Park Beyond

Park Beyond is een leuke game die wat wordt tegengehouden door een matige besturing op consoles en de nodige bugs.

De zomervakantie staat voor de deur en dat is voor veel mensen ook het moment waarop ze pretparken bezoeken. Nu hebben wij in Nederland natuurlijk de Efteling, maar voor de echt hele grote pretparken moet je al snel naar het buitenland. Hoe leuk zou het zijn als je zelf jouw ultieme pretpark zou kunnen ontwerpen? Ontwikkelaar Limbic Entertainment heeft de afgelopen jaren aan Park Beyond gewerkt en inmiddels kun je jouw creativiteit de vrije loop laten gaan en het park van je dromen ontwerpen. Wij gingen ook met de game aan de slag en hieronder kun je lezen hoe ons dat is bevallen.

Zoals je in onze eerdere previews hebt kunnen lezen, is Park Beyond een pretparksimulator met een twist. Natuurlijk kun je je eigen achtbanen bouwen, maar je kunt ze ook voorzien van iets bijzonders. Dit noemen de onwikkelaars impossifications en ze zijn er in alle soorten en maten. In het begin kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om het karretje van de achtbaan uit een kanon te laten schieten om zo een meer te overbruggen. Ook is er een draaimolen die meters de lucht in schiet en een vliegend schip dat bestaat uit drie losse delen. Het zorgt ervoor dat Park Beyond net iets anders is dan games als RollerCoaster Tycoon en Planet Coaster.

Zoals in elke pretparksimulator is het ook de bedoeling dat je het park aantrekkelijk maakt voor je bezoekers. Je kunt vooraf kiezen voor welk publiek je het park wilt ontwerpen: families, tieners of volwassenen. Je zult naast de attracties ook de faciliteiten hierop moeten aanpassen. Kinderen zijn namelijk over het algemeen geen fan van koffie en volwassenen hebben meestal niks met zoete frisdrank. Ook je attracties moet je aanpassen op je publiek. Een vrije val van 40 meter doet het niet heel goed bij families en een achtbaan die langzaam gaat, zullen volwassenen overslaan. Het is leuk bedacht dat je een een park kunt bouwen voor een specifiek publiek, toch zullen de meeste gamers kiezen voor de meest wilde attracties en ben je dus beperkt in die keuze.

Omdat Park Beyond ook een soort van managementgame is, zul je je ook moeten bekommeren om de financiën. Zo moet je de prijzen van de attracties en het eten en drinken bepalen, maar moet je ook personeel aannemen. Je kunt niet zomaar prijzen instellen, maar zult ook moeten luisteren naar de wensen van de klanten. Helaas werkt dit niet altijd even goed. Je kunt bij de bezoekers peilen hoe een attractie het doet en daaruit kun je opmaken dat de prijs te hoog ligt. Toch kwam het bij ons voor dat de attractie wel goed werd bezocht, ondanks de hoge prijs. Het verlagen van de prijs, deed de mening van de bezoekers veranderen maar de attractie werd nog steeds even goed bezocht. Zo’n zelfde situatie kwam ook voor met de prijs van energiedrankjes. Het zorgt uiteindelijk voor wat frustratie die de ontwikkelaars waarschijnlijk eenvoudig had kunnen voorkomen.

Mocht je trouwens een enorme fan zijn van complexe managementgames, dan is Park Beyond niet voor jou. Het managementgedeelte is namelijk vrij simpel en biedt weinig uitdaging. Dit is overigens weer een groot voordeel voor iedereen die een pretpark wil bouwen maar niet al te veel aandacht wil besteden aan randzaken.

De game bestaat uit twee verschillende modi, de campagne en de sandbox-modus. De campagne is helaas wat korter dan wij hadden gehoopt, maar desondanks toch leuk om te doen en zeker de moeite waard, al was het alleen maar om je weg te vinden door de vele menu’s. Je zult in de campagne verschillende doelen moeten behalen, zoals een bepaald aantal bezoekers voor je park zien te krijgen of een attractie met een bepaalde beoordeling bouwen. Het is een leuke manier om alles te leren, maar we hopen vooral dat er in de toekomst nog meer missies worden toegevoegd.

De meeste tijd zul je doorbrengen in de sandbox-modus, waarin je naar hartenlust kunt werken aan jouw droompark. Je kunt zelfs hele gebouwen vanuit het niets opbouwen, want je hebt vloeren, ramen, deuren en daken tot je beschikking. Dit zorgt ervoor dat de mogelijkheden echt eindeloos zijn. Je hoeft je in deze modus ook niet druk te maken over financiën als je dat niet wilt. Je kunt zelf bepalen wat je doelen zijn, of je veel geld of weinig geld tot je beschikking hebt en dat zorgt ervoor dat het lang leuk kan blijven. Het feit dat je veel zelf kunt bepalen, maakt het in onze optiek ook geschikt voor kinderen die misschien eens een keer iets anders willen spelen dan Roblox of Minecraft.

Voor deze review hebben wij de game gespeeld op de console, terwijl we de preview op pc hebben gedaan. In de preview hebben we het daarom nooit gehad over de besturing, want deze is prima voor de pc-versie. Dit kunnen we helaas niet zeggen over de console-versie, want deze game spelen met een controller maakt de ervaring er niet beter op. Er zijn simpelweg te veel mogelijkheden en te weinig knoppen aanwezig op de controller. Je moet allemaal combinaties gebruiken om dingen voor elkaar te krijgen en je haalt ook vaak dingen door elkaar heen. Dit zorgde er vaak voor dat we niet precies hebben kunnen maken wat we hadden bedacht in ons hoofd. Dit hebben we eigenlijk nooit zo ervaren op onze speelsessies op de pc.

Een ander punt wat in onze previews niet aan de orde kwam, omdat het een vroege versie betrof, zijn de nodige bugs. Zo hield de game er een paar keer spontaan mee op, ging de framerate naar een niveau dat het meer stop-motion leek en werkt de camera niet altijd mee bij het plaatsen van objecten. De meeste van deze problemen zijn waarschijnlijk eenvoudig te verhelpen met een aantal updates, want in de kern zit het wel goed met Park Beyond.

Park Beyond is een vermakelijke game, maar na flink wat jaren ontwikkeltijd zijn er nog steeds de nodige bugs aanwezig. De besturing voor pc is prima, maar op de console is het met enige regelmaat frustrerend. De campagne is leuk en je kunt pas echt losgaan in de sandbox-modus. Toch blijven we met het gevoel achter dat het nog beter had gekund.

Park Beyond is voor deze review gespeeld op Xbox Series X. De game is ook verkrijgbaar voor PlayStation 5 en pc.