Langrisser I & II

Langrisser I & II zijn prima games die de tand des tijds net niet hebben weten te doorstaan. De grafische updates zorgen ervoor dat het een degelijke remaster is voor fans, maar we vinden dat er niet genoeg is gedaan om de algehele ervaring te verbeteren.

Fans van SRPG’s (Strategy Roleplaying Games) kunnen hun geluk niet op. Na een wat duistere periode waar het genre maar weinig liefde heeft gekregen, hebben we de afgelopen jaren kunnen genieten van toptitels als Wargroove en natuurlijk Fire Emblem: Three HousesLangrisser was in 1991 een van de eerste games die geholpen heeft om dit genre te brengen naar waar het vandaag de dag is. De eerste twee games van die franchise zijn nu gebundeld en hebben een remaster kregen. Lees hier wat wij vinden van Langrisser I & II.

Langrisser stamt alweer uit 1991 en is zoals gezegd een strategisch rollenspel. De opzet is daarbij te vergelijken met Fire Emblem: Three Houses, voor wie daar beter bekend mee is. Je hebt een uitgebreid verhaal om te volgen en dat vorder je door veldslagen uit te spelen. De veldslagen zelf zijn verder beurtelings en vrij eendimensionaal en dat is ook een van de punten waarop je merkt dat we met een bijna dertig jaar oude game te maken hebben. Je hebt je leiders en je troepen en kan iedereen wat vakjes laten bewegen en vijandige troepen aanvallen. Je commandanten hebben soms de beschikking over magische spreuken, zoals een vuurbal of juist iets dat je eigen troepen sterker maakt, en verder heb je nog een systeem waar zwaarden sterk zijn tegen lansen, lansen sterk tegen paarden en paarden zijn weer effectief tegen zwaarden. Heel veel diepgaander dan dit wordt het ook niet echt.

Op zich is daar niet zoveel mis mee, maar het begint eentonig te worden wanneer je merkt dat ook de rest van het vechten verouderd aanvoelt. Je hebt soms de beschikking over best wat troepen, evenals je vijand, en soms is er zelfs een derde partij die je helpt. Na het beëindigen van je beurt, zie je elke computergestuurde partij één voor één al zijn troepen bewegen, zelfs als ze stil blijven staan en eigenlijk non-actief zijn gebeurt dit nog. Dit wordt erg snel een oorzaak van ergernis en dat is jammer. Dit zou nou een perfect onderdeel van het spel zijn waar je bij een remaster de ruwe kantjes weg had kunnen werken. We begrijpen al te goed dat dit voor een spel van 1991 zeer acceptabel is, maar het is jammer dat de mogelijkheid om er nu iets aan te doen niet gepakt is.

De remaster heeft wel veel goeds kunnen betekenen voor de grafische kwaliteit van Langrisser I & II. Geen van de twee games zien er meer uit als spellen uit de jaren 90, maar meer als degelijke, moderne indie-titels. Personages zien er nog steeds uit als types die je voor je gevoel al duizenden keren hebt gezien, maar dat is meer te wijten aan het feit dat we het hebben over designs van bijna dertig jaar geleden. Verder is het voor de oude fans fijn dat je ook de keuze hebt om met de oude grafische stijl te spelen. We zijn er persoonlijk van overtuigd dat de nieuwe stijl vele malen beter is, maar het is belangrijk dat je de keuze hebt.

Langrisser I & II waren hun tijd ver vooruit als het gaat om de ontwikkeling van het verhaal en ook de mogelijkheid om binnen dit verhaal meerdere routes te nemen. Het is vandaag de dag een vrij standaard iets in games, maar het is tof om te zien hoe dit al die jaren geleden ook al gebeurde. Je kan zelfs binnen je playthrough teruggaan om meerdere routes te ervaren, zonder helemaal opnieuw te beginnen. Dit is wat ons betreft een van de sterkste aspecten van Langrisser I & II en een van de redenen om het spel een kans te geven als fan van SRPG’s.

Toch denken we dat je als fan van SRPG er meer plezier uit kan halen om Fire Emblem: Three Houses nog een keer te spelen of, als je het nog niet gespeeld hebt, Wargroove eens een kans te geven, zelfs als die game minder RPG is en meer strategie. Voor de oude fans is het een prima remaster met sterke visuele verbeteringen en misschien is dat wel het belangrijkste van alles. Toch is het jammer dat er wat ons betreft net niet genoeg gedaan is om de ervaring wat te moderniseren en de ruwe kantjes weg te werken. Dan had Langrisser I & II namelijk makkelijk een must-have voor alle strategiefans kunnen zijn.

Langrisser I & II is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Nintendo Switch en pc.