Overpass 2

Overpass 2 ziet er mooier uit dan het eerste deel, maar qua gameplay is het dat niet. Het voelt vooral aan als een game die nog niet af is.

In 2020 verscheen Overpass van ontwikkelaar Zordix Racing, maar blijkbaar hebben ze geen goede indruk achtergelaten want ze mochten niet werken aan het vervolg. Overpass 2 is daarom gemaakt door de Belgische ontwikkelaar Neopica, die ook verantwoordelijk was voor FIA European Truck Racing Championship. Ook is er besloten om gebruik te maken van een nieuwe engine op basis van Unreal Engine 5. Het zijn nogal wat veranderingen voor een vervolg van een game die niet door iedereen even goed ontvangen werd. Is het Neopica gelukt om er toch iets van te maken? Je leest het hieronder.

Net zoals het eerste deel, heeft Overpass 2 een carrièremodus, maar deze keer omvat het iets meer dan alleen maar races rijden. Je zult personeel moeten aannemen, moeten investeren in R&D en contracten af moeten sluiten met sponsoren. Het is heel erg te vergelijken met de carrièremodus die we kennen uit de WRC-games van Kylotonn. Het lijkt alsof je enorm veel opties hebt, maar in de praktijk valt dat wel mee. Het voelt vooral zo omdat het menu erg chaotisch is en je eerst eens goed moet kijken waar je wat doet. Daar komt ook nog eens bij dat je geholpen wordt door iemand met een dodelijk saaie stem, waardoor je snel door wilt klikken en je eigenlijk niet hoort wat je precies moet doen. Het zorgt ervoor dat de nieuwe carrièremodus een stuk uitgebreider is, maar niet direct een stuk leuker.

In Overpass 2 werk je races af in vijf verschillende speltypen: offroad sprint, offroad circuit, beklimming, hindernissenbaan en racebaan. Dit doe je net zoals in het eerste deel met een UTV of ATV, maar deze keer is er ook een derde voertuigtype aan toegevoegd: Rock Bouncer. In de carrièremodus kies je niet voor een specifiek type, maar zul je races moeten voltooien met alle drie de voertuigen. Hoewel de UTV en ATV twee verschillende soorten voertuigen zijn, voelen ze in deze game redelijk gelijk aan. De Rock Bouncer daarentegen is een stuk minder wendbaar, maar deze zul je dan ook vooral gebruiken voor beklimmingen. Het is mooi dat Neopica een derde voertuigtype heeft toegevoegd, maar wij hadden veel liever gezien dat ze meer tijd en aandacht hadden besteed aan de UTV en ATV.

Over het algemeen hadden wij gehoopt dat Neopica meer tijd had besteed aan Overpass 2, want het voelt in alles als een vroege versie van een game. De besturing van de voertuigen voelt niet lekker aan. Je hebt het idee dat er niet altijd goed geluisterd wordt naar je invoer en je voertuig valt ook om de haverklap om, ook wanneer het eigenlijk helemaal niet zou moeten. Daarnaast krijg je niet het idee dat je met een zwaar voertuig over een ruwe ondergrond aan het rijden bent. We kunnen er niet helemaal de vinger op leggen hoe dit komt, maar wij gokken dat de slechte implementatie van de vibratie van de controller hier een grote rol in speelt. Ook lijkt het alsof de zwaartekracht-instelling niet helemaal goed is en je auto soms enorme sprongen maakt terwijl het niet zou moeten voor je gevoel.

Ook de computergestuurde tegenstanders zijn een zooitje. Soms lijkt het alsof ze helemaal niet het pad volgen dat ze moeten volgen. In een van de races lagen wij op de tweede plaats en vlak voor de finish sloeg de nummer één ineens linksaf, wat helemaal niet kon omdat we in een soort van stadion reden. Hierdoor crashte het voertuig en werden wij alsnog eerste, maar het zag er zo raar uit. Ook lijkt er niet echt een goede balans in de moeilijkheidsgraad, wat ook al een probleem was in het eerste deel. In sommige races wisten we met overmacht te winnen, maar in een andere race lukte het maar niet om een beter resultaat neer te zetten dan derde. Het kan behoorlijk frustrerend zijn als je weet dat je zelf eigenlijk niet zo heel veel fout hebt gedaan.

Grafisch gezien lijkt er wel een stapje te zijn gezet, maar dat is niet zo heel gek aangezien we weer drie jaar verder zijn en deze game gemaakt is met de Unreal Engine 5. Dan hebben we het overigens vooral over de voertuigen en de omgevingen, want de mensen zien eruit alsof ze uit het Xbox 360-tijdperk komen. Het heeft er alle schijn van dat Neopica niet genoeg tijd heeft gekregen om deze game te maken of dat het project te ambitieus was. Eigenlijk is dat wel jammer, want wij hebben ons wel degelijk vermaakt met het eerste deel en keken best wel uit naar dit vervolg.

Overpass 2 voelt vooral als een game die niet af is. Het meest belangrijke aspect van een racegame is natuurlijk het racen zelf, maar zelfs dat is niet zoals je het zou mogen verwachten. De voertuigen doen voor je gevoel niet altijd wat je wilt en het komt gewoon niet over dat je met een zwaar voertuig op een ruwe ondergrond aan het rijden bent, iets wat wel zou moeten bij zo’n soort game. Het is vooral jammer, want er zaten echt wel stukken tussen waar wij ons mee hebben weten te vermaken, maar het had veel meer kunnen zijn.

Overpass 2 is voor deze review gespeeld op Xbox Series X|S. De game is verder verkrijgbaar voor PlayStation 5 en pc.