OnePlus Nord
Marco Vrolijk
Marco Vrolijk

Een uitstekende en betaalbare smartphone die vooral op gebied van multimedia en games duurdere toestellen evenaart.

De toestellen van OnePlus stonden lange tijd bekend als ‘flagship-killers’: technisch hoogwaardige toestellen die voor veel minder geld bijna dezelfde ervaring als een premium-model leveren. De afgelopen jaren is OnePlus steeds verder van hun oorspronkelijke formule afgestapt, met als meest illustratieve toestel de uitstekende maar kostbare OnePlus 8 Pro. Het is OnePlus echter niet ontgaan dat veel van de oorspronkelijke aanhang graag weer een betaalbaar toestel zou zien. De OnePlus Nord is dan ook primair gericht op één ding: het bieden van veel waar voor het geld. Is dit de flagship-killer van dit moment? We bekeken de OnePlus Nord als toestel op zich én legden hem naast de OnePlus 8 Pro.

Beknopte specificaties:

• Qualcomm Snapdragon 765G chipset met 5G-ondersteuning
  • 6GB RAM + 64GB ROM tot aan 12GB RAM+ 256GB ROM
  • 6,44 inch Fluid AMOLED display (1080 x 2400 pixels, 90Hz verversingssnelheid)
  • 4 camera’s achterzijde: 48 megapixel + 8 MP wide-angle camera + 5 MP diepte-camera + 2 MP macro-camera
  • 2 camera’s voorzijde: 32 megapixel + 8 megapixel wide-angle camera
  • OxygenOS 10 gebaseerd op Android 10
  • 4115 mAh accu met 30Watt snelladen

Design en display

De OnePlus Nord voelt wat lichter aan dan de premium toestellen van OnePlus. Hoewel het frame van de OnePlus Nord van plastic is gemaakt, zijn zowel de voor- als achterzijde van Corning Gorilla Glass voorzien. Het toestel voelt daarom prettig licht in de hand met voldoende stevigheid. Tests laten zien dat gebruik van een hoesje overigens wel aan te bevelen is. Daarnaast is de OnePlus Nord gemakkelijk te bedienen door de niet al te grote omvang van het display. Vergeleken met de OnePlus Pro-toestellen is ook het uitblijven van ronde schermhoeken een pluspunt op gebied van gebruiksgemak: een vlak scherm is veel minder gevoelig voor onbedoelde aanrakingen. Wat ons betreft ziet de OnePlus Nord er erg goed uit door de kwalitatief goed ogende blauwe achterzijde. Ook de dubbele selfie-camera in het display dat nauwelijks schermranden kent maakt dit een modern ogend toestel. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de concurrentie bij Apple, waar de iPhone SE 2020 het met een sterk achterhaald design uit 2017 moet stellen.

Waar je met de OnePlus Nord zonder meer veel waar voor je geld krijgt is het uitstekende Fluid AMOLED-display. Kleuren en scherpte op het 6,44 inch scherm zijn zonder twijfel vlaggenschip-waardig. Het verschil met een midrange of budget LCD-scherm met lage resolutie is duidelijk merkbaar, omdat contrasten dieper zijn en het beeld scherper. Het verschil met het display van de OnePlus 8 Pro is naar verhouding kleiner en dat is een sterk punt voor de midranger. Het kijken naar video op de OnePlus Nord is dan ook erg aangenaam. Het is alleen jammer dat hier geen stereo speakers aan zijn toegevoegd, waarschijnlijk een van de besparingen om de prijs te kunnen drukken, maar dit is snel opgelost met een goed paar (Bluetooth) headphones. Het display is tenslotte ook dankzij de 90Hz verversing erg prettig om naar te kijken, omdat deze technologie beelden vloeiender maakt. Qua display biedt de OnePlus Nord in onze ogen alles wat je zou willen in een smartphone voor het bekijken van multimedia. Ook voor het spelen games is het display scherp en helder genoeg, waarbij ook de 90Hz verversing bijdraagt aan een zeer aangename ervaring. Net als bij video’s zijn de kleuren in games erg mooi en helder, dankzij het AMOLED-scherm.

Snelheid en dagelijks gebruik

De OnePlus Nord is met de Snapdragon 765G chipset prima in staat om je dagelijkse taken uit te voeren. Er is een merkbaar verschil met de snelheid van de OnePlus 8 Pro en andere toestellen die de premium chipsets van Qualcomm gebruiken. Zo merk je meer laadtijd bij zware apps of bij het starten van de camera. Bluetooth-verbindingen maken duurt bijvoorbeeld ook vrij lang. In praktijk hebben we over de snelheid van het toestel desonanks weinig op te merken, behalve dat het aan alle eisen voor een midranger voldoet. Het besturingssysteem van OnePlus, OxygenOS 10, is wat ons betreft erg gebruiksvriendelijk. Er is veel ruimte om de smartphone naar persoonlijke voorkeur aan te passen, bijvoorbeeld op gebied van kleurweergave, plaatsing van buttons, of met bewegende achtergronden. OnePlus heeft aangegeven de Nord de komende drie jaar te zullen blijven ondersteunen met software-updates. In de maand dat we het toestel hebben gebruik zijn ook al meerdere updates voorbij gekomen, die onder andere de camera’s hebben verbeterd. Aangezien OxygenOS 10 gebaseerd is op Android 10 heb je tenslotte de meest recente versie van Android op je telefoon staan.

Met een 4115 mAh accu heeft de OnePlus Nord op papier een degelijke accu meegekregen. In praktijk kom je hiermee een dag met enkele uren gebruik voor o.a. Netflix, browsen en muziek luisteren zonder problemen door. De accu is in onze ervaring aan het eind van de dag meestal tot onder de 10% gedoken. Hoewel het toestel verder erg geschikt is voor games, is het wel aan te raden om bij veel gamen tussentijds te kunnen opladen. Gelukkig is opladen met de meegeleverde 30 Watt lader erg gemakkelijk en snel, waarmee je in een half uurtje ongeveer 70% op kunt laden.

Cameraprestaties

De OnePlus Nord is uitgerust met in totaal zes camera’s, vier aan de achterzijde en twee aan de voorzijde. De camera’s aan de achterzijde zijn in feite een midrange versie van die op de OnePlus 8 Pro. We vinden ten eerste een 48 megapixel hoofdcamera met dezelfde Sony IMX586 sensor als de OnePlus 7 Pro. Hiermee kun je zowel buiten- als binnenshuis uitstekende foto’s en video’s maken. In het zomerse daglicht is het verschil met de OnePlus 8 Pro dan ook niet of nauwelijks te zien. Bij weinig licht beginnen de flagships en de ‘killers’ echter uit elkaar te lopen. Video’s binnenshuis na zonsondergang met de OnePlus Nord zijn korrelig, duister en missen kleur. De OnePlus Nord presteert wat dat betreft even goed als wat oudere vlaggenschepen, zoals eerdergenoemde OnePlus 7 Pro. Dit is alsnog een goede prestatie, maar voor wie op cameragebied het beste wil, zal daarvoor toch wat dieper in de buidel moeten tasten.

De 8 megapixel ultra-groothoekcamera aan de achterzijde is een fijne toevoeging die vaak van pas komt. Eigenlijk kan ook een midrange toestel anno 2020 niet meer zonder zo’n extra camera, dus het is fijn dat OnePlus hier (in tegenstelling tot de iPhone SE 2020 en de Google Pixel 4a) in heeft geinvesteerd. Foto’s met de ultra-groothoekcamera zijn wederom bij goed licht erg goed, maar zodra het donkerder wordt neemt de kwaliteit af: er treed dan snel beweging op en het beeld wordt korrelig. Desalniettemin is het een sterk pluspunt voor wie ook graag foto’s en video’s maakt. De overige twee camera’s aan de achterzijde gebruiken we iets minder. De 5 megapixel dieptecamera stelt je in staat om portretfoto’s te schieten met bokeh-effect. Qua kwaliteit is dit prima voor bijvoorbeeld Social Media-gebruik. De macro-camera is tenslotte een toevoeging die bij de OnePlus 8 Pro goed werkt door een betere sensor, maar bij de Nord net het niveau niet bereikt om echt van waarde te zijn. We krijgen de 2 megapixel macro-foto’s niet vaak scherp en het beeld mist simpelweg resolutie.

De selfiecamera’s aan de voorzijde zijn een gebied waar de OnePlus Nord vrij uniek is. De 32 megapixel hoofdcamera maakt uitstekende selfie-foto’s en kan tot 60fps in 4K filmen. Datzelfde geldt voor de wide angle camera die ernaast zit. De mogelijkheid om in wide angle selfiefoto’s en -video’s te maken is erg handig. Je kunt gemakkelijker met een groep mensen in beeld komen. We merken dan ook dat we dat met de OnePlus Nord vaker zijn gaan doen, simpelweg omdat de mogelijkheid er nu is. Volgens OnePlus is de dubbele selfiecamera erop gericht om een jonger publiek aan te spreken dat veel beelden op Social Media deelt. Naar onze mening is de OnePlus Nord dan ook erg geschikt voor wie graag selfies post, vlogt of streamt en hierbij zichzelf op het display wil blijven zien. Alles bij elkaar biedt de OnePlus Nord toch veel waarde voor het geld op gebied van camera’s. Ook op videogebied levert de OnePlus Nord bij goed licht consistent goede prestaties. Echter komt het bij ons vaak voor dat we per ongeluk de microfoon bedekken met onze hand tijdens het filmen, met geluidloze filmopnames als gevolg. Vergeleken met twee belangrijke concurrenten, de iPhone SE en Pixel 4a, is de foto-kwaliteit op basis van diverse tests vergelijkbaar, maar biedt de Nord meer veelzijdigheid met het grote aantal camera’s.

De OnePlus Nord is een uitstekende midrange smartphone, die op gebied van multimedia-gebruik de ervaring van een veel duurder toestel weet te evenaren. Belangrijkste factor hierin is het uitstekende Fluid AMOLED-display met 90Hz verversingssnelheid. Met een paar goede oordopjes is het kijken naar bijvoorbeeld Netflix zeer aangenaam. Op cameragebied is de OnePlus Nord een goede midranger, maar dus zeker geen concurrentie voor de premium toestellen. Met name de extra ultra-groothoekcamera komt vaak van pas. Ook is de groothoekcamera aan de voorzijde een waardevolle toevoeging voor selfies om wat meer in beeld te krijgen. Tenslotte is het toestel snel genoeg om een plezierige OnePlus-ervaring te bieden voor minder geld. Wie op zoek is naar een betaalbare nieuwe smartphone zou de OnePlus Nord dan ook zonder twijfel moeten overwegen.