Gear Club Unlimited

Gear Club Unlimited is niet de meest uitgebreide of realistische racing-sim van het moment. Wel is het een leuke toevoeging op het huidige Nintendo Switch-aanbod en een uitstekende optie om semi-realistische races onderweg te beleven.

De Nintendo Switch heeft aan racegames geen gebrek, met games als Mario Kart 8, Fast RMX, Cars 3 en RedOut. Maar wie de voorkeur gaf aan een realistische rij-ervaring, kon vooralsnog beter uitwijken naar Gran Turismo of Forza op respectievelijk de PlayStation en Xbox. Daar lijkt nu verandering in te zijn gekomen: Gear Club Unlimited richt zich niet op supersonische ruimteschepen of loodgieters en schildpadden in opgevoerde karts, dit spel gaat om echte auto’s in echte omgevingen.

Gear Club verscheen oorspronkelijk in 2016 voor iOS en Android en is nu dus als Unlimited-versie naar de Nintendo Switch gebracht. Deze subtitel is erg passend gekozen aangezien de microtransacties volledig de deur uit zijn gedaan. Wel zijn er nog minstens net zoveel functies en mogelijkheden. Met meer dan vierhonderd races, dertig auto’s, rally-onderdelen, een online-modus en uitgebreide split-screen-functionaliteiten is er aan diverse content zeker geen gebrek.

Wanneer je afgelopen maand aan de slag bent geweest met grotere broers Forza of Gran Turismo, dan is Gear Club Unlimited aanvankelijk weer even wennen. Wanneer je het spel voor het eerst opstart doet het vooral denken aan een titel voor de GameBoy Advance, zowel qua graphics als gameplay. Al na een paar races, en het besef dat je beter de hoogste moeilijkheidsgraad kunt instellen, komt hier verandering in en blijkt Gear Club Unlimited juist slim te zijn opgezet. De gameplay blijft wat toegankelijk en van een echte simulator kunnen we niet spreken, maar hierdoor is het spel wel erg goed onderweg te spelen. Ook het gebruik van de wat minder nauwkeurige Joy-Con-pookjes stoort hierbij een stuk minder dan bij bijvoorbeeld DOOM of Rocket League.

Je kunt aardig wat tijd in Gear Club Unlimited steken: naast de talloze races en auto’s is er ook nog een uitgebreide garage-modus. Deze omgeving kun je naar hartelust aanpassen en voorzien van verschillende workshops om je auto’s vanbinnen en vanbuiten volledig aan te passen. Het is een leuke bezigheid om je garage naar eigen smaak in te delen en langzaamaan te verbeteren. Toch is dit zeker niet de meest omvangrijke racegame van dit moment, de keuzes qua aanpassingen zijn beperkt tot een handjevol velgen en bumpers en wat simpele upgrades aan onderdelen. Gear Club Unlimited is met dit alles zeker niet de meest uitgebreide of realistische racing-sim van het moment. Wel is het een leuke toevoeging op het huidige Nintendo Switch-aanbod en een uitstekende optie om semi-realistische races onderweg te beleven.