Two Point Campus

Two Point Studios weet met Two Point Campus de trend door te zetten van een heerlijke managementgame met genoeg te doen, maar zonder de ongelooflijke hoeveelheid stress die meestal bij het genre komt kijken.

Van de makers van Two Point Hospital komt nu … Two Point Campus! Lees in onze review of het maken van je eigen universiteit net zo leuk is als het maken van je eigen ziekenhuis.

Managementgames trekken soms een vrij hardcore publiek aan dat niets liever wil dan urenlang de meest minuscule details plannen en daarom zijn deze games vaak ook vrij ingewikkeld. Dat is voor die doelgroep heel mooi, maar er is ook een gigantische groep gamers die het concept van managementgames wel leuk vindt, maar iets wat minder serieus zoekt. Dan kom je uit bij een niche dat geweldig goed ingevuld wordt door Two Point Studios.

In Two Point Studios maak je je eigen universiteit met doldwaze humor. Zo zijn alle vakken die gevolgd kunnen worden een beetje raar en zit het hele spel vol met dwaze dingen in plaats van de typische, serieuze, formele setting van een normale universiteit. Je bent verantwoordelijk voor het kiezen van de opleidingen die gevolgd kunnen worden, het inrichten van de universiteit zelf, het aanstellen van personeel en ga zo maar door.

Two Point Campus-sports

Het knappe aan Two Point Campus is dat je daadwerkelijk op moet letten, maar dat het tegelijkertijd veel rustiger en meer vergevingsgezind is dan de typische managementspellen. Zodoende kan je weliswaar competitief met jezelf zijn om het allemaal zo goed mogelijk te doen en alle doelstellingen te halen, maar heb je ook genoeg tijd om te genieten van de droge humor en krijg je vooral de ruimte om de universiteit zo te maken als jij dat wilt. Alles precies perfect doen is een mogelijkheid, maar absoluut niet iets waar het spel je toe dwingt.

Ook is het mooi hoe het spel je begeleidt, iets waar het managementgenre vaak tekortschiet. Je krijgt niet eindeloos veel pagina’s aan ingewikkelde informatie om door te speuren, maar je begint met een simpele universiteit met hele simpele doelstellingen en een lekker langzaam tempo. Beetje bij beetje leer je de kneepjes van het vak: kies welke opleiding je aan wilt bieden, maak een ruimte waar lessen gevolgd kunnen worden, neem een hoogleraar aan, leer hoe je aan doelstellingen moet voldoen, zoals het gemiddelde cijfer hoger krijgen, professoren tevreden houden of leerlingen helpen, ga zo maar door. Hierdoor leer je alles spelenderwijs, in plaats van in een soort huiswerkvorm.

Two Point Campus-gameplay

Verder houdt de game je continu bezig met allemaal kleine zaakjes, zoals doelstellingen van de universiteit of het in de gaten houden van studenten. Elke student kan namelijk zo zijn eigen wensen hebben. Goths willen graag een poster van een vleermuis op de studentenslaapkamer, verliefde mensen willen graag een speciaal bankje om op te zitten met hun crush, ga zo maar door. Hierdoor kan je je in plaats van de grote zaken, ook richten op de kleine details van je universiteit. Door het relatief rustige tempo van de game, hoef je niet bang te zijn dat je vijftig veel te belangrijke dingen uit het oog verliest als je een minuutje met iets onbenulligs bezig bent. Ook kan je de game altijd rustig pauzeren, wanneer je bijvoorbeeld even de ultieme recreatieruimte wil maken of zelfs een podium voor optredens.

Het klinkt misschien alsof we erg in herhaling vallen, maar dat komt omdat de charme van Two Point Campus simpel is: een managementgame met genoeg te doen, maar vooral ook met een lekker rustig tempo en veel ruimte voor creativiteit en droge humor.

Two Point Campus is voor deze review gespeeld op pc. De game is ook beschikbaar op alle moderne consoles.