Relicta

Relicta is het droomdebuut voor Mighty Polygon. Dit zwaartekrachtpuzzelspel biedt enorm veel uitdaging en het enige echte minpunt is dat het misschien wat aan de lange kant is. Fans van onder andere Q.U.B.E. 2 en The Turing Test zullen deze game zeker kunnen waarderen.

Wanneer je op de website van Mighty Polygon kijkt, zul je maar één game aantreffen en dat is Relicta. Dit zwaartekrachtpuzzelspel van de Spaanse ontwikkelaar is dan ook hun debuut. Op het eerste gezicht lijkt het misschien veel op games als Portal, Q.U.B.E. 2 en The Turing Test, maar is het ook een ordinaire kopie of schuilt er meer achter deze titel? Wij zochten het voor jullie uit.

Over het algemeen speelt een verhaal geen echte rol bij een puzzelgame, maar dat is bij Relicta wel iets anders. Het is het jaar 2120 en we bevinden ons op Chandra Base, een basis op de maan. Je kruipt in de huid van wetenschapster Angie Patel en wordt aan het werk gezet nadat de basis is getroffen door een anomalie, codenaam Relicta. Alleen door het gebruik van je hersenen en speciale handschoenen, zal je het mysterie moeten zien te ontrafelen.

Het verhaal wordt verteld door middel van filmpjes die je bekijkt vanuit de ogen van de hoofdpersoon en door gesprekken die worden gevoerd tijdens het oplossen van de puzzels. Het is geen verhaal van dezelfde kwaliteit als bijvoorbeeld The Last of Us 2, maar het is net leuk genoeg om niet weg te klikken. Wel wordt er te pas en te onpas het woord ‘fuck’ geroepen en dat voelt een beetje gemaakt. Normaal gesproken hebben we absoluut geen moeite met dit woord, maar een paar keer in een zin is wel een beetje te veel van het goede.

Gelukkig moet Relicta het hebben van het puzzelen en dat is maar goed ook. Het doel van de puzzels is eigenlijk vrij simpel: je loopt een klein gebied in en je zult uiteindelijk via de andere kant het gebied weer moeten verlaten. Simpel toch? Nou nee, want de puzzels die je voor je neus krijgt, zijn alles behalve simpel. Het begint allemaal vrij simpel met het plaatsen van een kubus op een platform waardoor een poort opengaat. Daarna krijg je ook de mogelijkheid om kubussen te teleporteren van de ene kant naar de andere kant en ook dat is nog te overzien. Het wordt pas echt moeilijk als magnetisme ook een rol gaat spelen. De kubus kan rood of blauw worden gemaakt; rood trekt blauw aan en twee dezelfde kleuren stoten elkaar af. Daarnaast krijg je ook nog de mogelijkheid om het voorwerp te laten zweven of niet.

De bediening is simpel, maar het is de combinatie van alle mogelijkheden die het zo lastig maakt. Zo duurde het bijvoorbeeld een flink aantal minuten voordat wij erachter kwamen dat we twee kubussen op elkaar moesten plaatsen, er vervolgens op moesten gaan staan, ze allebei een andere kleur moesten geven om vervolgens op een hooggelegen platform te geraken. Uiteindelijk bleek dit nog niet eens zo’n hele lastige uitdaging te zijn. Je krijgt op geen enkele manier hulp van het spel en dat maakt het dan ook erg moeilijk soms. Aan de andere kant geeft het wel enorm veel voldoening als je de oplossing helemaal zelf hebt gevonden. Het spel duurt uiteindelijk zo’n tien uur en dat is misschien net iets te lang, aangezien de meeste puzzels wel wat op elkaar lijken.

Hoewel Relicta maar door vijf verschillende mensen, als we de website mogen geloven, is gemaakt, ziet het er wel enorm professioneel uit. Zodra je de basis verlaat, kom je in een prachtige wereld terecht. De maanbasis zelf lijkt enorm veel stukken her te gebruiken, maar dat nemen we de mannen van Mighty Polygon niet kwalijk. Het heeft allemaal een zeer volwassen indruk en dat is knap gezien het feit dat dit hun eerste game is.

Mighty Polygon is erin geslaagd om een professionele en toffe puzzelgame neer te zetten. Hoewel de basisprincipes vrij simpel zijn, weten de puzzels toch enorm veel uitdaging te bieden. De lengte van deze game is misschien wel wat aan de lange kant, waardoor niet iedereen even geboeid zal blijven. Ook de toevoeging van het verhaal zal hier niet veel verandering in brengen, maar het is toch leuk dat hier aandacht aan geschonken is. Grafisch gezien is Relicta behoorlijk indrukwekkend voor een relatief klein team. Voor de prijs van nog geen € 20,- hoef je het in ieder geval niet te laten.

Relicta is voor deze review gespeeld op de Xbox One. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Google Stadia en pc.