I Expect You To Die 2: The Spy and The Liar

I Expect You To Die 2 is een goede opvolger met nieuwe puzzels, humor en een meeslepend verhaal. Er zijn wat kleine verbeterpuntjes, maar in de kern blijft het dezelfde, toffe spel als zijn voorganger.

De game werd begin dit jaar aangekondigd en I Expect You To Die 2: The Spy and The Liar is nu verkrijgbaar voor vrijwel alle VR-platformen voor een adviesprijs van €24,99. In deze spellen speel je als geheim agent die kleine escape room-achtige missies moet doen om de wereld te redden. Lees hier onze review van dit tweede deel.

I Expect You To Die 2

Het verhaal van deel twee start met een kleine tutorial over de besturing, eigenlijk net zoals het eerste deel. Dit keer krijg je te horen dat je mogelijk geheugenverlies hebt, wat gezien het einde van het vorige spel niet geheel vreemd is. Na deze korte introductie krijg je een tof introfilmpje te zien, geheel in stijl zoals we van spionagefilms gewend zijn. Vervolgens kunnen we beginnen met het spel. Er zijn zes missies voor je de credits ziet en elk van die zes missies zijn kleine escape room-achtige levels waarbij je bepaalde puzzels moet oplossen.

I Expect You To Die 2 voelt enorm veel als zijn voorganger omdat het eigenlijk gewoon meer van hetzelfde is. In de kern is het dezelfde game, maar dan met nieuwe levels. Toch merken we wel dat de kwaliteit van een hoop zaken verbeterd is. Zo is de studio enorm creatief geweest in het bedenken van allerlei nieuwe puzzels en manieren om voorwerpen te gebruiken, is het doorlopende verhaal meeslepender en voelen de locaties uniek. Net als het vorige deel zit je nog steeds vast in een stoel op een gefixeerde locatie, maar dit keer zijn de levels veel dynamischer waardoor het toch voelt als meerdere gebieden.

I Expect You To Die 2

Helaas is I Expect You To Die 2 op een aantal vlakken ook zodanig anders dat het soms minder spannend voelt. In het eerste deel kwam het regelmatig voor dat je snel moest reageren omdat je anders het loodje zou leggen. Denk daarbij aan lekkend gas, een schutter die het op je gemunt heeft, een mogelijke explosieve dreiging, verzin het maar. In sommige levels van The Spy and The Liar lijkt het gevaar ook dichtbij, maar dit is slechts bangmakerij. Zo kregen wij de melding dat er spoedig een raket ons zou raken, maar ongeacht hoe lang we hadden gewacht en met voorwerpen aan het spelen waren, werden we niet geraakt. Dit is prettig voor spelers die geen hoog reactievermogen hebben, maar uiteindelijk haalt dat wel de spanning weg die het eerste deel goed omarmde. Zo zijn de puzzels wel laagdrempeliger, maar ergens is het toch jammer, want die spanning past beter bij het thema.

Ook zijn er soms momenten dat je niet goed doorkrijgt wat er van je verwacht wordt en er geen manier is hoe je er achter kan komen wat de oplossing is. Jouw baas vertelt je wel wat informatie, maar als je daar niks mee kan blijft hij dit tot in den treure herhalen. Soms wilden we een hint, maar konden we dit niet krijgen. Uiteindelijk vonden we de oplossing na veel proberen en opnieuw moeten starten. Dit was lichtelijk frustrerend, maar gelukkig slechts een kleine smet op een verder leuk spel.

I Expect You To Die 2 is weer een toffe en filmische ervaring met een hoop humor. De puzzels voelen iets minder spannend door de afwezige tijdsdruk op bepaalde momenten, maar dat wordt goedgemaakt door de creativiteit en het verhaal. Ondanks wat kleine verbeterpuntjes, is het uiteindelijk toch meer van hetzelfde, maar dat is absoluut niet slecht. Als je van escape rooms, spionnenfilms of puzzels houdt, is I Expect You To Die 2 eigenlijk al verplichte kost.

Voor deze review is I Expect You To Die 2 gespeeld op een Oculus Quest 2. Het spel is ook verkrijgbaar voor vrijwel alle andere VR-headsets.