Wasteland 3
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Wat kleine minpunten doen weinig af aan deze unieke turn-based RPG. Wasteland 3 biedt een tof verhaal, mooie wereld, leuke gevechten en diepgaande mogelijkheden om je personages aan te passen.

De eerste Wasteland-game verscheen alweer in 1988 en wordt door hardcore fans als een echte klassieker gezien. Daarna zijn de rechten gewisseld van EA naar Konami. Deze uitgever deed er helaas niks mee en de originele bedenker Brian Fargo kocht de rechten weer terug. Met zijn studio inXile maakte hij middels een crowdfunding-actie deel twee en inmiddels is Wasteland 3 ook uit. We zijn er uitgebreid mee aan de slag gegaan om te kijken of dit wederom een klassieker wordt.

In het vorige deel speelde je als een groep rangers in een post-apocalyptische versie van de staat Arizona in Amerika. Dit deel begint met een missie van de rangers om vrede te sluiten met een groep in Colorado, alleen gaat dit compleet mis. Twee rangers overleven en weten het te schoppen naar een vestiging in Colorado, waar ze begroet worden door de leider van de vestiging: The Patriarch. Het blijkt dat de alliantie tussen de rangers en deze vestiging mogelijk is, maar eerst heeft The Patriarch hulp nodig. Zijn kinderen hebben hem namelijk verraden en het is aan jouw groep van rangers om dit recht te zetten.

Het verhaal is niet zo groots als dat we dat gewend zijn van de meeste RPG’s. Je hoeft niet de wereld te redden of de grootste slechterik ooit tegen te houden. In plaats daarvan help je de bevolking van een kleine vestiging en help je hun leider om de familieruzies op te lossen. Dit gaat natuurlijk gepaard met vele gevechten, maar doordat het overkoepelende verhaal kleinschalig blijft, konden wij ons er iets meer in inleven. De dialogen, voice-acting en animaties tijdens gesprekken zijn allemaal geen hoogvliegers, maar doen genoeg om je aandacht erbij te houden en het verhaal op een leuke manier over te brengen. De keuzes die je door het spel heen maakt zijn ook leuk uitgewerkt en hebben werkelijk gevolgen.

wasteland 3

De twee rangers waarmee je begint in Wasteland 3 zijn compleet aan te passen en de diepgang van de RPG-elementen worden meteen duidelijk. Je kunt namelijk een hoop aanpassen en zo verschillende soorten personages creëren. Hiervoor heb je de gebruikelijke stats zoals intelligentie, geluk, kracht en wendbaarheid. Nadat je deze hebt gekozen kun je ook nog kiezen voor bepaalde aspecten waar jouw personages goed in zullen zijn. Zo kun je een dierenvriend worden die wilde dieren tijdelijk mee kan laten vechten of je wordt een expert in explosieven; de opties zijn erg breed. Als bonus kun je ook nog kiezen voor een zogenaamde ‘quirk’, een permanente aanpassing van je personage die hem of haar zowel iets goeds als slechts geeft. Zo kun je ervoor kiezen meer schade toe te brengen met vlammenwerpers, maar wel de kans hebben om af en toe in de fik te vliegen.

Met deze rangers begin je het avontuur en het duurt niet lang voordat je meer crewleden aan je team kunt toevoegen. Je kunt maximaal vijf personages in je team hebben die je zelf kunt aanpassen en daarbovenop twee soort van gasten. Zij zullen voor zichzelf zorgen, maar bieden je tegelijk mooie opties om je team compleet te maken. Je bekijkt de wereld vanuit een isometrisch vogelperspectief zoals we dat bijvoorbeeld kennen uit de XCOM-serie. De wereld ziet er grauw en post-apocalyptisch uit, maar door leuke opvallende accenten in de omgevingen voorkomt Wasteland 3 dat het er allemaal als een saaie besneeuwde boel uitziet.

Het overgrote deel van de game zul je aan het verkennen, praten en vechten zijn. Vooral dat laatste komt vaak aan bod en om de vergelijking met XCOM door te trekken; de gevechten lijken ook op die van de serie. Het is turn-based en in jouw beurt kun je je rangers verplaatsen, zich schuil laten houden, laten aanvallen, op de wacht laten staan, speciale aanvallen laten gebruiken en nog veel meer. De volgorde van je zetten bepaal je zelf. Als je klaar bent is de vijand aan de beurt om hetzelfde te doen. De gevechten zijn makkelijk genoeg voor beginners, maar zullen later in het spel steeds moeilijker worden. De diepgang lijkt vrij eindeloos met steeds nieuwe vaardigheden die je vrij speelt en voorwerpen die je vindt in de wereld. Als je eenmaal wat meer van Colorado gaat verkennen met je pantservoertuig, kun je deze zelfs als kanon gebruiken in gevechten. Kleine kritiekpuntjes hebben we wel. Zo komt de vijand niet altijd even slim over in gevechten en is het tactisch neerzetten van als je rangers alvorens een gevecht begint vrij frustrerend.

Al met al is Wasteland 3 een unieke RPG met veel diepgang in zowel de creatie van personages als de gevechten die je met hen aan zult gaan. Je kunt volledig je eigen team samenstellen met zowel sterke als zwakke punten. Het verhaal is lekker simplistisch qua opzet waardoor het des te realistischer aanvoelt. De gevolgen van je keuzes die zichtbaar zijn, zijn een leuke toevoeging en het verhaal wordt op een prima manier overgebracht. Het klaarzetten van je team voor een gevecht is wel vrij frustrerend en de vijand komt niet altijd even slim over. Deze kleine minpunten mogen de algemene pret van deze leuke RPG niet drukken en wij hebben ons goed vermaakt met deze titel.

Voor deze review speelden we Wasteland 3 op pc. De game is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.