Assetto Corsa Competizione

Assetto Corsa Competizione draait puur en alleen om het racen en juist dat gedeelte voelt heerlijk aan. Grafisch gezien valt het wat tegen en het is eigenlijk alleen goed te spelen met een racestuur. Het bewust promoten van de season pass is best vervelend en ook het aansluiten van een stuur is niet gewoon plug-and-play. Gelukkig is dat laatste te verhelpen met een simpele update.

Er zijn genoeg racegames verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en Xbox One, maar als je een realistische racegame wilt hebben dan is de keuze beperkt. Simracing is vooral populair op de pc met games als iRacing en rFactor 2. Heb je niet de beschikking over een flinke game-pc, dan heb je eigenlijk niet zoveel keuze. Je zou kunnen gaan voor Gran Turismo Sport op de PlayStation 4 of Forza Motorsport 7 op de Xbox One. Deze twee racegames zijn wel zo gemaakt dat ze ook toegankelijk zijn voor nieuwkomers en dat gaat ten koste van het realisme. Gelukkig is vanaf nu ook Assetto Corsa Competizione verkrijgbaar voor zowel de PlayStation 4 als de Xbox One. Dit spel vult eigenlijk een soort gat tussen enerzijds Forza Motorsport 7 en anderzijds iRacing. Wij hebben de nodige rondjes gereden en hieronder lees je of ontwikkelaar Kunos Simulazioni er ook in is geslaagd om aan de verwachtingen te voldoen.

Aan het begin vallen al gelijk twee zaken op die erop wijzen dat we hier te maken hebben met een realistische racegame. Ten eerste is het spel bijna niet te spelen met een controller. Waar games als Gran Turismo Sport en Forza Motorsport 7 zich prima laten bedienen met een controller, is Assetto Corsa Competizione eigenlijk alleen maar leuk met een fatsoenlijk stuur. Dat is niet erg, maar wel even iets om in het achterhoofd te houden. Het andere punt is dat het spel grafisch gezien geen echte hoge ogen gooit. Als we het vergelijken met bijvoorbeeld Forza Motorsport 7, een spel van zo’n drie jaar oud, dan ziet het er behoorlijk minder uit. Dat betekent niet dat het er verschrikkelijk uitziet, want het is zeker een vooruitgang ten opzichte van Assetto Corsa, maar we hebben inmiddels betere beelden gezien. Het is vooral jammer dat de ontwikkelaar niet wat extra kracht heeft weten te persen uit de PlayStation 4 Pro en de Xbox One X.

Assetto Corsa Competizione kost nog geen € 40,- en dat lijkt vrij goedkoop, maar dat komt ook omdat er maar beperkte content aanwezig is. De basisgame biedt 11 bekende circuits, waaronder het circuit van Zandvoort, en 24 auto’s van 14 verschillende fabrikanten. Het is niet veel, maar meestal heb je toch maar handjevol auto’s waar je mee gaat racen. Het is eigenlijk niet zo’n groot probleem, ware het niet dat er nog 4 andere circuits in het menu staan met een slotje. Deze circuits, waaronder Circuit Suzuka, zijn alleen te spelen als je de season pass à € 24,99 aangeschaft. Naast de extra banen krijg je dan ook nog de beschikking over nieuwe auto’s en extra content in de toekomst, maar alles bij elkaar kost het spel dan gewoon zo’n € 65,-. Ze hadden er uiteindelijk gewoon beter een full-price-game van kunnen maken in plaats van deze constructie. Nu word je namelijk steeds lekker gemaakt met circuits die je gewoon niet kunt spelen als je geen extra geld neerlegt.

Dan is er nog een klein minpuntje wat waarschijnlijk gewoon eenvoudig te verhelpen is met een toekomstige update, maar we willen het toch even benoemen. Het aansluiten van het stuur gaat namelijk niet zonder slag of stoot. Toen we gas gaven bij ons allereerste rondje, gebeurde er helemaal niks en dat terwijl we via het stuur alle menu’s waren doorlopen. Na een kleine zoektocht op het internet, bleken meer gamers last te hebben van dit probleem. De makkelijkste oplossing is het spel starten met een controller en wanneer je in de pitlane staat, de controller afsluiten en het stuur aansluiten. Het is waarschijnlijk eenvoudig op te lossen, maar kan frustreren als je het niet weet.

Genoeg gezeurd, want er zijn ook positieve punten aan Assetto Corsa Competizione, het racen zelf. Dit voelt namelijk echt heel erg lekker, zelfs met de standaard instellingen. Het komt bij racegames vaak genoeg voor dat je eerst een half uur allerlei verschillende instellingen moet wijzigen voordat het een beetje lekker aan begint te voelen. Wij hebben het spel met de Logitech G920 Driving Force gespeeld en hebben alleen maar wat aanpassingen gedaan aan de draaihoek. De eerste paar rondjes waren nog een beetje onwennig, maar na een korte tijd hadden we onze eerste foutloze ronde te pakken. Dat geeft vooral heel erg veel voldoening, want makkelijk is het zeker niet. Wat wel mooi is, is dat het zeker wel toegankelijk is voor nieuwkomers of gamers die wat meer richting simracing willen gaan.

Assetto Corsa Competizione kent zoals de meeste racegames een carrièremodus waarin je op probeert te klimmen als jonge coureur. Het valt wat tegen als je de carrièremodus van de F1-games gewend bent en je moet het dan ook vooral zien als een oefening voor het echte werk. Dit spel draait echt puur en alleen om racen en niet om alle randzaken en dat blijkt nogmaals uit de beperkte carrièremodus. Als je denkt dat je er klaar voor bent, kun je losgaan in de singleplayer- en multiplayer-modus en dat is waar Assetto Corsa Competizione op z’n best is; jij, je auto en het circuit.

Assetto Corsa Competizione biedt een heerlijke race-ervaring als je in het bezit bent van een degelijk stuur. Het is praktisch onspeelbaar met een controller, maar dat is niet zo gek aangezien het realistisch probeert te zijn. Grafisch gezien had de ontwikkelaar misschien wat meer uit de consoles kunnen persen, want er zijn spellen uit 2017 die er beter uitzien. De problemen met het aansluiten van het stuur zijn ook onnodig frustrerend, maar wij denken dat het met een eenvoudige update te verhelpen is. Het actief promoten van de season pass is ook een wat vreemde keuze. Onderaan de streep kun je je met deze game uitstekend vermaken, maar voor een hogere score heeft het gewoon net iets te veel minpuntjes.