MX vs ATV Legends

MX vs ATV Legends is zeker vermakelijk, maar met een paar extra maanden ontwikkeling had het een veel betere game kunnen zijn.

Het eerst deel in de MX vs ATV-franchise verscheen al in 2005 en tot en met 2014 verscheen er met regelmaat een nieuwe game. Daarna werd het vrij stil rond deze serie, maar een paar jaar geleden heeft THQ Nordic de franchise weer nieuw leven ingeblazen. Wij gingen aan de slag met MX vs ATV Legends en hieronder kun je lezen of dat ons bevallen is.

Zoals de titel al een beetje doet vermoeden, is MX vs ATV Legends een racegame waarin je verschillende soorten voertuigen tot je beschikking hebt. Toch draait het spel vooral om motorcross, het MX-gedeelte. Na een korte introductie, waarin je uitleg krijgt over de besturing en over het instellen van de camera, kun je starten met de carrièremodus. Na het voltooien van een onderdeel, kom je altijd weer terug in de compound, waar je dan of met iemand kunt praten of door kunt gaan met de volgende race. Het komt eigenlijk gewoon neer op een hoop races achter elkaar. Een echte carrièremodus willen we het niet noemen, maar het is zeker wel leuk om deel te nemen aan de verschillende events.

Een racegame draait natuurlijk vooral om het racen en dat zit over het algemeen wel goed bij MX vs ATV Legends. Het is geen hele realistische racegame, maar het voelt ook niet heel arcade aan. Bij het racen op de motor, komt er wel wat meer bij kijken dan gas geven, remmen en sturen. Je zult ook rekening moeten houden met balans en hoe je landing is na een sprong. Dit vereist wel de nodige oefening als je nog nooit eerder een vergelijkbare game hebt gespeeld. Het racen in de overige voertuigen, is een stuk eenvoudiger. Ook zit er redelijk wat variatie in de evenementen. Soms rijd je in een stadion, zoals bijvoorbeeld bij Monster Energy Supercross: The Official Videogame 5, maar een andere keer ben je bezig met een circuit dat zich op een berg bevindt. Die variatie maakt het vooral leuk om te doen en er is enorm veel content aanwezig.

Wat ook goed is aan deze game, is het grafische gedeelte. De omgevingen zien er erg mooi uit en met name de manier waarop het licht op de baan valt. Ook de sneeuw en modder zien er behoorlijk realistisch uit. Op dit gebied doet de game niet onder voor andere racegames. Helaas is de kwaliteit van de cutscenes dan weer aan de matige kant. Het lijkt wel of er enorme compressie is toegepast en de resolutie enorm laag is. Het contrast tussen de cutscenes en de in-game graphics is echt enorm en dat was helemaal niet nodig geweest.

Helaas komt MX vs ATV Legends met de nodige minpunten. Zo vliegen de tegenstanders met enige regelmaat de baan af of vallen ze op de meeste domme momenten. Ook de laadtijden voor het starten van een race, zijn behoorlijk aan de lange kant. Maar het meest vervelende is misschien nog wel de muziek, deze valt namelijk compleet willekeurig stil voor een seconde en gaat daarna weer verder. Het is zelfs zo irritant dat wij uiteindelijk gewoon de muziek maar helemaal uit hebben gezet.

MX vs ATV Legends laat ons met gemengde gevoelens achter. Aan de ene kant is het best een vermakelijke racegame met erg mooie graphics, maar aan de andere kant zijn er enorm veel irritatiefactoren. Met name de muziek en de domheid van de tegenstanders zorgen ervoor dat we achterblijven met het gevoel dat deze game gewoon niet af is. Als de ontwikkelaars nog een paar maanden de tijd hadden genomen om het beter te maken, dan had het best een verrassing kunnen zijn. Gelukkig kost de game nog net geen € 40,-, waardoor je het misschien wel zou kunnen proberen als je fan bent van het genre. Wij adviseren echter om nog een paar updates af te wachten en dan pas aan het spel te beginnen.

MX vs ATV Legends is voor deze review gespeeld op de Xbox Series X. Het spel is verder verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox One en pc.