad te vestigen rondom een generator. The Last Autumn brengt ons naar het niet zo verre verleden, naar de laatste herfst voor deze winterperiode. Het is aan jou om de eerste generator te bouwen die in het hoofdspel gebruikt wordt om te overleven. Dit brengt een boel andere aspecten om te managen met zich mee.

Verreweg het belangrijkste is hoe deze andere situatie voor hele verschillende gameplay zorgt. De omgeving maakt namelijk in het begin weinig uit. Terwijl het bij de basisgame van Frostpunk meteen zaak is om goed te letten op waar alles staat en of het wel warm genoeg is, speelt dit bij The Last Autumn een minder grote rol. The Last Autumn draait opeens veel meer om het managen van grote groepen ontevreden werkers. Je zal veel keuzes moeten maken om motivatie en tevredenheid zoveel mogelijk te behouden, zonder alles uit handen te geven en terwijl je goed let op het niet te veel verspillen van kostbare tijd en materialen. Daarnaast zijn er natuurlijk wat nieuwe gebouwen en wetten om gebruik van te maken om het af te ronden, maar die spelen niet zo’n grote rol als simpelweg het erg verschillende scenario dat alles erg fris maakt.

Ook is het weer eens wat anders om naar te kijken: Frostpunk is vooral wit en grijs door alle sneeuw en de industriële gebouwen, dus om eindelijk eens wat groen te zien met zelfs een mooie baai, kan zeker geen kwaad.

Daarnaast is deze DLC goed pittig. Dit in combinatie met het feit dat het behoorlijk anders is dan de normale scenario’s, zorgt ervoor dat je flink wat tijd kan besteden aan het goed onder de knie krijgen van de uitbreiding. En zoals altijd: mocht je het uitgespeeld hebben, word je altijd uitgenodigd het nog eens te proberen met een hele andere aanpak. Dat is een van de dingen die Frostpunk juist zo interessant maken: je kan ervoor kiezen om juist heel aardig of heel streng voor je werkers te zijn, om het allemaal extreem veilig te spelen of juist meer risico’s te nemen, jij bepaalt het. Alle verschillende strategieën hebben verschillende voor- en nadelen en beïnvloeden je ervaring gigantisch.

Frostpunk: The Last Autumn-gameplay

Frostpunk: The Last Autumn is zeker geen revolutionair stukje DLC, maar is simpelweg erg verfrissend. Het nieuwe scenario ziet er niet alleen anders uit, maar brengt vooral ook een heel verschillende speelervaring met zich mee omdat net andere onderwerpen van het survival-aspect benadrukt worden. Hierdoor is het voor elke fan van het basisspel zeker de moeite waard om zich ook aan dit scenario te wagen.

Frostpunk: The Last Autumn is voor deze review gespeeld op pc. De DLC is nog niet op consoles verkrijgbaar.