Snack World: The Dungeon Crawl – Gold
Arran Winmai
Arran Winmai

Snack World: The Dungeon Crawl - Gold heeft aardige gameplay en vermakelijke humor, maar het steekt in geen aspect boven andere games uit. Het voelt meer aan als een game die je speelt als je op dat moment niets anders hebt.

Hou jij van snacks en van dungeon crawlers? Misschien is deze review dan iets voor jou. Wij mochten van Nintendo een kijkje nemen naar Snack World: The Dungeon Crawl – Gold. Is het een game waar je wel een hapje van zou willen nemen, of is het meer iets dat je in de kerker achter laat?

In Snack World: The Dungeon Crawl – Gold begint je avontuur zoals veel andere RPG’s. Je wordt wakker, maar je bent al je herinneringen kwijt. Op basis van de spullen die je bij je hebt concluderen de mensen in de stad dat je een avonturier bent. Wat de koning goed uit komt, want hij heeft een dappere ziel zoals jij nodig om geschenken voor zijn zelfzuchtige en verwende dochter te vergaren.

Zoals je misschien al door hebt, is het verhaal van The Dungeon Crawl niet heel diep. De speler krijgt een opdracht en kan die uitvoeren. Als men door de stad op zoek gaat kan het goed dat ze wat zijmissies vinden die dezelfde hoeveelheid diepgang hebben. Wel heeft de game een leuk gevoel voor humor. De personages breken af en toe de vierde wand en het lijkt erop dat ze zich er stiekem van bewust zijn dat ze in een game zijn. Maar dat mag het hoofdpersonage niet weten, dus ze doen hun best om dat geheim te houden. Zo zegt de koning aan het begin: “Als dit een andere RPG was zou dit betekenen dat de avonturier de mysterieuze uitverkorene is die het land gaat redden. Maar ons land is niet in gevaar.” Ook zijn veel namen van personages flauwe woordspelingen op verschillende soorten voedsel.

The Dungeon Crawl is een soort opvolger van The Snack World: Trejarers, een spel voor de 3DS. De hoofdpersonages van die game keren ook met regelmaat terug, maar in deze nieuwe game maken spelers zelf hun personage. Wat The Dungeon Crawl echter aan doet voelen als een spinoff, en niet zozeer een op zichzelf staande game, is dat veel filmpjes en afbeeldingen meer draaien om de oude hoofdpersonages. Jouw avatar komt veel minder in de schijnwerpers. Jammer, want je spendeert toch wat tijd om hem er leuk uit te laten zien.

Snack World: The Dungeon Crawl – Gold is verdeeld in een aantal gebieden. Het belangrijkste gebied is de stad. Daar vind je winkels om goederen te kopen en NPC’s om mee te praten. Ook geven ze spelers soms een zijmissie, die ze kan helpen om meer goederen te vergaren. De andere gebieden zijn alleen toegankelijk tijdens missies. Net als in andere dungeon crawlers zijn de monsters voornamelijk willekeurig gegenereerd. De opmaak van het gebied zal echter altijd hetzelfde zijn.

Tijdens deze missies moeten spelers hun weg door het level banen om hun doel te bereiken. Meestal is dat alle monsters uitroeien, of het baasmonster vinden en uitschakelen. Dit doe je met de wapens die je vindt. Voor je een missie selecteert, mag je je uitrusting veranderen en kun je een aantal wapens selecteren die bruikbaar zullen zijn tijdens je avontuur. Denk wel rustig na over wat je meeneemt, want verschillende wapens hebben verschillende voordelen en als je eenmaal op avontuur bent kan je je niet meer bedenken.

Heb je genoeg gezien van de wapens die je hebt, dan zal je eerst nieuwe moeten vinden of kopen. De winkels in de stad verkopen alleen simpele exemplaren. Spelers die leukere wapens willen, zullen op missies moeten gaan tot ze er willekeurig een beloond krijgen. Elk wapen valt aan op zijn eigen manier en ze hebben ook allemaal speciale aanvallen. Bogen kunnen schieten op afstand, terwijl zwaarden snel aan kunnen vallen van dichtbij. Als je juist iets hard wilt raken, dan is een bijl meer iets voor jou. Bovendien zien sommigen er echt schattig uit. Wij maakten bijvoorbeeld vooral gebruik van een zwaard dat gemaakt was van een watermeloen.

Snack world: The Dungeon Crawl - Gold

Maar hoe werken die gevechten eigenlijk in The Dungeon Crawl? Nou, het is eigenlijk niet heel ingewikkeld. Je loopt rond met de linker joystick en je kan de camera een kwartslag beide kanten op kantelen met de rechter. Om aan te vallen druk je op Y en om te ontwijken druk je op B. Vijanden geven bij de meeste aanvallen een duidelijke indicator van waar je onveilig bent, zodat je precies weet of je aan de kant moet of niet. Verder heb je speciale aanvallen op X en heeft ook elk wapen een ultieme aanval op X+A. Deze aanval laadt op elke keer dat je een vijand raakt.

Dit systeem is aardig en de gevechten kunnen best leuk zijn. Het is echter weinig bijzonders. Vergelijkbare systemen hebben we in tig andere spellen gezien. Het bijzonderste is het systeem waarmee je van wapens wisselt, maar in de meeste gevallen borrelt het een beetje neer op welk wapen het meest effectief is tegen het monster. En als je iets hebt dat bonusschade doet, wissel je daar automatisch naar door op R te drukken. Spelers hoeven er dus nauwelijks over na te denken. Regelmatig wisselen wordt wel aangemoedigd door het spel, omdat wapens na uitvoerig gebruik tijdelijk onbruikbaar worden, maar daar blijft het eigenlijk bij.

Snack World: The Dungeon Crawl - Gold Edition

Snack World: The Dungeon Crawl – Gold is leuk en geinig, maar het is in geen enkel aspect uitzonderlijk. Goed, de humor kan je soms even aan het lachen maken en de gameplay is vermakelijk, maar niet zodanig dat je dit spel zou verkiezen boven een andere. Bovendien zijn de gevechten aardig generiek. Het spel heeft weinig mechanieken die we niet al kennen van andere games in hetzelfde genre en het ontwerp is ook niet zo goed dat de makers weg kunnen komen met gemiddelde gameplay. Leuk dus, maar niets bijzonders.

Snack World: The Dungeon Crawl – Gold is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is exclusief op dit platform verkrijgbaar.