Atelier Mysterious Trilogy DX

De Atelier Mysterious Trilogy DX is een geweldige kans voor nieuwkomers van de franchise om tientallen uren aan plezier te beleven met deze rustgevende JRPG's. Mocht je de games al ervaren hebben, dan zijn deze nieuwe versies niet interessant genoeg om nog een keer door te spelen.

Atelier Ryza 2: Lost Legends & The Secret Fairy was begin dit jaar een aangename verrassing. Aangezien de Atelier-reeks steeds beter wordt en steeds meer mensen aan begint te spreken, is het niet zo heel erg gek dat er veel mensen laat in de serie vallen en zich afvragen of de oudere games ook de moeite waard zijn. Koei Tecmo heeft recent de Atelier Mysterious Trilogy DX uitgebracht: wat drie games samenbrengt in één bundel.

De games zijn: Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book, Atelier Firis: The Alchemist and the Mysterious Journey en Atelier Lydie & Suelle: The Alchemists and the Mysterious Paintings. De games komen met alle uitgebrachte DLC-pakketten, wat in het geval van Atelier vooral betekent dat er veel outfits (en vooral veel bikini’s en dergelijke) bij zitten.

Het interessantste aan de trilogie is dat alle games behoorlijk anders zijn en ook veel verschillen met het recent uitgebrachte Ryza 2. Op behoorlijk wat vlakken is Ryza 2 ook echt verbeterd, maar vaak is het gewoon anders en daar is niets mis mee. Een grote verandering is de turnbased-battles, waar Ryza wat actievoller is gaan aanvoelen.

Zo is Atelier Sophie behoorlijk lineair, is de wereld bij Atelier Firis veel meer opengegooid en gebruik je zelfs voertuigen om rond te reizen en op zoek te gaan naar materialen en draait Atelier Lydie & Suelle om het bezoeken van de werelden van schilderijen. Ze hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen, veel te veel om in een recensie als deze te bespreken. We kunnen ons daarom beter richten op wat er nieuw is aan de DX-versies.

In Atelier Sophie is de belangrijkste feature de mogelijkheid om te rennen. Het is een behoorlijk trage game en dit zorgt er simpelweg voor dat de adempauze tussen verschillende dialogen of acties minder overdreven lang is. Het is een welkome toevoeging en verbetert het problematisch trage tempo van de titel sterk. Atelier Firis krijgt een paar nieuwe voertuigen en quests met nieuwe monsters om te verslaan: het is een leuk beetje extra content, maar doet weinig bijzonders. Atelier Lidie & Suelle krijgt in de DX-uitgave een nieuw schilderij om te zoeken en net zoals bij Firis is het een leuke extra, maar geen reden om het spel nog een keer te spelen.

Elke titel heeft daarnaast nog een foto-modus gekregen en de mogelijkheid om gevechten sneller te laten verlopen. Met name die tweede optie is mooi meegenomen, want de gevechten kunnen behoorlijk eentonig worden op een gegeven moment.

Atelier Mysterious Trilogy DX is niet iets dat je moet gaan halen als je deze games al een keer gespeeld hebt. De games zijn zelfs al op de PlayStation 4 te spelen, dus het is ook niet dat je met een port te maken hebt.

De toevoegingen zijn klein, maar leuk en alle DLC-pakketten zorgen ervoor dat je met de DX-bundel een enorm volledige ervaring tot je beschikking hebt, met drie games waar je per deel tientallen uren in kan gaan steken. Voor nieuwkomers is het dus een geweldige kans om voordelig drie toffe games te gaan spelen.

Atelier Mysterious Trilogy DX is voor deze review gespeeld op PlayStation 5 via Backwards Compatibility. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Nintendo Switch en pc.