Outward

Outward is een erg sterke survivalgame die, door het feit dat je niets zomaar krijgt, erg veel voldoening kan geven wanneer je je best voor dingen doet.

Outward is nu voor iedereen officieel verkrijgbaar en dat is meer dan genoeg reden om deze bijzondere game nog een extra keer onder de loep te nemen. Bij voorbaat willen we alvast even duidelijk stellen dat het belangrijkste van dit spel is om dingen zelf uit te vogelen, dus we zullen wat voorbeelden van het begin van de game geven, maar vervolgens gaan we het toch meer algemeen bespreken om niets te verklappen.

Outward is een survivalgame en survival is een behoorlijk populair genre vandaag de dag. Denk aan games zoals Minecraft, DayZ, Rust, Ark en natuurlijk het binnenkort verschijnende Days Gone van Sony. Outward wil je vanaf het begin iets heel duidelijk maken: je bent niet bijzonder. We zijn eraan gewend om in games de grote held te zijn, of de uitverkorene die wel eventjes de boel gaat redden. In deze wereld is daar niets van waar: je bent een schipbreukeling die met een grote ‘bloedschuld’, opgebouwd door jouw familie en niet jouzelf, rondloopt. Alle dorpelingen besluiten dat je uit het dorp gezet moet worden omdat de bloedschuld wel heel erg bont is, hoe oneerlijk het ook is. Dankzij de aardige leidster van het dorp krijg je vier dagen uitstel om de schuld af te lossen. Zo begint het spel en zo begin je al meteen met een enorme crisis.

In vier dagen tijd moet je genoeg geld verdienen: hoe doe je dit? Ga je proberen opdrachten van dorpelingen te voltooien of ga je proberen zeldzame schatten te vinden en deze te verkopen? Wat je ook doet: je wordt gedwongen de buitenwereld te ontdekken. Vanaf dit moment leidt het ene tot het andere: je komt bandieten tegen en je denkt “Goh, twee zwakke bandieten, die maak ik wel even af om simpel geld te verdienen.” Vervolgens zijn ze toch een stuk lastiger dan verwacht, zoals bijna alles in Outward, en heb je nog maar weinig levenspunten over nadat je ze met moeite verslagen hebt. Als gevolg hiervan moet je weer op zoek gaan naar een manier om jezelf te genezen en ga zo maar door. Outward voelt als één grote ontdekkingstocht en één grote leercyclus. Alles zal je in het begin afstraffen, maar daar leer je weer van waardoor het in het vervolg soepeler zal gaan.

Outward

Daarnaast is de wereld van Outward verrassend groot en zijn er meerdere gebieden om te ontdekken die allemaal andere uitdagingen met zich meebrengen. De variatie hierin versterkt het gevoel dat je echt op een soort ontdekkingstocht bent.

Combat in de game gaat een beetje zoals in Dark Souls. Je kan simpelweg aanvallen, blokkeren, ontwijken en je krijgt al vrij snel in het spel ook toegang tot magie. De magie begint simpel met een klein vlammetje dat nog maar net sterk genoeg is om een kampvuur aan te steken, maar wordt later steeds uitgebreider. Doordat het zo kleinschalig begint, ga je het enorm waarderen wanneer je sterker wordt.

Dat is eigenlijk de hele aantrekkingskracht van Outward: omdat niets je zomaar aangereikt wordt en omdat veel dingen in het begin moeizaam gaan, voelt het extra goed als dingen lukken. Het voelt prettig wanneer je genoeg eten en water bij je hebt, wanneer je een tent hebt om te overnachten of wanneer je eindelijk genoeg bent gevorderd om een nieuwe plek te ontdekken. Dit element zorgt ervoor dat Outward een uitermate geslaagde survivalgame is die zeker het proberen waard is als je van het genre houdt.

Outward is voor deze review gespeeld op pc. De game is beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc.