Unplugged

Unplugged is erg leuk gedaan en weet de luchtgitaarartiesten van de wereld uit te dagen hun vaardigheden nu echt in te zetten, maar het volgen van de vingers is verre van optimaal waardoor het flink kan frustreren.

Een heleboel mensen hebben in hun leven wel eens luchtgitaar gespeeld door mee te strummen op de muziek. Om die artiesten nu een mogelijkheid te geven om te kijken hoe goed ze dit luchtledige instrument kunnen bespelen brengt het Nederlandse Vertigo Games Unplugged uit, een VR-game waarbij je door middel van luchtgitaar nummers moet spelen. Lees hier in onze review om te kijken of onze jaren van oefening nut hebben gehad.

Unplugged

Het concept werkt als volgt; je gebruikt je ene hand om de hals van de gitaar vast te pakken en elke vinger heeft een kleur. Afhankelijk van welke vinger je op de hals legt en welk deel je van de hals aanraakt, kun je de juiste noten selecteren. Met je andere hand moet je op het juiste moment strummen om de akkoorden ook daadwerkelijk te spelen. Door deze combinatie kun je zoals we kennen uit bijvoorbeeld Guitar Hero complete nummers spelen, varierend in moeilijkheid.

De game geeft in een tutorial aan hoe jouw vingers het beste gevolgd kunnen worden, namelijk door in een goed belichte ruimte te staan, geen lange mouwen te dragen en meer van dat soort tips. In de eerste paar nummers hoef je nog geen rare of moeilijke bewegingen te doen, wat helpt bij het wennen aan het daadwerkelijk spelen van de luchtgitaar.

Unplugged

Na de eerste paar nummers krijg je steeds moeilijkere zaken zoals verschillende akkoorden waarbij je snel moet wisselen van de vingers waarmee je de hals vasthoudt, wisselende technieken waarbij je wel of niet moet strummen en meer. Met deze variatie voelt elk nummer als een uniek level en verveelt de game niet snel. Er zijn slechts 23 nummers, wat voor een dergelijke ritmische game toch wat beperkt is, maar misschien komen er later meer nummers via DLC.

Helaas wordt tijdens het spelen duidelijk hoe storend het volgen van de vingers soms kan zijn. Doordat je geen fysiek voorwerp vasthebt, heb jij wellicht jouw vingers wel goed voor een volgende noot, maar lijkt de Oculus Quest dat niet helemaal te registreren. Zodoende telt het als fout en als dat vaker gebeurt in een paar seconden, is dat erg frustrerend. In het ergste geval faal je het nummer en mag je het opnieuw proberen. Dat voelt oneerlijk, zeker als je voor jouw gevoel jouw vingers wel correct hield.

Unplugged is hierdoor een erg leuk en vermakelijk spel, maar ook even frustrerend omdat er niks fysieks is om feedback te geven of je wel of niet het goede doet. Later in de game worden de noten en uitdagingen complexer, wat zorgt voor meer frustratie als het maar niet lukt. Of dit te wijten is aan het spel of dat het snel volgen van vingers nog niet optimaal werkt, weten we niet zeker. Zou dit top werken, zouden we het vier sterren geven want het is een leuk spel ondanks de iets beperkte speellijst.

Unplugged is voor deze review gespeeld op de Oculus Quest 2. Het spel is alleen verkrijgbaar voor de Oculus Quest-systemen en alle PCVR-headsets met Valve Index Controllers in verband met vingervolging.