Rigid Force Redux

Rigid Force Redux is een lekkere Shoot 'em up die lekker pittig kan zijn. Het spel is vrij kort, maar door de moeilijkheidsgraad ben je er zeker niet te snel klaar mee.

De Nintendo Switch lijkt een beetje het nieuwe huis voor Shoot ‘em ups te worden. Shmup, voor wie het niet weet, is een erg oud genre waarbij je (meestal) in een ruimteschip van links naar rechts of van onder naar boven gaat en allemaal tegenstanders uit moet schakelen die tientallen, of in extreme gevallen honderden kogels op je afschieten. In het laatste geval krijgen de games ook wel de naam ‘bullet hell’. We zijn blij dat shmups een thuisbasis hebben gevonden op de Nintendo Switch, want we krijgen er voorlopig nog geen genoeg van. Rigid Force Alpha verscheen twee jaar terug op pc en nu heeft de game een port naar de Nintendo Switch gekregen in de vorm van Rigid Force Redux. Wij hebben een kijkje genomen.

Rigid Force Redux begint met een vrij korte introductie, maar daar hoef je eigenlijk niet op te letten. Niemand speelt deze games voor het verhaal en we zouden liegen als we zouden zeggen dat het ook maar enigszins interessant is. Wel is het fijn dat je lekker snel in het spel kan springen en de actie meteen begint.

Rigid Force werkt vrij standaard als je van een Shmup. Je zit in een ruimteschip en het scherm gaat automatisch van links naar rechts. Vervolgens komen er gedurende een level allemaal vijandige schepen en obstakels op je af. Aan het einde van het level vind je een lastigere eindbaas om te verslaan.

De game heeft een aantal systemen die het allemaal vrij dynamisch houden en ervoor zorgen dat het wat anders aanvoelt dan een boel andere spellen binnen het genre. Allereerst laten vernietigde vijandelijke schepen een soort groene stof achter. Dit vult voor jouw schip een energiebalkje. Deze energie kan je op twee verschillende manieren gebruiken.  Je kan simpelweg een erg krachtige aanval inzetten om korte metten te maken met grotere schepen, maar je kan het ook defensief gebruiken. Je kan een soort zwaard een rondje om je ruimteschip laten draaien om vijandelijke kogels te vernietigen.

Verder kan je een soort extra geweren oppakken die om je schip heen zweven. Je kan er tot wel vier oppakken en deze schieten extra kogels wanneer jij ook schiet. Nu lijkt dit in eerste instantie niet zo’n interessant systeem en is het slechts “meer kogels betekent dat je sneller met tegenstanders afrekent.” Het wordt interessant omdat je deze losse geweren om je schip kan laten bewegen in verschillende opstellingen. Laat ze recht vooruit schieten, of met een hoek, of zelfs naar achteren!

De energiebalk en de extra geweren houden het spel erg dynamisch en zorgen ervoor dat je met veel meer bezig bent dan alleen naar onder en boven te vliegen en de schietknop ingedrukt te houden. Het fijne is dat het allemaal verder niet gecompliceerd wordt, want deze systemen heb je met enkele minuten wel onder de knie. Wat het spel lastig maakt, zijn vooral de verschillende soorten vijanden en pittige levels. Rigid Force Redux is relatief klein, maar door de moeilijkheid zal je wel even zoet zijn. Op de ‘Medium’-moeilijkheidsgraad heb je al best een kluif aan de eerste paar levels alleen, zelfs als je ervaring met dergelijke games hebt. Ga je meerdere keren dood, dan ben je helemaal ‘Game Over’ en mag je weer van vooraf aan beginnen.

Verder ziet Rigid Force Redux er prima uit en heeft het een lekkere, Synthwave-achtige soundtrack. Beide aspecten zijn verder niets bijzonder: het is zeker geen reden om deze game boven andere te verkiezen. Speel Rigid Force vooral als je op zoekt bent naar een nieuwe Shmup met een paar prima systemen die de gameplay interessant maken. Als je van een beetje uitdaging houdt, dan zit het al helemaal goed.

Rigid Force Reduis voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch.