Doorgaan naar artikel
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur
Profiel

Conclusie

Nexomon: Extinction is een toffe game geworden met uitdagende gevechten en een ruime selectie aan te vangen monsters. Op sommige punten beter dan de Pokémon-spellen en daardoor eigenlijk gewoon verplichte aanschaf voor een ieder die het vangen van monsters nog steeds een warm hart toedraagt.

Je zal vast wel eens een Pokémon-RPG gespeeld hebben. Is het niet de allereerste generatie op de Game Boy, dan wel Pokémon Sword & Pokémon Shield op de Nintendo Switch. Het blijft ook gewoon een heel leuk concept: kies je eerste metgezel, vecht tegen wilde monsters om je verzameling uit te breiden en laat ze evolueren tot een sterkere versie. Dit is dan ook precies wat we gaan doen in Nexomon: Extinction. Deze game van ontwikkelaar VEWO Interactive focust zich op de oudere generatie Pokémon-spellen. Hier dus geen variant op Mega Evoluties, Dynamaxing en dergelijke. Maar is deze game een simpele kloon geworden of heeft het ook een eigen gezicht?

Laten we meteen maar beginnen met het oplepelen van de dingen die gekopieerd zijn uit Pokémon. Na het inleidende verhaaltje maak je je keuze uit een aantal starter-Nexomon, waarna je het hoge gras opzoekt voor wilde monsters die je maar al te graag aan je verzameling wilt toevoegen. Al snel heb je je team van zes Nexomon bij elkaar gesprokkeld, zijn ze wat levels omhoog gegaan en heb je de eerste Tamers (NPC’s) verslagen. Een redelijk aantal uurtjes verder hebben je trouwe metgezellen het maximale aantal van vier aanvallen bereikt, heb je keuzes moeten maken welke vaardigheden moeten worden ‘vergeten’ om plaats te maken voor nieuwe en zijn je eerste Nexomon geëvolueerd, waarna ze er net ietsjes cooler uitzien. Kortom: bekende kost voor iedere ervaren Pokémon-jager.

Gelukkig is Nexomon: Extinction niet een simpele kloon, maar is het op een aantal vlakken echt anders dan Pokémon. Allereerst het verhaal. In deze game draait het er niet om om de beste te worden door Gym Leaders en de Elite Four te verslaan. Hier is een worsteling gaande tussen de Nexomon om tot de ‘King of Monsters’ gekroond te worden, een positie die macht geeft over de wereld en die eeuwen geleden door de duistere Omnicron werd vervuld. Jij als speler zal hier uiteindelijk middenin het gevecht belanden en zal het moeten opnemen tegen de gevaarlijke Tyrant-Nexomon, nazaten van Omnicron, en hun meesters. Overigens hoef je niet te verwachten dat dit een fantastisch verhaal oplevert. Sterker nog, de game neemt zichzelf nauwelijks serieus en komt met (flauwe) grappen en neemt zowel Pokémon als RPG’s in het algemeen redelijk vaak op de hak.

Het tweede en derde onderdeel waar Nexomon: Extinction afwijkt van de Pokémon-games zijn nauw met elkaar verbonden en betreft de gevechten en de uitdaging die dat met zich meebrengt. Elke Nexomon heeft zijn eigen stamina-pool waarmee je aanvallen op je tegenstander loslaat. Je moet dus bij elke vaardigheid goed kijken hoeveel stamina die kost en hoeveel je er nog over hebt. Dit gekoppeld aan de ‘hogere moeilijkheidsgraad’ zorgt ervoor dat je meer moet nadenken over welke aanvallen je wanneer gebruikt. Je komt namelijk geen tegenstanders tegen die alleen maar vaardigheden als ‘growl, ‘leer’ of ‘tail whip’ gebruiken. Ze zijn er echt uit om jouw Nexomon te verslaan. Dit gevechtssysteem lijkt nog het meest op die van Temtem, alleen zijn in Nexomon de gevechten uitsluitend één-tegen-één.

