Doorgaan naar artikel
Stefan Manenschijn
Stefan Manenschijn
Filmredactiemanager
Profiel

Conclusie

Nickelodeon All Star Brawl is een leuke vechtgame geworden die het op het vlak van gameplay en personages goed doet. Helaas zorgt de minimale content ervoor dat je al snel uitgekeken raakt.

Een van Nintendo’s populairste titels is ongetwijfeld Super Smash Bros., waarbij je het in dynamische arena’s opneemt tegen allerlei figuren uit de gamehistorie, voornamelijk van de Japanse spelontwikkelaar. Eigenlijk is het maar vreemd dat er zo weinig ontwikkelaars proberen mee te liften op het enorme succes van de reeks, zeker omdat Super Smash Bros. zich beperkt tot Nintendo-consoles. Nu is echter Nickelodeon All-Star Brawl verschenen dat praktisch dezelfde formule hanteert, maar dan put uit de meest bijzondere figuren die de kinderzender rijk is. Weet het uit de schaduw te kruipen van Nintendo’s gigant en een eigen plekje te verdienen?

Nickelodeon All-Star Brawl doet weinig moeite om te verhullen dat het eigenlijk een rechtstreekse kloon is. Bijna alles is rechtstreeks overgenomen. Zo komen de overlays tijdens het kiezen van een personage akelig bekend voor en ook hier is het de bedoeling om de schademeter van je tegenstander op te laten lopen, waarna het steeds makkelijker wordt ze het level uit te slaan. Ook deze meter wordt net als in Smash Bros. in procenten weergegeven. Zelfs de wijze waarop personages het level uitvliegen oogt praktisch hetzelfde. Hoewel “never change a winning formula” natuurlijk valide is, getuigt het in dit geval wel van creatieve armoede.

Dat neemt niet weg dat Nickelodeon All-Star Brawl best vermakelijk is. De gevechten voelen soepel en ook hier zijn er genoeg aanvallen te vinden onder een beperkt aantal knoppen. Daar komt bij dat ook de personages uitermate geschikt zijn: wie droomt er nou niet van om als Spongebob dat ettertje Aang van Avatar alle hoeken van de arena te laten zien? Ook andere personages als een tweetal Ninja Turtles, Catdog en Ren & Stimpy zijn ook bijzonder geslaagd en het is tof om die beroemde personages in zo’n game te zien.

De game ziet er daarbij nog eens verrassend aardig uit. Natuurlijk is het allemaal cartoonish en zul je niet van je stoel vallen van wat je op je scherm ziet, maar het oogt allemaal scherp en bijzonder kleurrijk. Daarbij passen alle personages, ondanks hun verschillende achtergronden en stijl, perfect bij elkaar. Een compliment voor de ontwikkelaars.

Wel heeft Nickelodeon All-Star Brawl een wat groter probleem dan dat het allemaal niet erg creatief is en dat is de hoeveelheid content. Waar het grote voorbeeld een uitgebreide verhaalmodus heeft en een bijna onuitputtelijke voorraad aan arena’s en personages die je gedurende het spelen steeds meer vrijspeelt, blijf je in dit spel steken op de vanaf het begin beschikbare vechters en arena’s. De verhaalmodus bestaat uit niet meer dan level voor level afrekenen met je tegenstanders, zonder dat daar ook maar iets van context bij wordt gegeven. Eigenlijk blijft alleen de multiplayer over, maar ook dit wordt al snel meer van hetzelfde door de beperkte content.

Nickelodeon All-Star Brawl is een dappere poging om de concurrentie aan te gaan met Super Smash Bros., maar laat het vooral op het gebied van content zwaar liggen. Hoewel de gameplay en personages de moeite waard zijn, zorgt de beperkte content ervoor dat je het allemaal al snel gezien hebt.

Wij speelden Nickelodeon All Star Brawl op de Xbox Series X. De game is daarnaast verkrijgbaar voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.