Marvel’s Guardians of the Galaxy

Marvel’s Guardians of the Galaxy weet uiteindelijk positief te verrassen door het toffe verhaal en de vermakelijke gameplay. Het is geen grafisch hoogstandje en ook zitten er nog de nodige bugs in, maar uiteindelijk is het gewoon leuk om te spelen.

Bij de aankondiging van Marvel’s Guardians of the Galaxy werd al duidelijk dat deze game niet zoiets ging worden als Marvel’s Avengers, maar dat het een singleplay-ervaring zou worden waarin het vooral draait om het verhaal. Inmiddels hebben wij de nodige uren kunnen steken in deze nieuwe game van Eidos Montreal en hieronder kun je lezen hoe dat is bevallen.

Voor wie nog nooit de comics heeft gelezen of de films heeft gezien: de Guardians of the Galaxy bestaan (in deze game, maar ook in de films) uit Peter Quill a.k.a. Star-Lord, Gamora, Drax the Destroyer, Groot en Rocket Raccoon. Het is een vreemde groep superhelden, maar omdat iedereen een specifieke kracht heeft, werkt het wel goed samen. In deze game begint het met een kleine Peter Quill die in een huis woont met zijn moeder. Na een gesprek met haar en een beetje rondlopen in huis, gaan we flink wat jaren vooruit en zien we Peter als Star-Lord op zijn schip de Milano. De Guardians smokkelen een ruimtelama mee op hun schip en dat levert ze een boete op van Ko-Rel van het Nova Corps (soort ruimtepolitie). Omdat ze op dat moment geen geld hebben, moeten ze iets verzinnen om toch hun boete te kunnen aflossen. Ze besluiten Groot (of Rocket, dat ligt aan je keuze) te verkopen aan Lady Hellbender. Het idee is om Groot vlak daarna weer te bevrijden en er met de buit vandoor te gaan. Lady Hellbender betrapt de Guardians en stuurt een flink monster op hun af. Toch weten ze deze te verslaan en uiteindelijk te ontsnappen. Wanneer ze teruggaan naar Ko-Rel om hun boete te betalen, blijkt er iets raars te zijn gebeurd. Het blijkt het begin te zijn van een iets veel groters.

Omdat Marvel’s Guardians of the Galaxy vooral om het verhaal draait, kunnen we niet te diep ingaan op alle gebeurtenissen. De game weet wel perfect de humoristische sfeer neer te zetten die we ook kennen uit de films. Rocket blijft een sarcastisch knaagdier, Drax neemt alles veel te letterlijk en Groot zegt vooral: I am Groot. Het verhaal is origineel en wordt op een boeiende manier verteld. Je krijgt de nodige cutscenes te zien, die gelukkig niet heel lang zijn, maar ook kom je meer te weten door de gesprekken die worden gevoerd tijdens alle wandelingen. Uiteindelijk zit de game ook vol met personages die fans zullen herkennen en dat maakt het ook zo leuk.

Naast het verhaal bestaat de gameplay onder andere uit het oplossen van simpele puzzels waarbij je de verschillende krachten van de Guardians moet gebruiken. Zo kan Groot bruggen maken, Drax grote voorwerpen verplaatsen en Gamora kan Star-Lord helpen om hogere platformen te bereiken. De puzzels zijn nooit erg moeilijk, maar zorgen ervoor dat je niet alleen maar van gevecht naar gevecht loopt. Vechten is namelijk een heel groot onderdeel van de game. Als speler bestuur je Star-Lord, maar je kunt waar nodig de krachten van de andere Guardians gebruiken. Elke Guardian heeft een aantal verschillende moves die behoorlijk wat schade kunnen aanrichten. Dit kun je uiteraard niet onbeperkt gebruiken, maar heeft even tijd nodig om weer op te laden. Zo kun je Rocket bijvoorbeeld een serie raketten laten afvuren op een tegenstander en kun je met Groot iemand tijdelijk gevangen nemen. Uiteindelijk heeft ieder teamlid een stuk of vier verschillende aanvallen en sommige van die aanvallen kun je ook nog eens combineren. Wanneer je die slim gebruikt, kun je uiteindelijk elke vijand verslaan. Daarnaast heeft Star-Lord ook twee bijzondere vuurwapens die naast een standaard stand onder andere ook ijs en elektrische stralen kan schieten. Die verschillende standen zijn ook weer te gebruiken voor de eerdergenoemde puzzels, maar ook voor het bewerken van je tegenstanders. Soms helpt het om een vijand eerst te veranderen in een ijsblokje of om ze te elektrocuteren. De mogelijkheden tijdens het vechten lijken enorm, maar dat valt allemaal best mee. Het is in de praktijk toch best eenvoudig, maar leuk genoeg om te doen. Verwacht dus niet enorme tactische gevechten.

Toen wij voor het eerst beelden zagen van Marvel’s Guardians of the Galaxy, waren we enigszins teleurgesteld, maar blijkbaar heeft Eidos Montreal de nodige tijd besteed om het eindresultaat een stukje mooier te maken. Toch heeft het op sommige momenten nog veel weg van een game van de vorige generatie, met uitzondering van de meest belangrijke personages. Het is nooit echt storend, maar valt natuurlijk wel op na een game als Spider-Man: Miles Morales. Wat wel storend is, is de hoeveelheid bugs die we tegen zijn gekomen. Zo kon Star-Lord met enige regelmaat dwars door verslagen tegenstanders heenlopen of was het onmogelijk om verder te komen in een puzzel omdat een bepaalde Guardian niet meegelopen was. De enige manier om dat op te lossen, was teruggaan naar een moment dat automatisch was opgeslagen. Gelukkig zijn het allemaal bugs die wel eenvoudig op te lossen zijn met een aantal updates.

Marvel’s Guardians of the Galaxy weet aangenaam te verrassen. Na het zien van de aankondigingstrailer waren wij niet heel erg onder de indruk en grafisch gezien is het nog steeds niet heel hoogstaand, maar toch wel een stukje beter dan verwacht. Het draait vooral om het verhaal en dat is origineel en tof. De herkenbare Guardians of the Galaxy-humor is volop aanwezig en dat maakt het ook zo leuk. De puzzels zijn nooit echt moeilijk maar zorgen voor wat afwisseling. Het vechten is leuk en afwisselend genoeg door de verschillende mogelijkheden, maar verwacht tactisch geen spektakel. Onderaan de streep is Marvel’s Guardians of the Galaxy gewoon een erg vermakelijke game die wij maar moeilijk weg hebben kunnen leggen.