NBA 2K21 next-gen-editie

NBA 2K21 is misschien wel de mooiste game die je voor je splinternieuwe console kunt kopen. Daarnaast zijn er ook op gameplaygebied duidelijke verbeteringen doorgevoerd. Helaas werpen de microtransacties nog wel een schaduw over een verder ontzettend goede game.

Inmiddels heeft ook FIFA 21 een update gehad voor de nieuwe generatie consoles, maar de allereerste sportgame voor de nieuwe generatie consoles was NBA 2K21. Eerder beoordeelde Johan de eerder verschenen (toen nog) current-gen-versie al met drie sterren en wij kijken voor je in hoeverre deze nieuwe editie beter is.

Op de PlayStation 4 en Xbox One was de NBA 2K-reeks al een behoorlijk mooie game, maar wanneer je de actie voor het eerst op je nieuwe console ziet, zal je mond toch even openvallen van bewondering. De heren van 2K hebben alles uit de kast gehaald om van 2K21 misschien wel de mooiste next-gen-game tot nu toe te maken. Van de belichting bij de bij vlagen bijna fotorealistische spelers tot aan het publiek en de reflecties op de court, aan alles is te zien dat er enorm veel aandacht is besteed aan het grafische aspect van de game. Volgers van de NBA zullen de sterspelers van ver weg herkennen, maar ook voor minder fanatieke volgers, die misschien wel The Last Dance op Netflix hebben gekeken, is het een feest van herkenning wanneer je een team van de Chicago Bulls selecteert uit de jaren 90. Iets anders dat opvalt is de variatie in het publiek: er zitten ongetwijfeld nog wel een aantal identieke supporters op de tribune, maar het is veel minder dan eerst. Ook zijn er kinderen toegevoegd, waardoor het publiek gemêleerder is dan ooit.

Voor spelers die het spel op de PlayStation 5 spelen is er daarnaast aandacht besteed aan de DualSense-implementatie, wat zich vooral uit wanneer je speler vermoeid begint te raken. Het is dan lastiger om de sprint-trigger aan te spannen. Verder valt op dat het allemaal nog niet helemaal perfect is. Regelmatig hoor je je controller vreemde tikjes geven wanneer een van de functies wordt aangesproken, waardoor je je soms afvraagt of je controller misschien niet helemaal lekker is. De potentie is er zeker, maar we hopen dat er in de volgende editie nog wat stapjes worden gezet met de DualSense.

De vernieuwing waar wij het meest blij mee zijn, is niet het grafische aspect, maar het bijna volledig verdwijnen van laadtijden. Het is bizar om te ervaren hoe een grafisch zware game als dit vrijwel meteen na de teamselectie al wedstrijdklaar is. Het maakt dat alles uiteindelijk zoveel vloeiender loopt dat het “nog even snel een potje basketballen” echt realiteit is.

Ook qua gameplay voelt het allemaal net even wat vloeiender dan vroeger, alsof de makers tegen de limieten van de vorige generatie consoles aanliepen. De game voelt responsiever en flexibeler, wat het meteen een stukje leuker maakt om te spelen. Daarnaast zijn er een aantal issues uit de vorige game opgelost en zijn er stappen gezet op het gebied van botsingen tussen spelers, waardoor onder andere dunks en screens beter voelen dan ooit.

Als we kijken naar de game-modi dan is de grootste aanpassing dat MyLeague en MyGM zijn samengevoegd in MyNBA en daarmee een volledig naar wens in te richten modus biedt voor wie graag met het managen van zijn eigen team bezig is. Het dekt zowel de lading voor online als offline spelers en het pakt het beste van beide werelden. In de carrièremodus is het nu mogelijk om in plaats van college basketbal, ook voor de G-League te kiezen. Daar krijg je meteen een professioneel contract en krijg je op een andere manier de kans om je NBA-waardigheid te demonstreren. Het is een leuke toevoeging, maar als je de modus al op de vorige generatie hebt gespeeld, niet meteen een reden om er opnieuw in te duiken.

Waar de vorige generatie het nog moest doen met “The Neighbourhood” is er nu “The City”, wat vele malen groter is qua oppervlakte. Je kunt met je eigen gecreëerde speler straatbasketbalpotjes spelen tegen anderen. Het idee is goed, maar kent momenteel wel een probleem. Vanwege het geringe aantal spelers, duurt het altijd wel even voordat je een potje met genoeg mensen hebt gevonden. Dit maakt het bijvoorbeeld al erg lastig om in eerste instantie uit Rookieville te ontsnappen, waar je je eerst moet bewijzen om überhaupt naar “The City” te mogen. Het heeft potentie, maar de uitwerking is momenteel nog niet wat je er van zou hopen.

Zeg je NBA 2K, dan volgt eigenlijk in diezelfde adem de term microtransacties. De serie heeft misschien nog wel een slechtere reputatie op dit gebied dan Ultimate Team in FIFA en helaas moeten we constateren dat deze nieuwe editie niets doet om met dit imago af te rekenen. Nog steeds kost het veel te veel tijd om je speler enigszins van goede stats te voorzien, mits je de portemonnee trekt voor wat Virtual Currency. Het is jammer dat 2K er weinig om lijkt te geven om van dit image af te komen en het er eigenlijk zo schaamteloos bovenop legt dat je voor een betere ervaring toch echt meer zult moeten neertellen dan het al niet geringe aanschafbedrag van de game.

Buiten deze microtransacties is NBA 2K21 in het geheel vooral een schot in de roos. De game ziet er waanzinnig goed uit en de gameplayverbeteringen zorgen ervoor dat de serie flinke stappen vooruit heeft gemaakt en het eigenlijk een niet te missen game is voor liefhebbers van basketbal met een PlayStation 5 of Xbox Series X|S in huis.

Voor deze review speelden wij NBA 2K21 op de PlayStation 5. Het spel is daarnaast beschikbaar voor de Xbox Series X en S.