NBA 2K21
Johan van de Westerlo
Johan van de Westerlo
Techredactiemanager

Hoewel NBA 2K21 over het algemeen een prima game is met een goede sfeer, heeft het toch redelijk wat problematische punten. Het aandringen op de in-game-microtransacties is er daar één van. Ook weet de MyCareer helaas niet genoeg te boeien voor een goed verhaal.

Bij de meeste sportgames mogen we elk jaar weer uitkijken naar een nieuwe editie. Zo ook bij de welbekende basketbalgame van 2K Games. Dit jaar mogen we aan de slag met NBA 2K21. Of deze game zorgt voor een compleet nieuwe ervaring lees je in deze review.

Al jarenlang is 2K Games de studio die de beste basketbalgame uitbrengt en dat is nu ook niet anders. Er is daarentegen dan ook niet veel concurrentie, maar studio’s als EA Sports draaien erg goed met games als FIFA, NHL en Madden NFL. Met de komst van de nieuwe generatie consoles is het vrij lastig voor de ontwikkelaars om een goede balans te vinden met de game waar ze op het moment mee bezig zijn. Dit omdat er qua specificaties een groot verschil is en er veel meer mogelijk is voor de game dan je kan tonen op de oudere hardware. Zo zal NBA 2K21 worden uitgebracht op zowel de huidige als nieuwe generatie consoles. Ben je een echte fan en wil je alvast aan de slag met de game, maar wil je deze ook op de nieuwe generatie spelen? Dan kan je de wat duurdere NBA 2K21 Mamba Forever Edition aanschaffen. Naast de standaardgame krijg je ook de next-gen-versie, met daarbij nog enkele extra’s waaronder een aantal voorwerpen, MyTeam Promo Packs en 200.000 Virtual Currency (VC): deze zal je flink nodig hebben.

NBA 2K21

In NBA 2K21 zijn eigenlijk alle modi aanwezig die we in voorgaande jaren ook hebben gehad. Zo zijn Quick Matches, MyTeam, MyLeague en MyCareer als belangrijkste modi aanwezig waar de meeste mee aan de slag zullen gaan. Omdat dit al enkele jaren in de game is verwerkt, lijkt er ook vrij weinig vernieuwend te zijn. Sommige spelers kunnen zich helemaal vinden in de MyCareer waar ze in een verhaalmodus de carrière van een jonge basketballer in handen hebben. Net als bij vrijwel elke andere game met een vergelijkbare modus dien je ook hier een personage samen te stellen waarbij je genoeg keuze hebt in zowel het uiterlijk, de bouw en de speelstijl.

Het verhaal start met de basketballer genaamd Junior, wiens vader een groot basketballer was, maar net niet de top heeft gehaald omdat hij op vrij jonge leeftijd is overleden. Junior keek erg naar hem op en wilde in zijn voetsporen treden, met als doel om uiteindelijk als professioneel basketballer aan de slag te gaan in de NBA, het hoogst haalbare in deze sport. Het verhaal an sich is vrij cliché, waardoor het gewoonweg niet boeiend genoeg is en je al gauw de cutscenes overslaat en direct door wilt gaan naar de volgende partij of training. Daarbij zijn de cutscenes helaas kwalitatief een stuk minder dan de rest van de game.

NBA 2K21

De MyTeam-modus is het best te vergelijken met het populaire FUT in de FIFA-games. Je begint met een eenvoudig basisteam en door middel van het winnen van wedstrijden en verdienen van geld kan je pakjes met spelers kopen om zo je team op te bouwen. Het idee is erg leuk en heeft ook veel potentie, maar helaas gaat het gebukt onder de druk van het gebruik van de Virtual Currency (VC). Dit is een in-game-betaalmiddel om onder andere pakjes, accessoires en andere dingen te kunnen kopen voor je team of speler. Het verdienen van deze muntjes neemt bijzonder veel tijd in beslag, waardoor spelers zo goed als worden gedwongen om VC te kopen voor echt geld om wat voortgang te boeken. Dit zorgt er helaas voor dat spelers die middels de microtransacties er wat geld tegenaan gooien, al snel een fatsoenlijk team bij elkaar hebben “gespaard” en betekent dat je via de normale weg gauw achter de feiten aanloopt. Hier had wat ons betreft wel een betere balans mogen zijn.

NBA 2K21

De enige echte verandering in NBA 2K21 ten opzichte van het voorgaande deel is het aanpassen van het gooien van de bal. Het is goed dat men de controls wil aanpassen om het spel wat moeilijker of realistischer te maken, maar het kan averechts werken. Sinds de release van de game is er al veel kritiek geweest op de nieuwe besturing omdat het simpelweg te moeilijk is. In voorgaande delen was het enkel nodig om de juiste timing te vinden bij het schieten. Het achter- en vooruit bewegen van de stick met de juiste timing resulteerde vaak in een goed gemikt schot. Met de nieuwe besturing dien je ook nog eens te richten. Uitdagender is het zeker geworden, maar het vergt veel oefenen om het te beheersen. Dit zorgt ervoor dat spelers niet veel scoren en uiteindelijk de interesse in het spel verliezen. Gelukkig is de kritiek bij 2K Games binnengekomen en wordt er middels een patch de besturing aangepast.

Toch is niet alles negatief in NBA 2K21. Als we kijken naar de gameplay, het grafische gedeelte en de sfeer dan is dit gewoon goed. Zo speelt actualiteit ook een grote rol: tribunes zijn maar half gevuld vanwege de corona-maatregelen en je ziet ook regelmatig de tekst Black Lives Matter op het speelveld staan. Daarnaast beleef je die echte NBA-sfeer tijdens de wedstrijden, vooral wanneer het spannend wordt. Hulpmiddelen als een schotmeter worden uitgeschakeld en alles komt op gevoel aan en dan ben jij ervoor verantwoordelijk of je met de winst naar huis gaat of niet.

NBA 2K21