Toch plaatsen wij wel onze vraagtekens bij de uitvoering van de gevechten. Is het nog wel uitdagend te noemen wanneer je al na twee battles een Healing Center moet opzoeken omdat al je Nexomon bezweken zijn of daar dicht tegenaan zitten? Wij vonden het af en toe best irritant en het haalt de flow uit je progressie. Het is niet voor niets dat de ontwikkelaar al heel snel met een patch kwam om de leercurve aan het begin van de game iets minder stijl te maken. Al is het ook wel positief te noemen dat de makers het niet té makkelijk hebben gemaakt.

Naast het volgen van het verhaal en het verzamelen van de Nexomon zijn er nog een aantal optionele dingen om te doen. Zo kan je een aantal sidequests volgen, ruildeals aangaan met de bevolking en een aantal grotten verkennen voor mooie schatten en het delven van mineralen. Het levert je best interessante voorwerpen op, die het bijvoorbeeld makkelijker maken om Nexomon te vangen of om meer geld en ervaringspunten te verkrijgen bij het winnen van gevechten. Er is dus zeker reden om de open wereld te verkennen en niet lukraak het verhaal te volgen. Wel is het jammer dat de ruildeals nergens opgeslagen worden. Je kan heel eenvoudig zien wat je moet doen voor de verhalende missies en de sidequests, maar waar de personen voor deze deals zich bevinden, of welke voorwerpen je nodig hebt en wat je daarvoor in de plaats terugkrijgt, is nergens te bekijken. Je moet dus eigenlijk zelf onthouden waar je naartoe moet of gewoon de hele wereld keer op keer verkennen om te zien of er nog ruildeals te maken zijn.

Ten opzichte van zijn voorganger, kent Nexomon: Extinction een aantal verbeterpunten. Ja, er is een eerdere game verschenen met de naam Nexomon. Dat spel verscheen in 2017 voor de smartphones en later nog voor de pc, dus het zou zomaar kunnen dat je hier nog nooit van gehoord hebt. Naast de ruim driehonderd nieuwe Nexomon om te vangen, ziet de game er op grafisch gebied wat mooier en levendiger uit en is de user interface flink onder handen genomen. Alles is een stuk overzichtelijker en je hoeft minder heen en weer te bladeren om de gewenste informatie tot je te krijgen. Wel zijn er nog steeds een aantal zaken die verbeterd zouden kunnen worden. Zo is het nog steeds niet mogelijk om de vaardigheden te bekijken van je Nexomon die in je ‘storage’ verblijven. Je ziet alleen een pictogram en dat is het. Wanneer je je actieve monsters wilt wisselen, is het dus een heel gedoe om te zien of de aanvallen die het beestje heeft aansluiten bij wat je nodig hebt.

Ook het vangen van de Nexomon is wat uitgebreider geworden. Wanneer je een monster wilt vangen, krijg je een overzicht te zien met je kans om het beestje te vangen. Door ze te verzwakken, voedsel te laten eten, ze een status-effect te geven en het verzamelen van bepaalde voorwerpen zullen je vangkans vergroten. Ook zijn er verschillende soorten Nexotraps te gebruiken. Nadat je zo een Nexotrap hebt gegooid verschijnt er een simpele Quick Time Event-segment die je vangkans ook weer een klein beetje verhoogt.

Behoudens wat kleine minpuntjes is Nexomon: Extinction niet alleen een toffe game geworden, maar op een aantal punten ook gewoon beter dan de Pokémon-spellen. De gevechten zijn een stuk uitdagender en de optionele taken zorgen voor een beetje afwisseling.

Nexomon: Extinction is voor deze review gespeeld op PlayStation 4. De game is daarnaast verkrijgbaar voor Nintendo Switch en pc. De Xbox One-versie verschijnt wat later.