Atelier Ryza 2: Lost Legends & The Secret Fairy

Het ontdekken van de wereld en het Alchemie-systeem in Atelier Ryza 2 is fantastisch en zorgt ervoor dat het een uitstekende JRPG is voor mensen die lekker willen ontspannen.

De Atelier-games zijn misschien niet zo bekend als Final Fantasy of Dragon Quest, maar zijn toch echt JRPG’s (Japanse roleplaying-games) die al sinds de jaren 90 bestaan. Met name de laatste paar delen zijn ook steeds in het Westen populairder geworden en Atelier Ryza 2: Lost Legends & The Secret Fairy moet het succes nog wat groter maken.

Atelier draait altijd om de Alchemie, waarmee alchemisten van zowat alles dat vindbaar is in de wereld, bijzondere voorwerpen kunnen maken. Spelers kunnen op onderzoek uitgaan om tijdens hun missies allerlei dingen te vinden om hier vervolgens weer dingen van te maken waar ze iets aan hebben op hun volgende missies.

Atelier Ryza 2: Lost Legends & The Secret Fairy draait, net als het eerste deel, om Ryza. Ditmaal verlaat Ryza haar knusse eilandje om de grote hoofdstad te ontdekken. Daar komt ze oude bekende Tao tegen, die erg geïnteresseerd is in de ruïnes die om de stad verspreid zijn. Wanneer je eenmaal je eerste ruïne ontdekt, kom je erachter dat een boel oude legendes misschien niet helemaal uit de duim gezogen zijn en ga je op avontuur om de waarheid te ontdekken.

Eigenlijk draait Atelier Ryza 2 vooral om de samenhang van de drie belangrijke onderdelen: het ontdekken van de wereld, het vechten met monsters en het Gather & Craft-aspect (het verzamelen van grondstoffen om hier dingen van te maken).

Een Gather & Craft-element vind je terug in ongelooflijk veel openwereld-games en RPG’s, maar het is nooit zo uitgebreid als in de Atelier-spellen. Hier is het echt een gigantisch groot onderdeel van de spelervaring. Alles dat je vindt heeft een element, verschillende doeleinden en een kwaliteit. Recepten voor voorwerpen hebben allerlei verschillende dingen nodig, bijvoorbeeld een steen met het ijs-element, een insect met het vuur-element en een medicijn met het wind-element. Vervolgens ga je via een soort raar grid-systeem craften en hier heb je enorm veel invloed op het uiteindelijke resultaat. Het is onmogelijk om dit systeem helemaal uit te leggen in een review en zelfs na de tutorial in het spel zal je het een paar keer moeten doen voordat je het echt goed begrijpt, maar je kan van ons aannemen dat het goed in elkaar steekt.

Naast het feit dat je missies hebt om te voltooien, is continu betere en nieuwere dingen willen maken ook de motiverende factor om de hele wereld uit te pluizen. In een hoekje op een zijpad vind je wellicht weer een paar ingrediënten die je nog niet eerder bent tegengekomen en dit zorgt ervoor dat je je altijd wel voldaan voelt als je weer naar een andere uithoek van een gebied bent gegaan. Het ontdekken van de spelwereld is ook behoorlijk aangenaam door de kleurrijke stijl die je wel gewend bent van andere anime-achtige RPG’s en de heerlijk ontspannende soundtrack.

Gevechten worden nooit overdreven ingewikkeld, maar door een interessant systeem verveel je je ook niet snel. Het is een mix tussen beurtelings en realtime. Als een bepaalde hoeveelheid tijd is verlopen, kan je aanvallen of voorwerpen die je gemaakt hebt gebruiken. Maar als het jouw beurt is, loopt de tijd gewoon door en kan het zomaar zijn dat vijanden je aanvallen als je te lang nadenkt over wat je wilt doen. Hierdoor heerst er altijd wel een gevoel van actie en kan je ook altijd overwegen om je aanval even te laten wachten en eerst te verdedigen. Hierdoor voelen zelfs de simpele gevechten erg tactisch aan en dat is natuurlijk alleen maar goed.

Het verhaal is, net als de gevechten, ook iets dat nooit al te intens wordt. Gesprekken blijven vooral luchtig met af en toe een klein vleugje humor en je zal nooit op het puntje van je stoel zitten om erachter te komen wat er gaat gebeuren. Maar het is vrolijk en ontspannen, net als de rest van de wereld en dat is eigenlijk alles dat je nodig hebt in een game als deze. Wel betekent het dat het een vrij trage game is: waar je bij een normale JRPG soms al het gevoel hebt dat je 50% van de tijd naar dialogen aan het luisteren bent en maar 50% van de tijd aan het vechten bent, komt er bij Atelier Ryza 2 ook nog eens bij kijken dat je een flink deel van de tijd aan het Gatheren & Craften bent. Je bent dus misschien maar 33% van de tijd aan het vechten, zo niet minder. Ben je op zoek naar veel actie, dan zit je bij deze game verkeerd.

Verder speelt het leven in de stad nog een belangrijke rol. Allereerst omdat je naar het Atelier van Ryza zal moeten gaan om dingen te maken (je kan het Atelier overigens ook naar eigen smaak inrichten). Maar het is ook een belangrijk onderdeel omdat je hier allemaal gesprekken met mensen aan kan blijven gaan en meer over ze te weten komt. Daarnaast moet Ryza betalen voor haar Atelier, maar de huur is ook in dit fictieve wereldje veel te hoog. Dus krijg je als bijbaantje het helpen van de inwoners. Je kan allemaal verschillende missies krijgen, van het verslaan van monsters in een bepaald gebied, tot het maken van voorwerpen. Hiervan krijg je weer meer geld om inkopen mee te doen en Skill Points om nieuwe recepten mee vrij te spelen.

Alles in Atelier Ryza 2 heeft invloed op elkaar en dat maakt het zo’n leuke, ontspannende ervaring. Je gaat eropuit om materialen te vergaren en hierbij komt ook dat je monsters moet verslaan. Vervolgens ga je met die materialen weer nieuwe dingen maken waardoor je sterkere monsters aankan en weer nieuwe dingen kan vinden. Het feit dat het Alchemie-systeem goed werkt en je steeds het gevoel hebt interessante keuzes te hebben om zo goed mogelijke voorwerpen te maken, helpt hier enorm bij. We nemen het dan ook voor lief dat zowel het verhaal als de gevechten nooit echt intens worden: Atelier Ryza 2: Lost Legends & The Secret Fairy is de perfecte JRPG voor mensen die willen ontspannen.

Atelier Ryza 2: Lost Legends & The Secret Fairy is voor deze review gespeeld op de PlayStation 5. De game is beschikbaar op PlayStation 5 en 4, Nintendo Switch en pc.